tekisi mieli irtisanoutua tukien vuoksi
Laskeskelin juuri tuloja ja menoja.
Minä olen siivooja ja mieheni kaupan alalla. Molemmat tehdään töitä niin paljon kuin tunteja saamme. Käytännössä molemmilla n.30-35h viikossa. Koululaisia on muutama ja yksi esikoululainen.
Asumistukea saamme 36 euroa kuukaudessa. Päivähoitomaksua maksamme 78 euroa. Eli tulot sen verran pienet, että asumistukea saamme, mutta erittäin vähän.
Laskin sitten huvikseen toimeentulotukilaskurilla, olemmeko oikeutettuja tukeen. Emme ole. Plussalle jäädään 124 euroa.
Eipä tarvitse kummoistakaan hammaslääkärilaskua tai muuta terveydenhuoltomenoa tulla, kun tuo 124 euroa on mennyt. Jos jäisimme työttömiksi, hoitomaksu luultavasti tippuisi nollaan, saisimme useita satasia asumistukea, eikä tarvitsisi maksaa molempien bussilippuja. Itse saisin ansiosidonnaista, mies ei kuulu liittoon.
Sanokaa mulle, mikä järki tässä on herätä joka aamu 5.45 ja lähteä töihin, kun ilmeisesti saman saisi työttömänä syljeskelemällä kattoon.
Tokihan en työttömäksi heittäydy karenssin vuoksi ja kertyyhän siitä työnteosta eläkettä. Voisi myös sanoa, että se on ammatinvalintakysymys, mutta kun nyt hatuttaa. Tienaako kaksi työssäkäyvää ihmistä todellakin niin vähän, ettei jää kuin reilu satasen plussalle toimeentulotuesta?
Kommentit (15)
Eiks sulla oo mahdollista saada soviteltua työttömyyspäivärahaa jos teet vasten tahtoasi osa-aikaista? Eli jos saat vain 30 tuntia viikossa vaikka haluaisit tehdä kokopäivätyötä niin tuolta puuttuvalta osuudelta voit saada jotain korvausta?
Teillö vaan on sellaiset ammatit että joutuisitte pian takaisin töihin kun työkkäristä alkaisi tulla työtarjouksia, joten työttömänä ei pääsis olemaan. Sitäpaitsi jos itse irtisanoutuu niin tulee karenssia.
Voittehan hakea toimeentulotukea niiltä kuukausilta kun on suuria terveydenhuoltomenoja tai jos tarvii uusia silmälaseja tms.
Heitteletkö tähän vielä niitä lukuja, mitä sait?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:01"]Millä matematiikalla työttömänä saisi saman, oletko oikeasti laskenut.
[/quote]
Ap:han saa työttömänä vähintään toimeentulotuen verran, eli 124 e vähemmän kuin mitä nyt saa. Eriasia sitten kannattaako sen 124 euron vuoksi käydä töissä. Sen verran tulee käytettyä jo työmatkoihin.
Jos mahdollista, niin voittehan aina yrittää jaksottaa yhdelle kuukaudelle mahdollisimman paljon terveydenhuoltokuluja ja sitten hakea niihin sossusta rahaa.
Koululaisia muutama ja eskarilainen? Yök. Tiesit varmasti et olet siivooja ja mies kaupan alalla kun päätit tehdä liikaa lapsia.
Minäkin olen siivooja sekä yksinhuoltaja eli alinta kastia joka paikassa enkä saa mitään muita tukia kuin se 50€ korotus lapsilisään.
Ai niin, mulla on yksi lapsi ja meidän elämänlaatu on ihan hyvä.
Vähän OT, mutta miehesi kannattaa ilman muuta liittyä työttömyyskassan jäseneksi, jos on edes pieni epäilys siitä, että voisi joskus jäädä työttömäksi. Vuosijäsenmaksu alle 120 e, ja sillä hinnalla saa huomattavasti peruspäivärahaa suuremman työttömyyskorvauksen.
Eipä sitä taitaisi saada vain joiltain kuukausilta toimeentulotukea, kun sossuhan laskee ymmärtääkseni niin, että tehän jäitte viime kuussa plussalle, kyllä teidän pitää pystyä maksamaan nämä. Enkä mä sen vuoksi viitsisi sitä paperisotaa käydä.
Ja siis EN ole jäämässä työttömäksi. Enköhän mä tuota työtä tee niin kauan kuin töitä riittää, eläkeaika koittaa tai terveys pettää.
Periaatteessa vaan ketuttaa.
