Nainen, perhe ja lapset arvot
Kuulin keskustelua äitiysloman kustannuksista työnantajalle. Moni yrittäjä joutuu vararikkoon raskaaksi tulevan työntekijänsä vuoksi. Taloussanomissa oli muutama vuosi sitten teksti, jossa puhuttiin vauvan maksavan tulevan äidin työnantajalle vähintään 10 000 euroa. Lisäksi Suomessa työnantaja ei saa kysyä työhaastattelussa työnhakijalta perhesuunnitelmista tai raskaudesta.
Tarkennan näin alkuun sen, että olen itse nuori alle 30-vuotias supisuomalainen nainen, jonka suunnitelmissa on olla suurperheen kotiäiti pitkään. Itselläni on hyvä koulutus hoitoalalta. Meillä mies panostaa uraan ja koulutukseen sekä tekee pitkää päivää töissä, sillä se on hänen haave ja hän nauttii siitä. Nainen on kotona pyörittämässä arkea ja hoitamassa kotia, lapsia, kaupassa käyntiä sekä pyykkejä. Tiedän. Se on harvinainen haave tämän päivän nuorten naisten keskuudessa. Mennä naimisiin ja olla kotiäiti yli 10 vuotta kuudelle lapselle, mikä minusta on ”pieni” suurperhe. Silloin tällöin otan lyhyitä sijaisuuksia eri osastoilta sairaalassa. Keikkatyö pitää hyvin kädentaidot hallinnassa ja ei päästä minua unohtamaan ammattitaitoani. Kun lapset ovat isompia (yläasteikäisiä) tarkoitukseni on palata työhön kokopäiväisesti. Siinä vaiheessa olen luultavasti noin viisikymppinen.
Kotiäitinä ja vaimona ajattelen asian näin. Illalla miehen tullessa kotiin ruoka on valmista ja koti on siisti. Hän voi käyttää kaiken energiansa lapsiin, vaimoon ja harrastuksiinsa. Lisäksi meillä käy arki-iltaisin paljon ystäviä kylässä, sillä ehdin päivällä hoitaa arkiaskareita, kun virastot ja kaupat ovat tyhjiä. Viikonloput ovat samanlaisia kuin muillakin lapsiperheillä. Näemme ystäviä ja sukulaisia sekä matkustamme pidempiä matkoja kyläilemään ystävillä ympäri Suomea, jossa emme arkena ehtisi käydä pitkän ajomatkan vuoksi.
Työnantajalla pitäisi olla oikeus kysyä työnhakijalta perhesuunnitelmista ja lapsihaaveista. Naisena en koe mitään ongelmaa vastata tuohon kysymykseen. Itse me valintamme teemme. Ei kenenkään ole pakko nykymaailmassa perustaa perhettä tai saada lapsi/lapsia. Työelämässä pitkälle pääseminen on aina valinta naiselle. Vastasyntynyt ja vauva tarvitsee hoitoa ympärivuorokautisesti. Imettäminen kestää useamman kuukauden, mikä velvoittaa äidin olemaan lähellä. Lapsen kasvattaminen ei lopu siihen kun imetys loppuu. Se jatkuu koko elämän. Silti äiti voi tehdä lähes samoja asioita kuin lapsetonkin nainen. Itse olen palannut keikkailemaan lapsen ollessa puolivuotias. Näen ystäviä samoin kuin ennenkin. Suunnittelen työaikatauluni perheen mukaan. Kun koulussa on kiirettä tai miehellä on pitkiä työvuoroja/työmatkoja olen kotona 100%.
Työantajalle tulee kalliiksi palkata töihin naisia, jotka jäävät äitiyslomalle. Naisvaltaisilla aloilla tämä on iso ongelma. Moni nainen saattaa käyttää raskaaksi tuloa/vauvaa taloudellisista syistä hyödykseen. Lapsi pitäisi olla harkittu ja vanhemmilla hyvä parisuhde. Naisien oikeuksia ja tasa-arvoa kannattavat tietysti näkevät asian niin, että raskaaksi tulemisesta utelu estää naisen urakehityksen ja työnsaannin. Yrittäjä/työnantaja katsoo asiaa talouden kannalta. Tärkein on saada hyvä työntekijä, joka tuo yritykselle rahaa. Ei ole väliä onko hän mies vai nainen. Mikäli naisilta aletaan kysyä raskaaksi tulo- ja perhesuunnitelmia riskinä on, että työsopimukset kirjataan yhden vuoden mittaisiksi ja sen jälkeen jos nainen on raskaana tai kotona vauvan kanssa sopimusta ei enää jatketa. Tämä kyllä on epäreilua naisen kannalta, mutta elämä on epäreilua.
Hyvänä puolena asiassa näen sen, että naiset todella harkitsisivat enemmän kenen kanssa ja kuinka monta lasta he haluavat. Nykyään tuntuu, että naiset saavat lapsia ihan liian helposti ja kevyissä suhteissa. Ei se miehen vika ole, jos nainen on kevytmielinen. Se on miehen luonne. Itse ajattelen joka lapsesta, että hän on toivottu/tärkeä ja tuolle miehelle minä haluan lapsen saada. Mies myös tietää sen.
