Pienituloisella perheellä ei ole varaa kuin yhteen lapseen.
Jotkut jaksavat huomauttaa että kyllä teillä toiseenkin on varaa vaikka oikeasti ei ole. Se lapsi kasvaa ja tarvitsee monelaista ei se aina vauva ole.
Kommentit (22)
Voi olla noin, mutta elämä yllättää ja voi saada kaksoset niin kuin minä! Sitten on oltava tarkkana ostamisten kanssa!
Oma näkymykseni on, että keskituloisella perheellä ei ole (pääkaupunkiseudulla) varaa yhteenkään lapseen.
Pienituloisella harvemmin on varaa yhteenkään lapseen. Tosin monella pienituloisella on reippaasti enemmän lapsia kuin mitä olisi varaa itse elättää. Mutta koska hyvinvointiyhteiskunta.
Niin, eihän lapsi ole mitään muuta kuin kuluerä.
Itse olen yksinhuoltaja/opiskelija, minulla on 2 lasta. Ehkä sitä rahaa ei ole muille jakaa, mutta hyvin on tähän asti pärjänny.
Nimenomaan. Lapsihan on pelkkä kuluerä. Harrastusväline ja esittelykappale. Paljonko olet valmis maksamaan siitä?
Höpsis. Suomessa ei tarvitse ajatella lainkaan lapsen elatuskykyä. Lapsiperheet saavat helpoiten apua edelleen.
Työkaverillani oli 2 lasta ja hän oli laskenut, että lapset elättävät täysin itsensä tuillaan. Oli yh ja toisen lapsen isälle sanoi, ettei tämä ole isä.
Kehui siksi tätä, että lapset saavat niin paljon tukia, kun hän oli aloittamassa parisuhdetta ja halusi miettiä, ettei uusi joudu mitään maksamaan.
Suomessa voi tehdä rajatta lapsia ja yhteiskunta maksaa. Ei näet haluta syrjäytyneitä.
Rutiköyhät ja rikkaat voi lisääntyä rajatta. Vain keskituloinen saattaa miettiä.
No minulla on viisi ja olen ihan itse elättänyt heidät vaikka olen ollut pitkiä pätkiä yksinhuoltajana, toki työssäkäyvänä sellaisena. Mitä kaikkea lasten pitää mielestänne saada jotta elämä olisi elämisen arvoista?
Meillä kaksi on jo kirjoittanut ylioppilaaksi, tansseineen ja laskettelukursseineen. Yksi oli kielimatkalla, yksi sai mopon, on harrastettu kuvataidekoulua, uintia kilpatasolla, judoa, tanssia, eri palloilulajeja seurassa, soittotunteja.
On käyty aurinkolomalla noin joka toinen vuosi ja välillä kaupunkilomilla lähempänä, on kesämökki, on muutama muotirytky, ajantasaiset kännykät, läppärit ja tabletit. On käyty keikoilla ja konserteissa ja kaikissa koulun leirikouluissa. Aina on ollut sopivan kokoiset luistimet, sukset, fillarit, lumilaudat.
Ja aina on puhuttu, oltu läheisiä, selvitty vaikeuksista ja rakastettu ja erityisesti olen panostanut kodin ja koulun yhteistyöhön ja alueemme viihtyvyyteen muutenkin. Eli olenko vain superselviytyjä vai olenko ihminen joka suhtautuu rahaan ja mahdollisuuksiin järkevästi?
Sitä varten on olemassa lapsilisä joka kas kummaa nousee lasten myötä.
Itse saan 340 euroa lapsesta. Eikä todellakaan kuluta nuon paljoa.
Samaa ruokaahan me syödään.
Hyvä se on, että maahan syntyy lisää lapsia.
Ensimmäinen lapsihan se kallein on, kun kaikki kamppeet tarvii hankkia. Toinen voi käyttää esikoisen vanhoja ja tokasta saa enemmän lapsilisääkin.
Väärin lasta kohtaan jos vanhemmat ovat köyhiä, siinä jää monet unelmat ja kokemukset näkemättä kun ei ole rahaa harrastaa ja matkustella. Itse kasvoin pienituloisessa perheessä ja vihasin sitä kun en voinut harrastaa jääkiekkoa tai mennä hiihtolomalla muiden tavoin lappiin laskemaan. Opiskelin vuosia ja tein samalla niskalimassa duunia, jotta omat lapseni eivät ikinä jäisi paitsi mistään.
Ei ne tulot vaan menot. Tietty jos pitää olla monta kallista harrastusta ja merkkivaatteet vauvalle niin toki ei ole varaa kuin yhteen, mutta jos on järkevä niin voi olla varaa useampaan ja antaa heille hvyä lapsuus. Ihan sama mitä on, onko lapsi vai oma harrastus vai ruoka niin saat palamaan rahaa niin paljon kuin vain sitä on tuhlattavaksi...
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:26"]
Höpsis. Suomessa ei tarvitse ajatella lainkaan lapsen elatuskykyä. Lapsiperheet saavat helpoiten apua edelleen. Työkaverillani oli 2 lasta ja hän oli laskenut, että lapset elättävät täysin itsensä tuillaan. Oli yh ja toisen lapsen isälle sanoi, ettei tämä ole isä. Kehui siksi tätä, että lapset saavat niin paljon tukia, kun hän oli aloittamassa parisuhdetta ja halusi miettiä, ettei uusi joudu mitään maksamaan.
[/quote]Mitä tukia hän saa? Minä saan yh-korotuksen 100 euroa ja isän maksaman elatusmaksun kahdesta eli 350 euroa kuussa. 450 kahdelle lapselle ei kata edes harrastuksia ja asumista saatika ruokaa ja muuta kulutusta joten oma osuuteni on rutkasti yli tuon 350 kuussa.
Riippuu paljon myös elintavoista. Esim jos pitää yllä korkeaa sivistystä, unohtaa lasten kalliit WT-harrastukset, ei tupakoi, eikä humallu, unohtaa einekset, kokkaaa itse kauden kasviksista, pakastaa kerralla edullisesti hankituissa suuremmissa erissä esim filettä, sienestää, marjastaa, kierrättää, hankkii vaatteita kirpputorilta ja ompelee niitä itsekin, lapset jakavat huoneen sekä lapsi menee kesätöihin tms jo 14 vuotiaana hyväkäytöksisenä ja käsistään kätevänä nuorena, niin ei ole ongelmaa kasvattaa useampia lapsia, kouluttaa heitä, jos haluavat vaikka yliopistotasoisestikin jne.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:33"]
Sitä varten on olemassa lapsilisä joka kas kummaa nousee lasten myötä. Itse saan 340 euroa lapsesta. Eikä todellakaan kuluta nuon paljoa. Samaa ruokaahan me syödään.
[/quote]
Mielenkiintoista, sillä palstan mukaan teiniin saa kuukaudessa kulumaan 700e ainakin, mutta vain jos kyse on elareista....heh.
Aha.