AP
Minä olin siivoojana, päätin irtisanoutua koska en jaksanut enää, ja nyt tukien varassa ollessa jää enemmän käteen. Järjetöntä, mutta en halunnut hukata terveyttäni työhön josta en hyötynyt mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:01"]Millä matematiikalla työttömänä saisi saman, oletko oikeasti laskenut. [/quote] Ap:han saa työttömänä vähintään toimeentulotuen verran, eli 124 e vähemmän kuin mitä nyt saa. Eriasia sitten kannattaako sen 124 euron vuoksi käydä töissä. Sen verran tulee käytettyä jo työmatkoihin.
[/quote]
Sä ajattelit tän niinkuin minäkin. :)
AP
Tukia pitäisi selvästi laskea, kun alkaa kotiinjääminen mietityttää. Liian hyvään on nyt totuttu täällä. Varmaan ne laskeekin pian, kun suomella ei ole enää varaa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:15"]
Tukia pitäisi selvästi laskea, kun alkaa kotiinjääminen mietityttää. Liian hyvään on nyt totuttu täällä. Varmaan ne laskeekin pian, kun suomella ei ole enää varaa.
[/quote]
Ei tukien laskea, vaan PALKKOJEN nousta.
Kiitos sinulle, jolla on kova asenne ja pusket töitä, vaikka hyöty ei ole kovin suuri. Sinunlaisia ihmisiä tarvitaan enemmän. Työnteko pitää myös ihmisen jonkinlaisessa rytmissä ja sosiaalisessa verkostossa kiinni.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:46"]
Kiitos sinulle, jolla on kova asenne ja pusket töitä, vaikka hyöty ei ole kovin suuri. Sinunlaisia ihmisiä tarvitaan enemmän. Työnteko pitää myös ihmisen jonkinlaisessa rytmissä ja sosiaalisessa verkostossa kiinni.
[/quote]
Ilman ihania työkavereita en ehkä jaksaisikaan. Työ itsessään on välillä kirjaimellisesti sitä itseään, mutta työkaverit on hyvin iso osa siinä, että jaksaa ja pystyy.
Se nyt vaan on MUN mielestä tosiasia, ettei siivoustyö mitään hohdokasta ja tavoittelemisen arvoista ole. Ja aika harvassa on ne, jotka sitä työkseen tekee koska haluaa. Eiköhän hyvin suuri osa ole niitä, jotka eivät vain ole muuta saaneet ja siivous on viimeinen vaihtoehto. Ehkä ovat ilman mitään koulutusta, kuten minä.
Mutta kuitenkin, mieluummin minäkin siivoan, kuin olisin työttömänä.
AP
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 19:15"]
[/quote]
Saatat olla osittain oikeassa. Kyllä nykyisin noilla toimeentulotuilla, työkkärirahoilla ym. tuilla tulee toimeen, jos ei ole ylimääräisiä menoja. Ja ylimääräisillä tarkoitan näitä, kun ostetaan sieltä ja täältä osarilla, kun "eihän se kuukaudessa niin paljon maksa". Sitten on mahdollisia luottokorttivelkoja, pikavippejä jne. Niistä pikkusummista kertyy yllättävän paljon ja sitten valitetaan kun ei ole rahaa.
Meillä on kuukausittaisina laskuina vuokra, sähkö, netti, päivähoito ja kaksi puhelinliittymää. Kolmen kuukauden välein kotivakuutus ja noin joka toinen kuukausi kahteen prepaidiin 10 euroa. Ei ole autoa. Eli pienillä menoilla mennään ja ihan ok pärjätään, vaikka ei paljoa jäänyt laskurin mukaan siitä toimeentulotuen rajasta.
Jos olisi työtön, pystyisi varmasti säästämään vielä ruokakuluista, kun olisi aikaa juosta tarjousten perässä.
Mutta se ei mun päähän mahdu, miksi työtön saa enemmän kuin opiskelija. Eikö nimenomaan opiskelijoiden pitäisi saada tukea niin, että pystyisivät käymään koulunsa kunnolla, eikä tarvitsisi töissä käydä opiskelun ohessa. Minulla on se käsitys, että opiskelu voi joillain sen vuoksi viivästyä. Eikö se ole kaikkien kannalta parempi, mitä nopeammin opiskelija valmistuu? Olen sitä mieltä, että sen työttömän tukea voisi tosiaan pienentää, mutta opiskelijoiden pitäisi saada enemmän.
AP
Millä matematiikalla työttömänä saisi saman, oletko oikeasti laskenut.