Jatkuva ripuli helmikuusta asti
Ennen suoleni toiminta oli n. 2pv välein, nykyään joudun pahimmillaan käymään vessassa ripulilla n. 20 kertaa päivässä, hyvinä päivinä "vain" 4. Ja aina siis tulee löysänä/vesiripulina. Jos tärkeä meno, otan imodiumia joka pitää vatsan toimimattomana 1.5pv tai sitten maitohappobakteereja, jotka viivyttävät ripulia muutamalla tunnilla. Tähän yhdistettynä helmikuusta tähän asti n. 6kg laihtuminen (en ole laihduttanut), jatkuvat vatsakivut ja väänteet ja ajoittainen turpoaminen, uloste tulee yleensä ohuena naruna tai pelkkänä limana, ja tuntuu ettei suoli tyhjenisi kokonaan koskaan. Verta (näkyvää ainakaan) ulosteessa ei ole ja hemoglobiiniarvot olivat viime kuun alussa normaalit.
Keliakia ja lakt. intoleranssi testattu, ei ole. Tuskin myöskään vilja-allergia koska testasin gluteenitonta ruokavaliota oireiden alkaessa eikä auttanut yhtään vaikka jatkoin ruokavaliota aika kauan. Oireet eivät ilmesty syömisen jälkeen vaan yleensä ihan pisin päivää, heti aamusta pitää yleensä käydä vessassa. Yleensä muutaman kerran viikossa joudun lähtemään kesken oppitunnin (olen 19v) pois vessaan, jossa istun n. 10min hirveissä vatsakivuissa ripulin tullessa.
Lääkäriin menin viime kuun alussa asian tienoilta ja hän määräsi minulle verikokeet, ulostenäytteitä (kaikki testit OK, ei salmonellaa tms, bakteerikanta jne. on normaali) ja kun edes keliakiatestissä ei näkynyt mitään, sain lähetteen kolonoskopiaan.
Kolonoskopia-aika on ensi viikon perjantaina. Nyt pelottaa ihan hirveästi että kyseessä olisi syöpä tms. Tiedättekö muita sairauksia joka aiheuttaisi tämän?
Elämäntavoista sen verran, että en tupakoi, olen 160cm/49kg (6kg laihtuminen), juon n. kerran kahdessa kuukaudessa alkoholia, en harrasta paljoa liikuntaa (inhottavaa, kun suoli aktivoituu niin paljon enemmän vielä) ja pyrin syömään päivittäin jotain vihanneksia/hedelmiä, uskon myös että saan ainakin melkein tarpeeksi kuitua ruokavaliosta, en syö pikaruokaa kuin ehkä kerran kuussa... eli elintavoistakaann en tiedä mitään mikä aiheuttaisi tämän.
Olisiko jollain tietoa mikä minua voisi vaivata? :(
Mobiililla ei toimi kappalejaot (luulisin), pahoittelen!
Kommentit (48)
Tää on vaan pahenemaan päin ilmeisesti, taas olen istunut koko päivän vessassa enkä voi lähteä kauppaan yms... :( maitohappobakteereja olen ottanut ja Gefilus-juomia olen juonut. Ei tunnu auttavan... ihan järkyttävä olo ja kipu, heikottaa.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 18:22"]Helikobakteeri?
[/quote]
Oireet eivät täsmää.
T. Ap
Colotis ulcerosa tai crohnin tauti. Selviää tähystyksellä.
Giardiaa ei löydä ulosteviljely ykkösellä, pitäisi ottaa ulosteen parasiitit. En ole varma, kuinka herkästi giardian voi saada Suomessa, mutta sehän aiheutti ainakin Nokialla ripulia silloin muutama vuosi sitten. Eli jos tosiaankin oireita on ollut helmikuulta, kannattaisi varmaan tutkia nuo loiset myös, jo tehtyjen bakteeriviljelyjen lisäksi.
Lisähuomautus: F-calpro voi olla normaali mikroskooppisissa koliiteissa.
Mulla oli myös pitkään ripuli jolle ei löytynyt syytä. Usein vieläkin jos stressaan niin tulee"täys tyhjennys". Vatsa oli kamalan kipeä ja olin gluteenittomalla, laktoosittomalla jne eikä mikään auttanut. Mulla on joku ongelma ainakin rasvojen ja kuitujen kanssa. Myslit, pähkinät yms ei sovi vieläkään ja liian rasvainen ruoka tulee myös läpi.
Nyt on pitkään ollut hyvä tilanne. Syön vähärasvaista ruokaa ja vältän liikoja kuituja kun vatsa ei kuitenkaan mene jumiin. Syön myös pieniä annoksia kerrallaan.
