jos äidillä siniset silmät ja isällä vihreät, kummat
Kommentit (34)
Mun isällä on tummanruskeat silmät ja äidillä siniset, mulla vihreät, veljellä siniset ja toisella veljellä tummanruskeat :D mun lapselle tuli siniset silmät kuten myös on isällään..
Väri muodostuu kumuloituvana geeneistä. Mulla yksi ruskeasilmäinen laps. Muilla siniset. Isälläni ruskeat, äidillä vihreät ja mulla ruskeat, miehen puolelta silkkaa sinistä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:39"]Eikö tuossa ole yhtä suuri todennäköisyys molempiin? tai jos suvussa on ruskeaa voi tulla jopa ruskeat vaikka kummallakaan vanhemmalla ei olisi.
[/quote]
Kenelle tahansa voi tulla ruskeasilmäinen lapsi. Ei niitä tarvi olla suvussa.
[/quote]
Mulle kyllä opetettiin koulussa, että seon just toisinpäin eli että ruskeasilmäinen voi saada sinisilmäisen lapsen mutta toisinpäin ei. Tämä siksi, että sinisilmäisyys on resessiivinen eli väistyvä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys dominoiva. Sinisilmäisyysgeeni pitää saada molemmilta vanhemmilta, jotta lapsesta tulee sinisilmäinen, jolloin sinisilmäinen ei koskaan kanna ruskeasilmäisyyden geeniä.
[/quote]
Mutta eikös ruskeat silmät voi tulla kahden sinisilmäisen lapselle jos isovanhemmilla ruskeat? Vai oliks se sit just toisinpäin?
Sain tuolla reseptillä keskisiniset silmät (äidillä on tummemmat).
Ne vanhat koukirjaopit perustuu siihen, että on kaksi silmävärigeeniä; sininen ja ruskea (ja vihreä selitetty joko sinisilmäisyytenä tai mutaationa). Nykytiedon mukaan niitä on kolme; sininen, vihreä ja ruskea. Vihreäsilmäisillä on usein kaikkia kolmea geeniä. Vihreät silmät voi siis olla vaikka ruskeanvihreitä tai sinivihreitä, tai sitten ihan vaan vihreitäkin. Myöskään ne resessiivisyydet eivät mene ihan niin kuin oppikirjoissa opetettiin.
Eli periaatteessa lapselle voisi tulla esimerkiksi ruskeatkin silmä, jos toisella vanhemmalla siniset ja toisella vihreät (olettaen että sillä vihreäsilmäisellä on ruskeasilmäisyysgeenikin).
Mulla on ruskeat.äidillä siniset ja isällä vihreät ja mun lapset on kaikki sinisilmäisiä.
Ja ai niin, siskolla on harmaat! T.#26
Tekeekö joku taas lukion biologian tehtäviä :D
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:36"]
Ne vanhat koukirjaopit perustuu siihen, että on kaksi silmävärigeeniä; sininen ja ruskea (ja vihreä selitetty joko sinisilmäisyytenä tai mutaationa). Nykytiedon mukaan niitä on kolme; sininen, vihreä ja ruskea. Vihreäsilmäisillä on usein kaikkia kolmea geeniä. Vihreät silmät voi siis olla vaikka ruskeanvihreitä tai sinivihreitä, tai sitten ihan vaan vihreitäkin. Myöskään ne resessiivisyydet eivät mene ihan niin kuin oppikirjoissa opetettiin.
Eli periaatteessa lapselle voisi tulla esimerkiksi ruskeatkin silmä, jos toisella vanhemmalla siniset ja toisella vihreät (olettaen että sillä vihreäsilmäisellä on ruskeasilmäisyysgeenikin).
[/quote]Tunsin miehen, jonka (lapsuuden) ruskeat silmät muuttuivat vihreiksi. Vihreäsilmäisellä isälläni oli silmissä ruskeita pilkkuja, hän oli vaalea mutta osa veljistään todella tummahiuksisia-geenejä kaukaa idästä.
Mieheni ex-ruskeat silmät ovat nykyisin jotain ruskan ja vihreän väliltä.
Mun äidillä ja isällä on kummallakin siniharmaat silmät ja heidän kummankin vanhemmilla myös. Mun siskolla on vihreät silmät ja mulla tummanvihreät joissa on myös vähän vaaleanruskeaa eli ilmeisesti se "hazel" väri. Meillekin koulussa 2000 luvun alussa opetettiin vielä, että on kaksi väriä, sininen ja ruskea ja sinisilmäiset ei voi saada ruskeasilmäisiä lapsia, mutta eipä se taida niin olla. Ihme, että niin vieläkin opetetaan.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:34"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 21:25"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:39"]Eikö tuossa ole yhtä suuri todennäköisyys molempiin? tai jos suvussa on ruskeaa voi tulla jopa ruskeat vaikka kummallakaan vanhemmalla ei olisi.
[/quote]
[/quote]
Mulle kyllä opetettiin koulussa, että seon just toisinpäin eli että ruskeasilmäinen voi saada sinisilmäisen lapsen mutta toisinpäin ei. Tämä siksi, että sinisilmäisyys on resessiivinen eli väistyvä ominaisuus ja ruskeasilmäisyys dominoiva. Sinisilmäisyysgeeni pitää saada molemmilta vanhemmilta, jotta lapsesta tulee sinisilmäinen, jolloin sinisilmäinen ei koskaan kanna ruskeasilmäisyyden geeniä.
[/quote]
Mutta eikös ruskeat silmät voi tulla kahden sinisilmäisen lapselle jos isovanhemmilla ruskeat? Vai oliks se sit just toisinpäin?
[/quote]
Toisinpäin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:36"]Todennäköisesti tulee lapselle?
[/quote] Mitä väliä sillä on, minkä väriset silmät lapselle tulee? Miksi sinua kiinnostaa?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 20:01"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:39"]Eikö tuossa ole yhtä suuri todennäköisyys molempiin? tai jos suvussa on ruskeaa voi tulla jopa ruskeat vaikka kummallakaan vanhemmalla ei olisi.
[/quote]
[/quote]