Onko kirjastovirkailijan palkka tosiaan vain 1900;-?
http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8562927_fi.htm
Hirvittävän vähän!
Kommentit (30)
Ihanaa tuo luulo leppoisasta ja kevyestä työstä. Monessa kirjastossa työilmapiiri on ihan perseestä kun siellä on niin pitkää virkaa istuneet tanttarat jotka ei suostu muuttamaan mitään. Paska palkka. Määrärahat ajettu niin alas että saa taikoa uutta aineistoa hyllyihin. Ja kun poistat ja revit paperinkeräykseen homeisia vanhoja paskakirjoja niin ei todellakaan ole mitään siistiä sisätyötä, saa käyttää hengityssuojainta. Kirjat ovat monesti tosi likaisia, kädet tulee mustiksi ja saa ihottumaa. Ainoa mikä auttaa jaksamaan on kivat asiakkaat. Mutta sitten on niitä ammattivalittajia ja muita hulluja jotka pääsee kirjastoon. Sinne kun saavat kaikki tulla.
Olisiko teillä kirjaa kehitysmaiden naisten oikeuksista suhteessa sosiaaliseen mediaan 2000-luvulla. Mielellään suomeksi, vähän sivuja, paljon kuvia ja olis vähän kiire... Olisko teillä yhtä kirjaa.. Sininen kansi.. Joku mies sen oli kirjottanu.. miten se ei nyt heti löydy? Ettekö te mitään osaa? Ei mulla kyllä ole tuommosta kirjaa lainassa.. varmasti oon sen palauttanu.. miks mun muka tarvii maksaa sakkoa? En minä osaa etsiä itse tietokannasta, se on sinun työ! Ja sitten sanotaan että meidän työ on semmoista että kuka tahansa jannu kadulta sen osaa. Plääh.. kai mä vaan tykkään niin tiedosta ja ihmisten auttamisesta että jaksa tätä sillä paskalla palkalla.
Ei kyllä valuuta noi muutamat kuvaukset siitä että kirjastontädin työ olisi mitenkään erityisen haastavaa tai alipalkattua. Ei siinä kuitenkaan ole mitään todellista vastuuta mistään. Elämä jatkuu jos asiakas ei löydä haluamaansa kirjaa ...
Ja sinnekin on kovaa tunkua maistereista. Ennen vanhaan kirjastoon vaan menivät suunnilleen merkonomit töihin.
Niin, tuliko yllätyksenä?
Monen alan palkka on nykyään tuota luokkaa. Leipurina oleva mieheni tienaa vähän tuon alle.
En ymmärrä, kun huudellaan palkka-aleista: pudottaisitteko itse palkkaanne, jos se olisi alunperinkin alle 2000€/kk, vuorotyöstä?
No niinhän täällä joku siinä yhdessä lentoemäntien palkkaa koskevassa ketjussakin uhosi, että kenenkään, jolla ei ole korkeakoulutusta ei kuulu saada yli 1500 euroa palkkaa kuussa. Ilmeisesti Suomessa on paljonkin tällä tavalla ajattelevia ihmisiä kun palkat on monessa paikassa niin pieniä.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:58"]
Niin, tuliko yllätyksenä?
[/quote]Ei oikeastaan, mutta nyt näin mustaa valkoisella. Mun työhistoria liippaa sen verran läheltä kirjastoalaa, että ehdin jo miettiä että voisi joskus suorittaakin nuo informaatio-opinnot huvikseen, jos vaikka tällaista joskus hakisi. Mutta, tajusin ettenpä viitsikään, kun nykyistä ammattiani vastaava palkka on 2200. ap
Pidetty työ, johon olsii tunkua vaikka palkka olisi vielä pienempikin. Luulen, että tulevaisuudessa tuollaisten mielenkiintoisten ammattien palkat tulevat entisestään laskemaan. Jos ei varsinaisella palkka-alella, niin työnkuvaa ja vastuullisuuden määrää vähättelemällä voi pienemmän palkankin perustella.
Kirjastonhoitajan työ on niin leppoisaa, että olis rikos maksaa siitä työstä yhtään enemmän.
Kirjastonhoitaja ja kirjastovirkailija eivät ole sama asia! Kirjastonhoitajalla on korkeakoulututkinto, virkailijalla opistotasoinen. Työtehtävätkään eivät ole samat.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:09"]Kirjastonhoitajan työ on niin leppoisaa, että olis rikos maksaa siitä työstä yhtään enemmän.
[/quote]
Aha. No nyt puhuttiinkin kirjastovirkailijan palkasta.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:15"]
Kirjastonhoitaja ja kirjastovirkailija eivät ole sama asia! Kirjastonhoitajalla on korkeakoulututkinto, virkailijalla opistotasoinen. Työtehtävätkään eivät ole samat.
[/quote]
Pienissä kirjastoissa työtehtävät voivat olla aika samoja. Mutta eipä kirjastonhoitajankaan palkka kovin paljon suurempi ole.
Terkkuja Laura Rädylle minultakin.
