Vihdoin sähköpotkulaudat kuriin
Helsingin kaupunki ja sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat sopineet liikenneturvallisuutta parantavista muutoksista sähköpotkulautojen vuokrauskäytäntöihin.
Kaikki Helsingissä sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset eli Voi, TIER ja Lime ryhtyvät rajoittamaan sähköpotkulautojensa enimmäisnopeuksia. Päivisin potkulautojen enimmäisnopeus laskee 25:stä 20 kilometriin tunnissa ja öisin 15 kilometriin tunnissa. Muutokset tulevat voimaan 3. syyskuuta ja ne ovat voimassa toistaiseksi.
Lisäksi syyskuun aikana aloitetaan kokeilu, jossa sähköpotkulaudat ovat kokonaan poissa käytöstä viikonloppuöisin kello 00–05. Kokeilu kestää vuoden 2021 loppuun asti, johon mennessä sovitaan sen jatkosta. Samalla kerätään tietoa, miten aikarajoitukset vaikuttavat tapaturmien määrään, kun huomioidaan myös vuodenajasta johtuvat käyttömäärämuutokset.
Vuokrasähköpotkulautojen uudet enimmäisnopeudet ja aikarajoitukset otetaan käyttöön kaikkialla Helsingissä. Aiemmin nopeuden rajoittamista on kokeiltu keskusta-alueella viikonloppuöisin.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voitais laittaa päivänopeudeksi 10km h
Ja yö vois alkaa jo klo 22Autoille ja mopoille myös päivänopeudeksi 10 km/h?
Ajetaanko niillä kelvillä jalankulkijoiden seassa? Siinä tapauksessa vois ollakin ihan hyvä. Yhtään kuplavolkkaria tai tossumopoa ei kyllä mun kotikaupungissa ole kevyen liikenteen väylillä vastaan tullut.
Parashan olisi jos näitä ajoneuvoja jotka ovat sähkökäyttöisiä tai sähköavustettuja, kaikkia koskis samat kypärä- ja promille-vaatimukset kuin mopoja ja moottoripyöriä. Myös max 25km/h kulkevat. Ja rangaistukset olisivat samanlaiset.
Eli jos ajat sähköpotkulaudalla tai sähköpyörällä ilman kypärää ja kännissä, saisit saman tuomion jos moottoripyörällä ajaisit ilman kypärää kännissä.
Raja kulkisi siis siinä että niissä on jonkinlainen mottori, tähän lasketaan tietenkin sähkömoottoritkin.
Mutta tuo nopeuksien lasku ja yökielto myös ihan hyvä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Missä tilanteessa kulkuvälineestä on tarpeen hypätä pois? Jarrut on keksitty. (Ja aikaharva tuolla kaupungilla polkee pyörällä sitä 25 km/h.)
Naurettavaa hyysäystä. Kohta liian nopeasti kävelykin kielletään kun voi vaikka liukastua.
Meinasin just viimekuussa jäädä kahdesti sähköpotkulaudan alle jalkakäytävällä (ei yhdistetty, pelkkä jalkakäytävä).
Olin vaihtamassa jalkakäytävän toiseen reunaan että väistän vastaan kävelevää, mutta oli vähällä että olisin jäänyt takaa täysillä suihkivan skuutin alle, sen perään olin että no nyt vaihadan puolta...
Meinasin sitten jäädä sen ekan kaverin alle joka veteli yhtä kovaa.
Toki aina voi sanoa että minun pitäisi katsoa taakseni kun vaihdan jalkakäytävän toiseen reunaan. Paitsi että pitäisi olla tarvetta katsoa, koska siinä ei saa ajella skooteilla tai polkupyörillä, paitsi jos on alle 12 vvuotias, ja nämä jannut eivät olleet kuin henkisesti 12 vuotiaita.
En edes muista milloin olisin meinannut jäädä polkupyörän alle siitä on oltava useita vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Kieltämättä näiden kuntopyöräkaahaajien pahimmillaan yli 50km/h nopeudet tuntuvat paljon vaarallisemmilta kuin potkulautojen nopeudet. Nämä kun vielä ajavat kuin viimeistä päivää jalankulkijoista, koirista tmv. piittaamatta, kun pitää saada se hyvä aika lenkiltä. Itse olen useamman kerran ollut vähällä jäädä kaahoittajan yliajamaksi, nyt osaa jo varoa pahimpia paikkoja, mistä näitä spandexkamikatzeja saattaa ilmestyä.
Tämä on valitettavasti totta mutta koskee vain hyvin pientä osaa pyöräilijöitä, keskustassa alamäkeen 45-50kmh. Yksi talvi entisen kotipihani liittymässä oli pyöräilijä ajanut auton kylkeen, ambulanssilla lähti ja ei mitään kypärän kaltaista turhaketta päässä. Sama ongelma kyllä koskee sähköpotulautoja, ei kypärä kulje mukana. Mitä muutamaan otteeseen sellaisella ajellut niin olihan se tarpeettoman kova vauhti noin keskustassa ajeluun.
Sais nää läskit nuoret kävellä eikä mennä sähköavusteisesti joka paikkaan.
Kait ap tajuaa, että ko. uutinen koskee vain vuokralaitteita? Ei käyttäjien omia.
Eipä tuo silti estä huume- tai kännipäissään ajamista. Nykyään narkataan minä kellon aikana hyvänsä.
Laiskat ja liikkumattomat liikkuvat vielä entistä vähemmän kun tuli nämä skuutit kaduille. Vähäinenkin hyötyliikunta loppuu, etenkin nuorilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeässä on tosi hankalaa hahmottaa sähköpotkulaudan vauhtia. Kävelijänä on tosi hankalaa yrittää ennakoida kaikkien härveleiden vauhteja ja menosuuntia. Sähkövehkeet pitäisi kokonaan kieltää pimeällä kävelyteiltä. Ei tule mitään.
Polkupyörät ja niihin verrattava muu kevyt liikenne on kielletty jalkakäytävillä. Koskee myös sähköpyöriä ja -skuutteja. Kevyenliikenteen väylät sitten erikseen.
Missä muka on olemassa puhtaita jalkakäytäviä jotka eivät samalla ole kevyen liikenteen väyliä? Jossain vanhojen kaupunkien keskustoissa pikkukaduilla ehkä?
Varmaan kaikkien kaupunkien keskustat ovat tällaisia. Itse asun Helsingissä melko lähellä keskustaa, ja skuuteilla ajetaan lähes yksinomaan jalkakäytävillä. Poliisi katsoo vierestä eikä sakota.
Oikeastiko kysyt? No, esim Tampereen koko kantakaupunkialueen jalkakäytävistä suurin osa on tälläisiä. Kevyen liikenteen väyliä paljon vähemmän. Pyöräilyreitit on suunniteltava.
T eri kuin jolle vastasit