Yrityksen talouden kannalta puolustan työnantajaa 100%. Suomessa työntekijällä on ihan liian paljon valtaa työnantajaa nähden. Itse tiedostan sen erittäin hyvin, että olen työantajan listalla häntäpäässä, sillä olen sitoutunut olemaan kotona. Mielelläni annan paikkani, jollekin vastavalmistuneelle tai hyvällä työntekijälle joka sitoutuu olemaan työssä 100%. Sitten kun minä sitoudun olemaan 100% työssä haluan, että minut palkataan jos työnantaja kokee, että olen sopiva heidän yksikköönsä ja työni tuottaa tulosta. Jos työnantajan mielestä en sovi työyksikköön tai koulutukseni/osaamiseni ei vastaa työyksikön tarpeita, minusta on oikein etsiä tilalle toinen. Tietysti uusi työntekijä tulee huomioida kevyemmin perustein kun 20 vuotta alalla ollut. Kaikilla meillä on historiassa se ensimmäinen työpaikka, jossa olimme kokemattomia.
Raskaaksi tuleminen ja lapset tulisi olla naisen suurin haave ja kotiin jääminen ja lasten kasvattaminen kunnia asia. Lapset ja koti tarvitsevat äitiä ja huolenpitoa. Mies voi silloin rauhassa panostaa uraan ja perheen elättämiseen vaimon pyörittäessä arkea. Onnellinen vaimo -> onnellinen elämä.
Kommentit (12)
En voi olla kanssasi samaa mieltä muusta kuin siitä että ymmärrän työnantajan tuskan ja kulut äitiylomalaisista. Mutta miksi se on vain naisen työnantaja, joka maksaa ne kulut? Mun mielestä ne pitäisi lähteä tasakaigallisilla koko työnantajasektorilla. Ja juuri sen takia, että naisten olisi mahdollista palata lasten jälkeen työelämään, kannatan mahdollisimman öitkälle vietyä työajan joustoa - ja toisin kuin nyt, työnantajille pitäisi päinvastoin jopa maksaa siitä, jos palkkaavat "riski-ikäisiä" naisia. Osa-aikatyö kunniaan!
Heh, haluan nähdä sen perheen, jossa mies tienaa tyyliin 2000e/kk ja elättää koko katraan sillä. Sitten kun lapset kasvavat, tulee harrastusmenoja jne. Kyllä tulee äipällekin kiire töihin.
Sitä paitsi, kuka on niin hullu että ei kävisi töissä jo pelkästään eläkkeen takia? Kuka haluaa kituutella jonkun kansaneläkkeen varassa?
Mies voi myös kuolla kupsahtaa tai lähteä nuoremman kinkun perään ja siinäpä sitten nainen voikin ihmetellä että milläs sitä oikein eletään.
Myöskään ei ole tasa-arvoista kysellä moista ja syrjiä naista, kaikkien pitää olla samalla lähtöviivalla kun töitä haetaan. Moinen myöskin syrjii miehiä, jotka jäisivät lasten kanssa kotiin (oma mieheni jäi kotiin minun palatessani töihin kun esikoinen oli 3kk:n ikäinen).
Että tervetuloa nykypäivään sieltä 50-luvun amerikkalaisesta unelmastasi.
Miehen tuloilla elävä nainen on HUORA, olkoon vaikka kotiäiti (mikä ei ole ammatti). Itse en ottaisi ämmää joka ei tienaa itse omaa elantoaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:46"]Miehen tuloilla elävä nainen on HUORA, olkoon vaikka kotiäiti (mikä ei ole ammatti). Itse en ottaisi ämmää joka ei tienaa itse omaa elantoaan.
[/quote]
Sääliksi käy sitä naista joka sinut huolisi.
Itse kerron työnantajalle aina omaehtoisesti, että lapset on osaltani tehty. Kiilaan sillä monen ohi
No ensiksikään kaikki naiset eivät ole hoitoalalla jossa työllistyy kohtalaisen helposti ja pystyy tekemään keikkaa. Toiseksi se elämä monen lapsen kanssa ei välttämättä ole tuollaista unelmaa josta haaveilet. Kolmanneksi vaikka tekisit keikkaa et voi olla mistään varma että viisikymppisenä työllistyt tuosta noin vaan yhtään mihinkään. Ja usko tai älä, elämä voi yllättää vaikka miten suunnittelisi kaiken etukäteen. Kuulostat muutenkin todella lapselliselta.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 23:37"]
En voi olla kanssasi samaa mieltä muusta kuin siitä että ymmärrän työnantajan tuskan ja kulut äitiylomalaisista. Mutta miksi se on vain naisen työnantaja, joka maksaa ne kulut? Mun mielestä ne pitäisi lähteä tasakaigallisilla koko työnantajasektorilla. Ja juuri sen takia, että naisten olisi mahdollista palata lasten jälkeen työelämään, kannatan mahdollisimman öitkälle vietyä työajan joustoa - ja toisin kuin nyt, työnantajille pitäisi päinvastoin jopa maksaa siitä, jos palkkaavat "riski-ikäisiä" naisia. Osa-aikatyö kunniaan!
[/quote]
RASKAUDEN KULUT PITÄISI EHDOTTOMASTI MENNÄ YHTEISKUNNALLE EIKÄ SATUNNAISILLE PIENILLEKIN YRITTÄJILLE, TAPPAA YRITYKSEN PARHAASSA TAPAUKSESSA
Miksi muuten ne äitiysvapaakulut ei mene kokonaan yhteiskunnalle tai tasan miehen ja naisen työpaikkojen välillä?
Oon aina pitänyt ap:n kaltaisia naisia yksinkertaisina. Just tuollasen ajatusmaailman takia täällä lapsesta aiheutuvat kulut maksaa naisen työnantaja. Sä syyllistät naisia lapsen hankkimisesta ja taloudellisesta hyväksikäytöstä ja itse sitten hyvällä omatunnolla aiot hankkia suurperheen ja olla kotiäitinä. Jep.
Ei tuollasta romaania jaksa erkkikään lukea.