Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen ihmisten kulutuskäyttäytymistä!

Vierailija
08.10.2014 |

Tänäkin päivänä tällä palstalla jo monta aloitusta siitä kun rahat ei tunnu riittävän. Jotain on todella pielessä jos aikuinen ihminen ei pysty suunnittelemaan menojaan tulojen mukaan. Perustaitoihin kuuluu elämisen budjetointi, ei ole kovin vaikeaa. Vaikuttaa siltä, että monille kuluttaminen on jokin itseilmaisun muoto, jolla sitten rakennetaan jotain omakuvaa. Se on vaan niin raaka juttu että asuminen, ruoka ja perusvaatteet ovat oikeastaan ne asiat, jotka on ihan pakko olla ja ne sitten hankitaan oman tulotason mukaan eikä yhtään ns yläkanttiin tai siksi kun muillakin on. Olen itse tällä hetkellä työtön, mies töissä ja kaksi lasta, tulot yhteensä bruttona n 3200€, ja säästössä noin 20 000, kaikki tarpeellinen saadaan ostettua ja 1 ulkomaan matka vuodessa. Mietin jokaista hankintaa, en tykkää shoppailusta, asumme sopivan kokoisessa ja kuluineen sopivassa asunnossa, yksi auto tarpeen eikä koskaan hankita toista, ruoka tehdään itse hyvistä ja edullisista aineksista, harrastukset lähes ilmaisia(kansalaisopisto), kirppareilla tehdään joskus ostoksia esim. luistimet lapsille. Tarkan euron talousajattelua, ei se mitään rakettitiedettä ole vaan käytännön valintoja suurissa ja pienissä ostospäätöksissä.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiltä kadonnut suhteellisuudentaju ja asioiden laittaminen tärkeysjärjestykseen! 

Vierailija
2/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aijaa, no kivat sulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä lässytä.

Moni on vasta jäänyt työttömäksi tms., ja silloin pudotus parin tonnin tuloista viidensadan euron päivärahalle ottaa helvetin koville. Ja voin kertoa, olosuhteiden pakosta päivärahalla pitkään olleena, että jossain vaiheessa pihistelyssäkin tulee raja vastaan ja tietyt jutut on PAKKO maksaa/ostaa, VAIKKA ei periaatteessa pitäisi olla edes varaa niihin!

Vierailija
4/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Entäs lukiokirjat, lapselle tärkeät harrastukset, lehdet ja kirjat? Läppäri ja tabletti kouluun, matka naapurimaan taidemuseoon? Teatteri ja muu kulttuuri? Hyvä seura illallisilla? Minä elän ja nautin nyt, en säästä. T. Yh

Vierailija
5/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lässytä, puhun ihan asiaa. Mullakin on olosuhteiden pakosta peruspäiväraha ja hyvin se riittää kun sen laittaa riittämään. Se on lässytystä kun hakee täältä ymmärrystä omalle päin peetä olevalle rahankäytölle. Rahankäytön ennakointi ja suunnittelu mahdollistaa selviytymisen myös ns pahoina päivinä. Se on tosiasia.ap

Vierailija
6/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:42"]Niin. Entäs lukiokirjat, lapselle tärkeät harrastukset, lehdet ja kirjat? Läppäri ja tabletti kouluun, matka naapurimaan taidemuseoon? Teatteri ja muu kulttuuri? Hyvä seura illallisilla? Minä elän ja nautin nyt, en säästä. T. Yh
[/quote]Kirppariluistimet eivät riitä kaikille elämänsisällöksi kovin kauaa.

Vierailija
7/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyyn rajaan asti noin onkin. Mutta entä, jos tulot eivät riitä edes halvimpaan mahdolliseen asumiseen ja muuhun välttämättömään?

Vierailija
8/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiokirjoja saa ostaa hyväkuntoisina käytettyinä, monet taidenäyttelyt myy perhelippuja ja on jopa ilmaisia näyttelyaikoja, kultturitarjonnassa paljon edullisia juttuja, lasten harrastuksissakin hyvin voi tehdä hintavertailua, kirjastosta kirjat ja lehdet jne. Tarkka rahankäyttö ei tarkoita henkistä eikä kovin materialististakaan köyhyyttä, vaan siinä tarvitaan viitseliäisyyttä ja luovuutta, joka ei kaikilta luonnistu!ap

Vierailija
9/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miten vitussa ennakoit esim. joutuvasi sairaspäivälomalle kesken kaiken ja menettäväsi oikeuden työttömyysetuuteen siinä samalla??

Ukkosi kuitenkin elättänyt sua ja vanhempasi antaneet rahaa!

Vierailija
10/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi on sitä, että kun on menossa se tavallinen arki eli hyvät päivät, niin laittaa sivuun joka palkasta. Sitten jos tapahtuu jotain ikävää, niin on säästössä pahan päivän varalle, työttömyyden, sairauden tai jonkin muun yllättävän kohdatessa. Itse säästänyt näin 10 000€ ja nyt meneillään ne pahat päivät, mutta selviydyn, ja ihan omilla rahoillani, en mieheni enkä vanhempieni rahoilla. Mulle on tärkeää että pärjään itse ja voin hoitaa oman osuuteni perheemme kuluista. Tämä on mahdollista ainoastaan kun on laittanut säästöön vuosien aikana, ja mulle tuo on suuri summa koska olen tehnyt työtä matalapalkkaisena.ap

Vierailija
11/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painu helvettiin, ihan oikeasti. Et tiedä mitään siitä, millaista on elää esim. toimeentulotuella pakon edessä ilman että on mies elättämässä. Mene muualle pätemään, Kaksplussalla on paljon sunkaltaista porukkaa.