Toisaalta kun maha on kiukkuinen niin tuntuu että ihan sama mitä syön niin se vaivaa. Ärtynyt suoli on ainakin sellainen vaiva joka tekee oireita mutta ei ole vaarallinen. Sitten on toki muita suokistosairauksiakin mutta ei se välttämättä ole mitään. Itselläni ei oo tähystyksellä löytynyt mitään vikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:31"]Endometrioosi aiheutti minulla silloin tällöin ripulia.
[/quote]
Tätä epäilin jossain vaiheessa kun alkoi ihmeellinen tiputteluvuoto, kesti monta kuukautta loppuen aina pariksi viikoksi, lopetin e-pilleritkin sen vuoksi ja olin ilman niitä 3kk jos olisi auttanut mutta ei. Mulla on vain joskus ulostamiskipua kuukautisten aikaan, ei siis läheskään joka menkoilla. Aloitin e-pillerit uudestaan, tiputteluvuoto loppui vähän ennen niiden aloitusta. En siis usko että endometrioosista on kyse, niin ja papakoe oli OK eli ei kohdunkaulassakaan mitään.
Pelottaa myös vähän noiden e-pillereiden teho, kun jatkuva ripuli.. ainakaan toistaiseksi en ole tullut raskaaksi.
T. Ap
Crohnin tauti tai colitis sieltä löytyy varmasti. Onneksi pääset tähyyn niin saat selvyyden. Kertonevat diagnoosin heti siinä samalla.
Ärtynyt suoli aiheutti minulla vastaavat oireet. Samat tutkimukset kävin läpi ja lopulta fodmap on auttanut parhaiten.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:33"]Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus. Iskevät yleensä nuoriin ja oireet sopivat niihin. Selviää kolonoskopiassa, jos on aktiivinen vaihe menossa.
[/quote]
Crohnin taudista ei täsmää kuumeilu eikä oksentelu eikä veriuloste. Haavaisessa paksusuolen tulehduksessa osuu muut paitsi tuo veriuloste. Ulostenäytteestä tutkittiin myös veri, jota ei ollut.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:40"]Ärtynyt suoli aiheutti minulla vastaavat oireet. Samat tutkimukset kävin läpi ja lopulta fodmap on auttanut parhaiten.
[/quote]
Aaa kiitos sulle ja 6 joka tästä ärtyneestä suolesta kertoi! Oirekuvaan ei kuulu laihtuminen eikä väsymys (jonka unohdin mainita, tosin en tiedä onko se normaalia tässä tilanteessa) mutta ainakin sain vähän toivoa siitä ettei syöpä olisi kyseessä! :)
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:33"]Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus. Iskevät yleensä nuoriin ja oireet sopivat niihin. Selviää kolonoskopiassa, jos on aktiivinen vaihe menossa. [/quote] Crohnin taudista ei täsmää kuumeilu eikä oksentelu eikä veriuloste. Haavaisessa paksusuolen tulehduksessa osuu muut paitsi tuo veriuloste. Ulostenäytteestä tutkittiin myös veri, jota ei ollut. T. Ap
[/quote]
Ei niitä kaikkia oireita välttämättä olekaan. Ystävälläni yleisin oire oli juurikin ripuli ja chronin tauti todettiin. Voi nykyään tosi hyvin kun tauti hallinnassa. Tsemppiä sinulle :)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:33"]Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus. Iskevät yleensä nuoriin ja oireet sopivat niihin. Selviää kolonoskopiassa, jos on aktiivinen vaihe menossa. [/quote] Crohnin taudista ei täsmää kuumeilu eikä oksentelu eikä veriuloste. Haavaisessa paksusuolen tulehduksessa osuu muut paitsi tuo veriuloste. Ulostenäytteestä tutkittiin myös veri, jota ei ollut. T. Ap
[/quote]
Ei kaikilla ole kuumetta, oksentelua tai veriulostetta. Näistä kahta ensimmäistä tulee lähinnä pahempaan vaiheeseen päässeissä tapauksissa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:45"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:40"]Ärtynyt suoli aiheutti minulla vastaavat oireet. Samat tutkimukset kävin läpi ja lopulta fodmap on auttanut parhaiten. [/quote] Aaa kiitos sulle ja 6 joka tästä ärtyneestä suolesta kertoi! Oirekuvaan ei kuulu laihtuminen eikä väsymys (jonka unohdin mainita, tosin en tiedä onko se normaalia tässä tilanteessa) mutta ainakin sain vähän toivoa siitä ettei syöpä olisi kyseessä! :) T. Ap
[/quote]
Mulla oireisiin kuului myös laihtuminen, kunnes sain ruokavalion kuntoon.
