Entä jos otettaisi pois alkoholin anniskelu- ja vähittäismyyntiluvat?
Eli alkoholia ei enää saisi ostettua kun ulkomailta? Miten vaikuttaisi Sinun elämään?
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 05:33"]
Positiivisesti. Ei olisi niin paljon juopuneiden aiheuttamaa häiriköintiä, ei lapsia alkoholistiperheissä eikä muutakaan ikävää. Edellyttäen tietysti sitä, että juopottelu ja alkoholin hallussapito kiellettäisiin alkoholin myymisen lisäksi. Tosin yskänlääkkeen kieltämistä en toivoisi.
[/quote]
Itseasiassa leikin vain ajatuksella kieltää luvanvarainen myynti, eli juuri ruokakaupat, ravintolat ja Alko. Hallussapitoon ja esimerkiksi kotiviiniin ja yksityiseen maahantuontiin jouduttaisi puuttumaan lainsäädännöllä.
Hohhoijaa. Typerää jo pelkkänä ajatuksena. Kieltolakia on jo kokeiltu. Ei toiminut, vaan ihmiset alkoivat ryyppäämään kuin viimeistä päivää itse poltettua ja salakuljettettua viinaa.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:53"]
Hohhoijaa. Typerää jo pelkkänä ajatuksena. Kieltolakia on jo kokeiltu. Ei toiminut, vaan ihmiset alkoivat ryyppäämään kuin viimeistä päivää itse poltettua ja salakuljettettua viinaa.
[/quote]
Ihan totta. Muuta ei uusi kieltolaki toisi kuin verotulojen romahduksen, rikollisuuden kasvun ja juomatapojen muuttumisen vielä nykyistäkin kamalammiksi.
5 sen sanoi, kieltolakia on jo kokeiltu ja kuinkas kävikään. Alkoholin kulutus henkilöä kohden kasvoi merkittävästi, kaikista muista haitoista puhumattakaan. Ja mietipä, mitä kieltolaki nykyaikana tarkoittaisi taloudelle.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 18:57"]
5 sen sanoi, kieltolakia on jo kokeiltu ja kuinkas kävikään. Alkoholin kulutus henkilöä kohden kasvoi merkittävästi, kaikista muista haitoista puhumattakaan. Ja mietipä, mitä kieltolaki nykyaikana tarkoittaisi taloudelle.
[/quote]
Kieltolain aikana myös väkivaltarikollisuus saavutti huippunsa. Koskaan ei ole Suomessa rauhan aikana tapettu ihmisiä yhtä kovaan tahtiin kuin 1920-luvulla: keskimäärin yksi ruumis tuli päivässä.
No kipaisisin Viron reissun ja elelisin taas tyytyväisenä vuoden.
En mä kyllä ilman punaviiniä suostuisi olemaan. :D
Mutta en usko että omatekoisten tekeminen räjähtäisi käsiin, kyllä ihminen on jo niin sivistynyt ettei suostu sitä moskaa juomaan, paitsi se pieni ongelmainen vähemmistö.
Virosta taas kasvaisi muutamassa vuodessa hyvätuloinen valtio. :D
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:01"]
Mutta en usko että omatekoisten tekeminen räjähtäisi käsiin, kyllä ihminen on jo niin sivistynyt ettei suostu sitä moskaa juomaan, paitsi se pieni ongelmainen vähemmistö.
[/quote]
Miksi suomalaiset eivät osaisi tislata itselleen viinaa, kun se Ruotsissa ja Norjassa on yleistä kansanhuvia?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:11"]
[/quote]
Miksi suomalaiset eivät osaisi tislata itselleen viinaa, kun se Ruotsissa ja Norjassa on yleistä kansanhuvia?
[/quote]
En mä osaamista epäile, vaan sitä lopputuloksen laatua. Miksi juoda jotain pahaa nautintojuomana, jos kerran hyvääkin on tarjolla?
Alkaisin keittelemään itse omat litkuni + täydet lastit sitten vaan virosta aina kun käy, jotta saa sen saunaoluen perjantaiksi. Ja nuo itekeitetyt varmaankin menisi lähinnä lähimmäisille lahjaksi :D
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:14"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 19:11"]
[/quote]
[/quote]
En mä osaamista epäile, vaan sitä lopputuloksen laatua. Miksi juoda jotain pahaa nautintojuomana, jos kerran hyvääkin on tarjolla?
[/quote]
Aika pieni määrä alkoholista juodaan maun vuoksi ja nautintojuomana.
Kielletään ennemmin alkoholin tuonti ulkomailta. Kyllä se kaupaksi menee täältäkin ostettuna oli hinta mikä tahansa.
Positiivisesti. Ei olisi niin paljon juopuneiden aiheuttamaa häiriköintiä, ei lapsia alkoholistiperheissä eikä muutakaan ikävää. Edellyttäen tietysti sitä, että juopottelu ja alkoholin hallussapito kiellettäisiin alkoholin myymisen lisäksi. Tosin yskänlääkkeen kieltämistä en toivoisi.