Yleiskunnon kohottaminen?
Kuinka kohottaa vuosien terveysongelmien huonontamaa yleiskuntoa? Nuorempana oli joskus hyväkin, mutta muutaman viime vuoden aikana on mennyt alas ja vanhojen treenien aikaiset lihakset kadonneet. Olen alle 30-vuotias, päihteetön, verenpaine koholla...miten aloittaisin yleiskunnon kohottamisen ilman liikaa äkillistä rehkimistä?
Kommentit (11)
Ruokavalio on myös tärkeä, muista terveellisyys!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 07:23"]Ruokavalio on myös tärkeä, muista terveellisyys!
[/quote]
Ei se ruoka liity mitenkään kunnon kohottaminen.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 07:23"]Ruokavalio on myös tärkeä, muista terveellisyys! [/quote] Ei se ruoka liity mitenkään kunnon kohottaminen.
[/quote]
Koetapa vain harrastaa liikuntaa syömällä epäterveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 07:23"]Ruokavalio on myös tärkeä, muista terveellisyys! [/quote] Ei se ruoka liity mitenkään kunnon kohottaminen.
[/quote]
Yleiskunnolla tarkoitetaan useimmiten muutakin kuin vain fyysistä kuntoa.
Terveellinen monipuolinen ruoka, riittävä yöuni ja liikunta. Jos olet rapakunnossa, voit aloittaa liikunnan kävelemällä. Mä aloitin kävelemällä muutaman kilometrin lenkin päivittäin. Sitten otin koiran ja aloin kävellä 3 kertaa päivässä. Vähitellen aloin juoksemaan osan matkasta. Ensin yhden lyhtypylväinen välin, sitten kaksi, sitten kolme jne. Voit hankkia kotiin käsipainot, stepperin tms, jos et jaksa/halua/voi lähteä salille.
Mulla onnistui parhaiten sisällyttämällä liikunta arkeen. Ja käytännössä se tarkoitti sitä, että jätin auton talliin ja liikuin pyörällä. Autoa käytin vain pidempiin matkoihin ja isoihin kauppaostoksiin. Ostoksiakin pyrin tekemään mahdollisimman paljon niin, että haen mieluummin vaikka joka päivä jotain, ettei isoja ostoksia tarvinut tehdä kuin kerran viikossa.
Kun liikunta on osa arkea, niin ei tarvi laskea, että oonko käynyt tällä viikolla riittävän monessa jumpassa. Myös keksimällä keksin menoja, jotta tuli pyöräiltyä. Jos ei ollut muuta menoa, niin päätin käydä hautausmaalla katsomassa onko haudat siistissä kunnossa.
Pyöräily kuuluu automaattisesti jokaiseen päivään. Ja pyöräilyyn pätee mulla just noi kakkosen antamat vinkit, että lajin pitää olla helposti saatavilla ja ei ole aloittelijalle liian raskasta, kun matkaa ja vauhtia voi säädellä kunnon ja jaksamisen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:35"]
[/quote]
Yleiskunnolla tarkoitetaan useimmiten muutakin kuin vain fyysistä kuntoa.
[/quote]
...ja fyysistä kuntoa kohottaessa tarvitsee ravintoa.
Kävely ja pyöräily. Pyörällä voi erityisesti polkea niin hitaasti ja kevyesti kuin haluaa. Liikunta aluksi erittäin pienissä erissä. Kymmenen minuuttia vaan kerrallaan.
Lähdet reippaasti kävelemään. Vaikka 4-5km jossa myös mäkistä osuutta. Vauhdin pitää tosiaan olla sellainen että hiukan hengästyt. Sitä muutama viikko. Sitten hyvin hitaaseen hölkkään (hitaampi jopa kuin kävelyvauhti). Siitä se etenee. Näin itse olen parin kuukauden aikana kohentanut kuntoani. Nyt jaksan hölkätä jo 5km hengästymättä, vauhti tosin vieläkin hidas (7.8km/h)...
4-5km on oikeasti jo aika pitkä matka sairastelun vuoksi rapakuntoiselle. että älä ap ota turhaa stressiä jos et noin pitkää matkaa heti jaksa! pääasia että käyt kävelyllä/pyöräilemässä/jumpalla/mistä ikinä tykkäätkin ja että maltat aloittaa siitä pisteestä kunnon suhteen missä olet nyt, etkä siitä missä olit ennen sairastumisia. kilsakin voi olla jo hyvä jos olet ihan oikeasti rapakunnossa :) muista myös levätä ja venytellä.
tuo arkiliikunnan lisääminen on myös hyvä vinkki. portaita hissin sijaan ja auton jätät kauemmas parkkiin yms.
Sellaisella lajilla, joka sinua kiinnostaa eniten ja johon sinulla on helppo pääsy. Voi toki olla useampiakin lajeja, mutta pääasia on saada liikunnasta alussa säännöllistä. Liikunta ei saa olla liian raskasta eli reipas, hieman hengästyttävä kävely tai vastaava riittää. Pyri valitsemaan itsellesi liikuntapäivät, jotka ovat säännöllisiä joka viikko, alussa 3-4 päivää. Silloin on aina tehtävä jotain liikuntaa edes 15 min, mieluummin puoli tuntia. Mutta pääasia on tehdä jotain, vaikka laiskottaa tai tuntuu ettei ehdi. Kun tämä onnistuu helposti lähdet lisäämään määrää. Pitkällä tähtäimellä ja elämäntapaa muuttaen siis. Tsemppiä!