Neuvoja koiranpennun ruokintaan?
Pentu on nyt 5kk eikä syö mielellään mitään kuivamuonaa. Se olisi tietysti helpoin ratkaisu, koska sen annostelu ja ravinnontarpeen laskeminen olisi yksinkertaista. Nyt on menty sekaruoalla. Acana-merkkistä pentunappulaa koira syö, jos sen sekoittaa johonkin muuhun ruokaan. Mutta mitä se muu ruoka voisi olla?
Haluan tietysti, että pentu kasvaisi mahdollisimman terveeksi mutta moni antaa erikoisia ruokavinkkejä enkä tiedä mitä ajatella. Mitä mieltä olette markettien purkkiruoista (junior)? Entä annatteko raakaa jauhelihaa? Voiko maksalaatikkoa tosiaan antaa pennulle ja kuinka usein?
Kiitos kokeneille koiraihmisille jo etukäteen!
Kommentit (45)
49 jatkaa: kantsii unohtaa kaikki viljatuotteet myös, ne ei oo koiran mahalle hyväks koska koira ei normaalisti luonnossakaan syö viljaa. Monissa nappuloissa on harmittavan paljon nimenomaan vehnää joka on pelkkää tyhjää hiilaria koiralle. Ja halpaa lihaa ja luuta löytyy muualtakin kuin eläinkaupasta, itse hyödynnetään kennelrehua ja vauhtiraksua, saa paljon halvemmalla ja isompia eriä :)
Kun koira ei syö ja on jo tuon ikäinen eli kasvanut isoksi, annan vastaavassa tapauksessa mukailtua yrjölän puuroa eli ohrapuuroon sekoitan koirille myytäviä pakastettuja jauhelihapalleroita ja rypsiöljyä sekaan. Kaikkien koirien maha ei kestä noita palleroita joten ohrapuuroon kannattaa sekoittaa jotakin muuta, ihan perus naudan jauhelihaa esim. Koiralle pitää pyrkiä syöttämään jatkuvasti samaa ruokaa. - Kokeile myös sitä, että liotat murot veteen ja sekoitat ne vaikka erilaisiin jauhelihoihin - tutki mikä maistuu ilman että tulee ripulia. Periaatteessa perhekoira kyllä syö sen minkä tarvitsee, omistaja vain stressaa asiasta.
Maksalaatikko on monen koiran herkkua mutta A-vitamiinin yliannostuksen takia ei kannat antaa edes kerran viikossa. Lisäksi siinä on sokeria ja muita aineita mitkä eivät ole koiralle hyväksi. On myös tahmeaa ja tarttuu hampaisiin.
Oletteko raakaravintoa ajatelleet?
Jauhelihan voisi sekoittaa riisiin.
Markettien purkkiruoat jättäisin sinne hyllylle.
Mitä kasvattaja on neuvonut? Minä oon kuunnellut aika pitkälle kasvattajaa, kun on pitkä kokemus ko. rodusta. Markettiruokia en osta, niissä on yleensä liikaa hiilareita tai sitten purkkiruuassa vettä. Yleensä asioin Mustissa ja Mirrissä, siellä osataan neuvoa hyvin. Nyt meillä syödään laihdutusruokaa, kun koira leikattiin vuosi sitten ja ruokahalu on siitä lähtien kasvanut. Pikkusen on tullu pojalle pyöreyttä vyötärölle =/ Toivottavasti löydätte sopivan ruuan mistä koira tykkää ja koiran maha myös.
Kiitos vastauksista! Annanko siis pelkkää raakaa jauhelihaa vai onko ok sekoittaa ne noihin Acana-nappuloihin? Voiko siis tätä yhtä ja samaa ruokaa antaa joka päivä joka aterialla? Koira kyllä syö hyvin mutta pelkkä kuivamuona ei oikein uppoa. Vatsa tuntuu kestävän mitä vain.
Miksi muuten kannattaa antaa aina samaa ruokaa?
Miksi sitä purkkiruokaa ei suositella?
Voit kokeilla jauhelihaa, purkkiruokaa tms. Mutta nirsolle koiralle kannatta etsiä mahdollisimman maistuva ja tuoksuva lisäke. Lisäkettä riittänee pieni määrä esim. lusikallinen sekoitettuna hyvin ruokaan.
Montako kertaa päivässä koira syö? Jos useamman kerran niin vähennä kertoja. Ei se koira kuole vaikka vähän näkisikin nälkää, maistuu sitten myöhemmin.
Se purkkiruoka ei useinkaan ole laadukasta. Saattaa sisältää jopa suolaa ja sokeria.
Samaa ruokaa varmaan ehdotettiin että maha ei menisi sekaisin.
Miksei sen jauhelihan voisi sekoittaa nappuloihin jos sillätvoin koiralle maistuu. Ethän anna raakaa sianlihaa?
Ai niin, uunilohi (ilman suolaa ja mausteita) on meidän koirien suurta herkkua.
Kysy kasvattajalta tai etsi itse acanan arvoja vastaava ruoka josko maistuisi paremmin... Mikä rotu kyseessä?