9
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:38"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:16"] [quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:09"]Minulla oli sama juttu. Kaikki mahdolliset testit tehtiin mutta mitään ei löytynyt. Sitten syyksi paljastui kaura. En syö sitä enää missään muodossa. On kyllä aika haasteellista löytää leipää, jossa ei olisi kauraa, kun nykyisin sitä tungetaan joka paikkaan. [/quote] Hmm.. miten kaura-allergia selvisi? T. Ap [/quote] Jätin sen sattumalta itse pois, kun rupesin syömään viljapuolelta vain näkkileipää ja mannavelliä. Ripuli katosi kuin taikaiskusta. Sitten kerran muutama viikko sen jälkeen satuin syömään kaurasämpylöitä, ja tuli aivan kaamean tuskallinen ripuli sen perään. Muutama viikko tästä söin kauramuroja, ja taas sama juttu. Muut viljat eivät aiheuta mitään, mutta tuo kaura tuntuu olevan minulle se iso paha. [/quote] Voiko se alkaa yhtäkkiä? Syön tosi usein kaurapuuroa. Tosin pidin siitä hetken paussia ja oireet eivät muuttuneet miksikään, tosin taisin syödä silloinkin noita elovena-vehnäkaurapatukoita. Olisi kyllä outoa että yhtäkkiä alkaisi kaura-allergia, kun söin nuorempana paljon kauraleipää ja aloin puolitoista vuotta sitten syömään kaurapuuroa aamupalaksi. T. Ap
[/quote]
Minulla alkoi yhtäkkiä. Tai siis söin kyllä aiemmin mitä tahansa leipää, mutta kivulias ripuli alkoi vasta sitten, kun aloin syödä aamupalaksi kaurapuuroa. Siihen asti olin syönyt vain teetä ja sekaleipää aamuisin. Jotenkin se kaurapuuro laukaisi allergian, ehkä siinä tuli liian iso annos kauraa aina kerralla. Ennen sopivat kauraiset sekaleivätkin, nykyisin ei mene kaura enää missään muodossa.
Itse rukoilen joskus ripulia kun yleensä vatsa on kovalla ja pää meinaa räjähtää ponnistaessa. Ihme ettei suoli ole irronnut.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:51"]Itse rukoilen joskus ripulia kun yleensä vatsa on kovalla ja pää meinaa räjähtää ponnistaessa. Ihme ettei suoli ole irronnut.
[/quote]
:D no siihen on sentään lääkkeitä. Itse en viitsi imodiumia jatkuvasti syödä kun se aiheuttaa yhtenäkin tablettina inhottavan olon, mutta ei sentään tule niin löysää.
T. Ap
Parikin juttua tiedän olleen syytä vastaavaan pitkäaikaiseen ripuliin, jotka eivät liity edellämainittuihin:
1) yhdellä tutulla oli jokin tulehdus joka selvisi tuossa sisätutkimuksessa. Ripuli oli kestänyt kuukausitolkulla. Hoidettiin kortisonilääkityksellä.
2) toisella pitkäkestoisen ripulin (ja monet muut oireet jotka täsmäsivät myös kilpirauhasen liikatoimintaan) aiheutti vaikea elämäntilanne, stressi ja ahdistus. Ripuli loppui lopulta ssri-lääkitykseen. Tuo ripuli ei liittynyt ruoka-aikoihin, oli usein paha juuri aamuisin tyhjällä mahalla ja siihen liittyi mahakipua.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 15:18"]Syöpä on epätodennäköinen syy. Veikkaisin mikroskooppista koliittia (kollageeni - tai lymfosytäärinen koliitti), sitten ehkä Crohnin tautia, sitten colitis ulcerosaa (mutta siinä on useimmiten verta ripulin mukana). Oletko matkustellut, onko loiset testattu, giardiat ym? Kaikki nämä ovat paljon todennäköisempiä vaihtoehtoja kuin syöpä.
[/quote]
Myös 32:lle vastaus: miten tuo giardiasis selvitetään? Mulle tehtiin ulosteviljely1 joka oli OK ja myös Calpro, joka muuten poissulkee Crohnin taudin ja haavaisen paksusuolitulehduksen, koska arvo oli normaali. En tiedä onko loiset testattu mutta en kyllä ole matkustellut sillon mihinkään. Ellei sitten ruotsinlaivaa lasketa..? En muista alkoiko oireet sen jälkeen vai sitä ennen.
T. Ap