Mitä teidän 1 vuotiaat syövät aamupalaksi?
Kaipaisin vähän vinkkejä 1 vuotiaan aamupalaan. Tällä hetkellä saa vellin pullosta, mutta voisi pikkuhiljaa siirtyä ruokapöydän ääreen :)
Puuroa ei suostu syömään millään, ja voileivän avuin ei pärjää lounaaseen asti..
Kommentit (55)
Olen ihmetellyt puuron syöttämistä lapselle. Aika harva aikuinenkaan syö puuroa ainakaan kahta kertaa päivässä. Mielestäni puuron ravintoarvossakaan ei ole mitään sellaista, joka puoltaisi sen tolkutonta syöntiä. Olisi mielenkiintoista kuulla joltakin, joka syöttää esim 1 v:lle puuroa aamuin illoin perustelut siihen, että miksi näin toimii. Nyt ei ole tarkoitus teilata ketään vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:59"]Mammoilla menee aina sormi suuhun, jos lapsi ei syö puuroa! Ihan kuin se olisi ainoa syötävä. mitä löytyy.
[/quote]
Itse en tajua koko puuron hehkutusta. Että muka terveellistä. Toki halpaa mahantäytettä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:36"]
Olen ihmetellyt puuron syöttämistä lapselle. Aika harva aikuinenkaan syö puuroa ainakaan kahta kertaa päivässä. Mielestäni puuron ravintoarvossakaan ei ole mitään sellaista, joka puoltaisi sen tolkutonta syöntiä. Olisi mielenkiintoista kuulla joltakin, joka syöttää esim 1 v:lle puuroa aamuin illoin perustelut siihen, että miksi näin toimii. Nyt ei ole tarkoitus teilata ketään vaan ihan mielenkiinnosta kyselen.
[/quote]
Siksi kun neuvolassa käsketään syöttämään puuroa. Eikä mammat osaa itse ajatella.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 06:42"]
[/quote]
Siksi kun neuvolassa käsketään syöttämään puuroa. Eikä mammat osaa itse ajatella.
[/quote]
Suomalaiset ovat niin auktoriteettiuskovia :)
Kyllähän se kaurapuuro on ehdottomasti tuon ikäisen aamupala. Kiisselillä, hillolla, voisilmällä tms.
Meillä vielä 3 v. syö puuron joka aamu ja ilta.
Mä annan pitsaa.joskus mäkkärin ranskalaisia. Limua nokkamukista. Ei kelpaa mikään muu.puurot sylkee ulos.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:24"]
Kyllähän se kaurapuuro on ehdottomasti tuon ikäisen aamupala. Kiisselillä, hillolla, voisilmällä tms.
Meillä vielä 3 v. syö puuron joka aamu ja ilta.
[/quote]
Miksi?
[/quote]
Meillä taapero syö aamuin illoin ruispuuroa, seassa hedelmäsosetta tai marjoja. En ole jaksanut vaihtaa systeemiä, kun hyvin maistuu. Taapero lusikoi itse lautasen tyhjäksi, nykyään jo aika siistiksi. Meillä myös mies tykkää puurosta :)
Meillä syödään puuroa, joka on kokonaan keitetty maitoon. Tämä siksi koska lapsi ei suostu muuten ottamaan mitään maitotuotteita. Niin kauan kuin puuroa suostuu syömään, sitä keitetään aamuin illoin. On kuitenkin helpompaa kuin antaa kalsiumia purkista. 1-vuotiaana sai vielä tissiä ja jos olisin tiennyt että ei suostu muuta maitoa juomaan, olisin todellakin jatkanut imetystä vaikka 2-vuotiaaksi. Jos lapsi suostuisi ottamaan, antaisin aamulla esim jugurttia ja hedelmiä tai leipää ja hedelmiä. Pullosta ei ole koskaan suostunut juomaan mitään, niinpä meillä ei ole vellejä käytetty.
Lapsi oli 1v1kk kun söi itse kaikki ruuat lusikalla, toki joskus hiukan käsilläkin piti kokeilla. Pääsääntöisesti ruokailu oli jo alusta lähtien melko siistiä, vaikka toki joskus puuroa löytyi seiniltäkin. Minusta lapsen pitää antaa kokeilla itse ja en jaksanut välittää sotkuista. Sormiruokana tarjoiltiin hedelmiä, leipää ja muuta sellaista normaalistikin sormin syötävää, perunat ja kastike sitten lusikalla lautaselta kuten muutkin ihmiset.
