Neuvoja koiranpennun ruokintaan?
Pentu on nyt 5kk eikä syö mielellään mitään kuivamuonaa. Se olisi tietysti helpoin ratkaisu, koska sen annostelu ja ravinnontarpeen laskeminen olisi yksinkertaista. Nyt on menty sekaruoalla. Acana-merkkistä pentunappulaa koira syö, jos sen sekoittaa johonkin muuhun ruokaan. Mutta mitä se muu ruoka voisi olla?
Haluan tietysti, että pentu kasvaisi mahdollisimman terveeksi mutta moni antaa erikoisia ruokavinkkejä enkä tiedä mitä ajatella. Mitä mieltä olette markettien purkkiruoista (junior)? Entä annatteko raakaa jauhelihaa? Voiko maksalaatikkoa tosiaan antaa pennulle ja kuinka usein?
Kiitos kokeneille koiraihmisille jo etukäteen!
Kommentit (45)
Hei kiitos kaikille, jotka viitsitte vastata! Yksi tuttu koiraihminen piti minulle kovan puhuttelun siitä, miten hyvälaatuinen kuivamuona pitäisi yksinään riittää pennulle. Olen kokeillut ehkä kaikkia eri "laatu"merkkejä ja tosiaan ainoastaan tuo Acana menee edes jotenkuten. Sen ravintoarvojen pitäisi kai olla suht ok. Mutta kun se menee niin nihkeästi alas, enkä ole pikkukaveria halunnut laihduttaa, olen tarjonnut sitten seassa muutakin. On vain tosi hankalaa laskea, tuleeko nyt sitten liikaa proteiinia, jos laittaa sekaan aina jauhelihaa, lohta tms. Ja onko se maksalaatikko (jota pentu söisi niin paljon kuin antaisi) sopivaa sekoitettavaa noihin raksuihin...
Äh, ehkä nämä ovat jonkun mielestä turhia pohdintoja, mutta itselle tietysti pennun terveys on tärkeä asia. Ja ruoka on tietty tärkeä tekijä siinä.
Mutta iso kiitos siis mielipiteistänne!
Ap
Nirsojen koirien ruokaa :D 99% näistä nirsoista koirista on ihan järkyttäviä traanitapiireja. Tuntuuko ap:n koiralla kylkiluut selvästi, kun koiraa silittää kyljistä?
Kasvavalle koiralle en lähtisi sooloilemaan mutulla mitään vaan syöttäisin niitä nappuloita ja niiden seassa vaikka sitä jauhelihaa, piimää, raejuustoa, kermaviiliä jne. Sitten kun koira ei enää kasva, siirtyisin kokonaan nappuloista pois. Ja ennen kuin tekisin tämän, ottaisin tarkalleen selvää, että mitä kaikkea koira tarvitsee ja millaisia määriä.
Lisäksi royal caninilla on erikseen nirsojen koirien kuivamuona. Sillä sain oman nirsoni syömään nappulaa. Nykyisin uppoaa ihan ei-nirsojenkin nappulat :D