Vierailija
12/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 17:41"]

Älä lässytä.

Moni on vasta jäänyt työttömäksi tms., ja silloin pudotus parin tonnin tuloista viidensadan euron päivärahalle ottaa helvetin koville. Ja voin kertoa, olosuhteiden pakosta päivärahalla pitkään olleena, että jossain vaiheessa pihistelyssäkin tulee raja vastaan ja tietyt jutut on PAKKO maksaa/ostaa, VAIKKA ei periaatteessa pitäisi olla edes varaa niihin!

[/quote]

Jos jää työttömäksi, eikö silloin saa ansiosidonnaista? Ei kai sitä heti päivärahalle joudu?

Vierailija
13/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos oikeasti matalapalkkainen ihminen säästää kymppitonnin, siihen menee elinikä. Puhut täyttä paskaa.

Vierailija
14/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:09"]

Painu helvettiin, ihan oikeasti. Et tiedä mitään siitä, millaista on elää esim. toimeentulotuella pakon edessä ilman että on mies elättämässä. Mene muualle pätemään, Kaksplussalla on paljon sunkaltaista porukkaa.

[/quote]

Onhan se niin hävytöntä pärjätä ja tulla toimeen, että sietääkin toivotella helvettiin painumista. Ruikuttaa ihmisen pitää ja katkerana kiroilla!

Vierailija
15/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulet saavasi sympatiaa tuolla toimeentulotukivuodatuksellasi. Miksi asiasi on tuossa jamassa? Oletko kouluttautunut, hakenut töitä, ollut ylipäätään joskus työelämässä vai oletko heti sössinyt asiasi tekemällä lapsia jonkun epäkelvon vastuuttoman tyypin kanssa, joka ei koskaan kasvanutkaan aikuiseksi? Ja nyt ihmettelet että miten näin kävi, olisko kannattanut vähän ennakoida ja harkita?ap

Vierailija
16/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän takuueläkkeestä säästää kymppitonnin. Aikaa se vie, mutta katsotaan sitten joskus :)

Vierailija
17/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sentään mene elinikää säästää kymppitonni matalapalkkaiseltakaan. Jos laittaa n 200€ kk n 5 vuoden aikana säästöön, niin tavoite on saavutettu, välillä laittaa enemmän ja joinakin kk vähemmän jos on muita kuluja tuona kk. Ei ole mitenkään mahdotonta, kannattaa kokeilla, voit yllättyä!ap

Vierailija
18/57 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:24"]

Ei sentään mene elinikää säästää kymppitonni matalapalkkaiseltakaan. Jos laittaa n 200€ kk n 5 vuoden aikana säästöön, niin tavoite on saavutettu, välillä laittaa enemmän ja joinakin kk vähemmän jos on muita kuluja tuona kk. Ei ole mitenkään mahdotonta, kannattaa kokeilla, voit yllättyä!ap

[/quote]

Kun sä tiedät nää rahajutut näin hyvin, niin teetkö mun kanssani maksusuunnitelman jotta saan jonkinlaisen fygemäärän kasaan? Ongelma kun on siinä, että teen todella matalapalkkaista duunia eli saan just ja just kuitattua pakolliset menot. Uutta duunia en saa, joten mistä karsitaan?

vuokra 820 e josta maksan oman puolikkaani 410e

Tämän jälkeen tuloistani jää käteen 410 euroa, josta menee:

netti 29,90e/kk

puhelin 30e/kk (joskus enemmän. soittelen virastoille, duunipaikkoja, yms tärkeetä myös sen muun paskan seassa joten tästä on turha nillittää.)

ruoka ~150e/kk

rästissä oleva hammaslääkärilasku 100e

sidepaketti 2x 2,50e/kk = 5e

total= 315e jos laskin äkäseltään oikein

Palkka 410-310= 100 euroa käyttörahaa loppukuuksi. Tekeepä vitusti mieli säästää, koska se summa menee myöhemmin kumminkin elämiseen.

Ei autoa, ei lapsia, ei lemmikkejä. Ei mahdollisuutta saada apua sossusta eikä uusia töitä itkemälläkään löydy.

Vierailija
19/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä! Aapeellä on kirkkain sädekehä!

Vierailija
20/57 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa. Minäkin olen tällä hetkellä työttömänä ja käteen jää ennen mitään kuluja n. 600 euroa. Tästä maksetaan sitten asuminen, ruoka, puhelin ym. (asun yksin, joten puolisolta ei apua tule). Onko ap:lla ehdotuksia, mistä osa-alueesta alkaisin säästämään ensimmäisenä? Asumiseen menee nyt n. 300 euroa (sis. sähkön), eikä sitä pysty vähentämään, ellen muuta asumaan metsään tai veneen alle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kahdeksan