Mansikoita, shampanjaa, hedelmiä, croisanttia hillolla ;)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 08:33"]Mä annan pitsaa.joskus mäkkärin ranskalaisia. Limua nokkamukista. Ei kelpaa mikään muu.puurot sylkee ulos.
[/quote]
Joo, puuron sijaan kun ainoa vaihtoehto on mäkkipas a. Näiden kahden epäterveellisen vaihtoehdon välillä ei ole mitään, se on joko tai.
Puuroa,vispipuuro ja mannapuuro herkkua. Jugurttia,leipää,hedelmiä,viiliä joskus muroja sekä vanukasta ja sen lisäksi muuta.sekä tietty maitoo.
Kananmunat on hyvä aamupala. Niistä saa tehtyä kokkelia, velliä, munakasta, niitä voi syödä keitettynä ja paistettuna. Mielikuvitus rajana.
Miksi suomalaiset ovat ylipainoisia kun kaikki mammat näyttävät tietävän että miten syödään yliterveellisesti.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 09:41"]Miksi suomalaiset ovat ylipainoisia kun kaikki mammat näyttävät tietävän että miten syödään yliterveellisesti.
[/quote]
Jaa-a. Uskon että se opitaan sieltä kotoa: mitä syödään ja millaisia määriä. Joku asiantuntija kertoi että asia x on terveellistä niin sitä vedetään sitten kunnolla ja koko ajan. Paitsi kasviksia, hyi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:39"]Tämä vajaa 11 kk:n äiti ei kauheasti joudu sotkuja siivoamaan kun vauva sormiruokailee eli syö siis itse. Syöttötuolin alla on liina josta otan isoimmat palat pois ja loput ravistan ehkä kerran päivässä pihalle. Naaman ja kädet virutan vedellä. [/quote] Mitä teillä sormiruokaillaan, jos ei tule sotkua? Ihan vilpittömästi kysyn, koska ei monta kertaa päivässä jaksaisi vaatteita vaihtaa. Mm avokado ja maissinaksuhan on supersotkevia. Joku porkkana ei niinkään, mutta pitäähän lapsen muutakin syödä kuin porkkanaa.
[/quote]
En ole tuon ylimmän viestin kirjoittaja, mutta vastaan omalta osaltani. Luulen, että on osittain kiinni siitä, miten perhe sormiruokailuun suhtautuu. Me saatiin neuvolasta oppaita, joissa luki: "sormiruokailu ei ole aluksi varsinaista syömistä vaan ruokaan tutustumista. Lapsi saa itse päättää, mitä hän ruoalla tekee. Hän voi halutessaan heittää sen lattialle, leikkiä sillä, hieroa sitä naamaansa..." Huh, huh! Tiedän, että se joidenkin ideologiaan sopii, mutta itse halusin alusta asti opettaa lapsen kunnioittamaan ruokaa. En pakota lasta syömään mitään. Tarjoan ateriat säännöllisin väliajoin ja lapsi saa itse päättää syökö vai ei (en lähde pelleilemään erilaisilla vaihtoehdoilla). Vaihtoehdot on kuitenkin syöminen tai syömättömyys, mutta ei sotkeminen. Jos lapsi alkaa sotkemaan, tulkitsen sen nyt kun lapsi on jo taapero, merkkinä, että hän on jo kylläinen ja otan ruoan pois. Hänen ollessaan pienempi, kokeiltiin usein siinä vaiheessa vielä syöttämistä. Kun sotkemiseen puuttuu johdonmukaisesti, niin kyllä se vähenee. Ei esim. mainitsemistasi avocadoista ja maissinaksuista tule sotkua, jos niitä ei mihinkään hiero. Itse pidän niitä nimenomaan siisteinä ruokina.
Toisaalta emme ole sormiruokailua koskaan pitäneet minään itseisarvona. Ollaan annettu lapselle sormiruokana vain sellaiset ruoat, jotka aikuisetkin saattaisi syödä sormin. Kasviksia ja hedelmiä paloina, karjalanpiirakoita, tuoreita marjoja yms. Esim. jonkun makaronilaatikon syöttäminen sormin ei tuntuisi luontevalta. Lasta on siis paljon myös syötetty.
Tämä toimii meillä, mutta en sano, että se olisi mikään ainoa oikea tapa. Kukin tyylillään :)