Niin kauan kuin on tunkua ko. siistiin sisähommaan tuolla palkalla, niin palkkaa on turha nostaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:57"]
Ja sinnekin on kovaa tunkua maistereista. Ennen vanhaan kirjastoon vaan menivät suunnilleen merkonomit töihin.
[/quote]
Kyllä sinne molemmat on aina menneet, eri ammatteihin. Molemmilla toki kirjastoalan koulutus.
Niin, siis tuon työn tuottavuutta ei voi rahassa mitata. Miksi siis maksaa enemmän?
Museoamanuenssin palkka on 1800€/kk. Yhteen isoon taidemuseoon haettiin amanuenssia. Piti olla työkokemusta ainakin 5v, myös ulkomailta ja museoalan lisäksi esim viestinnästä. Edellytettiin 3-4 kielen kielitaitoa, usean erikoisatkohjelman käyttötaitoa, soveltuvaa korkeakoulututkintoa, jne. Haluttiin Mersu Ladan hinnalla.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:38"]
Hyvä palkka istumisesta.
[/quote]Itselläänkö ne kirjat hyllyyn päätyvät?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:38"]
Hyvä palkka istumisesta.
[/quote]
Aika paljon on tullut tänäänkin juostua edestakaisin.
Ei ole virkailijan työ pelkästään istumista ja kirjojen piippaamista sekä hyllytystä ja muovitusta. Monenlaista tiedonhakua tietokannoista, usein asiakkaan todella vaillinaisilla tiedoilla tyyliin "no se, se semmoinen nyt ilmestynyt kirja", josta sitten saa pihdeillä tonkia onko tietokirja vai romaani, ulkomainen/kotimainen kirjailija. Asiakastietojen päivitystä, uusien asiakkaiden sekä vanhojen. Lehdet laitetaan rekisteriin. Asiakkaat myös usein pyytävät suosittelemaan kirjoja tai tiedontarve on jäsentymätön, eikä sitä aina tuosta vain asiasanalla löydy. Asiakkaita opastetaan kirjaston käytössä ja myös tietokoneiden käytössä. Vanhemman polven ihminen tuli yksi päivä kysymään iPadinsa käyttöön vinkkejä. Iäkkäämpiä neuvotaan usein myös netin käytössä.
Niin joo, rahaa otetaan varaus- ja myöh. maksuista. Kassa lasketaan. Ite olen vastuussa kassan tilittämisestä pankkiin. Aineistoa laitetaan esille, paitsi uutuudet, niin myös oman harkinnan mukaan. Pieniä näyttelyitä kootaan. Myöhästymismuistutukset tarkistetaan ennen lähettämistä, ettei ole käynyt lipsahdus ja mennyt palautuksen ohi. Harvemmin on. Postia viedään kunnantalolle. Uusia kirjalähetyksiä vastaanotetaan. Katsotaan että lähetyslistat pitävät paikkansa, merkitään tietokantaan saapuneiksi. Kaukolainavastaavan ollessa lomalla tai ei vuorossa, tehdään tiedonhakuja kaukolainoista ja tilataan niitä, uusitaan tietysti. Skannataan kansikuvia tietokantaan sellaisesta aineistosta, joista niitä ei valmiina tule mistään. Arvioidaan mitä voisi poistaa kokoelmasta ja poistetaan. Meillä virkailija on myös luetteloinut, minäkin hieman. Tietysti ihan järjestelyä. Jotkut aikuiset ihmisetkin "räjäyttävät" hyllyt jälkeensä. Viereisen auditorion hallintalaitteita pitää jonkun osata käyttää, minun mm. Saa myös ehdottaa ja sanoa arvionsa hankittavan aineiston suhteen. Kieliä pitää osata täälläkin pikkupaikkakunnalla asiakaspalvelussa. Kirjallisuuden yleisestä hyvästä tuntemuksesta ja ajankohtaisten asioiden hermoilla olemisesta on paljon apua, sillä esim. kirjailijan haastattelusta lehdessä tai television ajankohtaisohjelman aiheesta asiakkaat saavat ideoita mitä tahtovat lainata. Lapsille luetaan satuja satutunnilla. Nuoria käy paljon, sillä lukio on samassa rakennuskompleksissa. Tietysti pitää hallita atk:ta, ettei heti ole sormi suussa (vaikka mikrotukihenkilön saa) kun jotain jumittuu. Tietokannan salat tulee olla hallussa. Mitäs vielä? On meiltä käyty opettamassa yläkoululaisille tiedonhakua tietokannoista, ja kirjavinkkauksia pidetään lapsille. Eivät kaikki käy noita tekemässä, mutta aina joku, jonka vastuulla homma on. Eräs käy kotipalvelussa viemässä kirjoja vanhuksille, hänen pitää tietää mitä siellä toivotaan, minkä tasoisia asiakkaita on (palvelukeskuksessa vuodeosastolla esim. eivät osaa enää/jaksa lukea kirjoja). Isoissa kirjastoissa on kyllä eriytyneemmät kirjastovirkailijan ja -hoitajan työt. Riippuu vähän.