Jatkuva ripuli helmikuusta asti
Ennen suoleni toiminta oli n. 2pv välein, nykyään joudun pahimmillaan käymään vessassa ripulilla n. 20 kertaa päivässä, hyvinä päivinä "vain" 4. Ja aina siis tulee löysänä/vesiripulina. Jos tärkeä meno, otan imodiumia joka pitää vatsan toimimattomana 1.5pv tai sitten maitohappobakteereja, jotka viivyttävät ripulia muutamalla tunnilla. Tähän yhdistettynä helmikuusta tähän asti n. 6kg laihtuminen (en ole laihduttanut), jatkuvat vatsakivut ja väänteet ja ajoittainen turpoaminen, uloste tulee yleensä ohuena naruna tai pelkkänä limana, ja tuntuu ettei suoli tyhjenisi kokonaan koskaan. Verta (näkyvää ainakaan) ulosteessa ei ole ja hemoglobiiniarvot olivat viime kuun alussa normaalit.
Keliakia ja lakt. intoleranssi testattu, ei ole. Tuskin myöskään vilja-allergia koska testasin gluteenitonta ruokavaliota oireiden alkaessa eikä auttanut yhtään vaikka jatkoin ruokavaliota aika kauan. Oireet eivät ilmesty syömisen jälkeen vaan yleensä ihan pisin päivää, heti aamusta pitää yleensä käydä vessassa. Yleensä muutaman kerran viikossa joudun lähtemään kesken oppitunnin (olen 19v) pois vessaan, jossa istun n. 10min hirveissä vatsakivuissa ripulin tullessa.
Lääkäriin menin viime kuun alussa asian tienoilta ja hän määräsi minulle verikokeet, ulostenäytteitä (kaikki testit OK, ei salmonellaa tms, bakteerikanta jne. on normaali) ja kun edes keliakiatestissä ei näkynyt mitään, sain lähetteen kolonoskopiaan.
Kolonoskopia-aika on ensi viikon perjantaina. Nyt pelottaa ihan hirveästi että kyseessä olisi syöpä tms. Tiedättekö muita sairauksia joka aiheuttaisi tämän?
Elämäntavoista sen verran, että en tupakoi, olen 160cm/49kg (6kg laihtuminen), juon n. kerran kahdessa kuukaudessa alkoholia, en harrasta paljoa liikuntaa (inhottavaa, kun suoli aktivoituu niin paljon enemmän vielä) ja pyrin syömään päivittäin jotain vihanneksia/hedelmiä, uskon myös että saan ainakin melkein tarpeeksi kuitua ruokavaliosta, en syö pikaruokaa kuin ehkä kerran kuussa... eli elintavoistakaann en tiedä mitään mikä aiheuttaisi tämän.
Olisiko jollain tietoa mikä minua voisi vaivata? :(
Mobiililla ei toimi kappalejaot (luulisin), pahoittelen!
Kommentit (48)
No kiitos nostosta :D AP on edelleen linjoilla! IBS diagnosoitiin. Talven aikana ei ole ollut niin pahoja oireita, mutta kesän kuumuus aiheuttaa niiden pahenemista. :)
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
No kiitos nostosta :D AP on edelleen linjoilla! IBS diagnosoitiin. Talven aikana ei ole ollut niin pahoja oireita, mutta kesän kuumuus aiheuttaa niiden pahenemista. :)
T. Ap
Nostan vanhan ketjun, jonka löysin googlettamalla viikon jatkuneen ripulin potentiaalisia syitä (ei itselläni).
Muutama juttu suolisairauksista, joista itselläni on ollut enemmän kuin tarpeeksi, eli listasta löytyy mm helico, yersinia enterocolitica, giardia lamblia ja cu.
Ensinnäkin yersinia entocolitica ja giardia eivät löydy ihan joka puoskarikeskustutkimuksessa. Parin kuukauden oireiden jälkeen tehtiin viimein asialliset kokeet ja syy löytyi.
Helico oli uusinta hottia silloin yli 20 vuotta sitten minulle oireili. Oireet eivät olleet ihan tyypillisiä siinäkään, mutta vuosien jälkeen viimein testattiin ja löytyi vahva kanta.
Cu saattaa olla jonkinlainen seuraus noista edellämainituista, sillä minulla se todettiin varsin myöhäisellä iällä, eli kolmekymppisenä tilanne iski aika akuutisti. Verikokeista sen verran, että mikään ei viitannut cu:hun. Tähystyksessä asia sitten paljastui koko suolen coliitiksi. Koko suoli oli vereslihalla, paskansin ihan silkkaa verta vähintäin kerran tunnissa ja pelotti aika paljon. Veriarvot kaikkinensa kuitenkin olivat jopa normaalia paremmat koko tuon kaksivuotisen akuutin ajan.
Sen haluan sanoa, että parikymppisellä nuo oireet eivät käytännössä koskaan ole merkki suolistosyövästä. Suolistosyöpä on mitä suurimmassa määrin elintapasairaus, mutta muutenkin olisi pieni ihme saada se kovin nuorella iällä. Ja joo, poikkeuksia saattaa olla, mutta käytännössä aina tuollaiset oireet ovat merkki muista suolistotaudeista.
Joten aika huoletta voi hipsiä lääkäriin. Eihän krooninen suolistotautikaan tietysti mikään kiva juttu ole, mutta sen kanssa voi hyvin elää. Minäkin olen elellyt lähes 20 vuotta ja viimeksi tähystyksessä ei näkynyt merkkiäkään edes inaktiivisesta koliitista. Näillä mennään ja toivotaan, ettei kolonoskopiassa seuraavaksikaan mitään näy. Oireita ei ainakaan ole ollut vuosikausiin.
Stressiä/ahdistusta? Itsellä on stressivatsa, eli menee tosi helposti sekaisin jos olen vaikka huolissani jostain tai stressaantunut.
Up