Minä myös antaisin mieluummin luonnollista ruokaa kuin teollista purkkiruokaa. Laadukas kuivamuona on ok. Hampaille myös hyvä kun saa rouskuttaa.
Minkä rotuinen koira, ja paljonko painaa? Onko ruokaa aina tarjolla?
Äh, joku olikin jo vastannut. Tämä kasvattaja on pennuttanut ihan perus kotikoiran ja antanut pennuille ensimmäisten kuukausien ajan vaihdellen kaikenlaisia ruokia. Hyvin hän on pennut sosiaalistanut ja omani on aivan hurmaava seurakoira, hyväluonteinen, oppivainen ja rohkea. Ravinto vain mietityttää.
Itse olen nyt yrittänyt tutkia, mikä olisi paras, kun en kasvattajalta sen ihmeempää neuvoa saanut. Suunnittelin antavani pelkkää kuivaruokaa, mutta se ei sellaisenaan uponnut ja pentu oli mielestäni laiha. Niinpä olen sekoitellut nappuloihin kaikenlaista: raakaa naudanjauhelihaa, joskus sitä maksalaatikkoakin, joskus purkkiruokaa.
Annostelu ei vain ole ihan helppoa näin. Mietityttää myös, onko tämä koiralle hyväksi. Onneksi pentu ei ole herkkävatsainen.
Äskeinen siis aloittaja.
Pentu on suomenlapinkoira eli keskikokoinen koira. Nyt painaa ehkä 8-9kg?
Ap
Meillä on tosi herkkämahainen koira. Kerran ostin "melkein" samaa ruokaa kuin yleensä (sama merkki, joku eri koostumus) ja vaihdon, idiootti kuin olin, lennossa. Seurauksena monen päivän ummetus, koira oli niin kipeä että uikutti eikä pystynyt edes häntää heiluttamaan kun sattui. Pieni kun vielä on niin pelkäsin että kuolee siihen. Parafiiniöljyllä lopulta saatiin kakka tulemaan. Enää en ikinä vaihda tuosta vain ruokaa vaan aina pikku hiljaa, vaikka nappula kerrallaan. Liekö nuo rotukoirat niin hienomahaisia.
Itse syötin koiralleni pentuaikana pure naturalin nappuloita ja sekoitin joukkoon jauhelihaa, pedigreen lihatölkkimuonaa, pure naturalin valmismakkaroita, eldoradon lihapateeta jne. Lämmintä vettä sekaan ja avot. Itseasiassa syötän tällaista ruokaa edelleen. Koirani on hieman yli vuoden ikäinen ja hyvin on maistunut ja maistuu edelleen.
Tutulla on suomenlapinkoira joka ei suostu syömään nappuloita. On jo yli kymmenenvuotias ja hyvin on ikänsä voinut.
Ap lisää:
Olen nyt ruokkinut 3 kertaa päivässä. Otan kupin pois kun koira on syönyt, eli ei ole koko ajan ruokaa tarjolla.
Kuten jo mainittu jauhelihaa (raakana tai keitettynä), meillä parhaiten uppoaa kalkkunan keitetty jauheliha royal caninin nappuloiden mausteena.
Voit myös kokeilla ihan laktoositonta raejuustoa nappuloiden sekaan. Hyvä protskunlähde sekin.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:21"]
Mitä kasvattaja on neuvonut? Minä oon kuunnellut aika pitkälle kasvattajaa, kun on pitkä kokemus ko. rodusta. Markettiruokia en osta, niissä on yleensä liikaa hiilareita tai sitten purkkiruuassa vettä. Yleensä asioin Mustissa ja Mirrissä, siellä osataan neuvoa hyvin. Nyt meillä syödään laihdutusruokaa, kun koira leikattiin vuosi sitten ja ruokahalu on siitä lähtien kasvanut. Pikkusen on tullu pojalle pyöreyttä vyötärölle =/ Toivottavasti löydätte sopivan ruuan mistä koira tykkää ja koiran maha myös.
[/quote]Tämä ei ole minun kommenttini mutta pakko kysyä kun ihmetyttää: Miksi alapeukut?
Suosittelisin unohtamaan nappulat ja kaikki purkkiruuat yms. teolliset mössöt ja ruveta barffaamaan. Meillä reilu 4 kk pentu joka oli aina ripulilla nappuloista mut nyt ei mitään ongelmaa. Vanhempi koirakin on barffanut vuosia ilman mitään ongelmia. Pennun kanssa tosiaan pitää vaan olla tarkka et varmasti saa oikeessa suhteessa kaikkea ja varovasti maistella uusia juttuja pikku hiljaa. Ruokavalion pitäisi siis koostua noin 60% lihaisista luista (lihaa ja luuta 50/50), 20% lihasta ja 20% kasviksista. ei mitään säilöntä ja lisäaineita ja varmasti maistuu koiralle :) hintakaan ei päätä huimaa, meillä nyt 13 kiloisen pennun ruokintaan menee tällä hetkellä noin 50 euroa kuussa, eipä se sen halvempaa ole syödä eläinkaupan ruokaakaan. Kantsii ehottomasti kokeilla, harvassa on koirat jolle ei sopis.