Jatkuva ripuli helmikuusta asti
Ennen suoleni toiminta oli n. 2pv välein, nykyään joudun pahimmillaan käymään vessassa ripulilla n. 20 kertaa päivässä, hyvinä päivinä "vain" 4. Ja aina siis tulee löysänä/vesiripulina. Jos tärkeä meno, otan imodiumia joka pitää vatsan toimimattomana 1.5pv tai sitten maitohappobakteereja, jotka viivyttävät ripulia muutamalla tunnilla. Tähän yhdistettynä helmikuusta tähän asti n. 6kg laihtuminen (en ole laihduttanut), jatkuvat vatsakivut ja väänteet ja ajoittainen turpoaminen, uloste tulee yleensä ohuena naruna tai pelkkänä limana, ja tuntuu ettei suoli tyhjenisi kokonaan koskaan. Verta (näkyvää ainakaan) ulosteessa ei ole ja hemoglobiiniarvot olivat viime kuun alussa normaalit.
Keliakia ja lakt. intoleranssi testattu, ei ole. Tuskin myöskään vilja-allergia koska testasin gluteenitonta ruokavaliota oireiden alkaessa eikä auttanut yhtään vaikka jatkoin ruokavaliota aika kauan. Oireet eivät ilmesty syömisen jälkeen vaan yleensä ihan pisin päivää, heti aamusta pitää yleensä käydä vessassa. Yleensä muutaman kerran viikossa joudun lähtemään kesken oppitunnin (olen 19v) pois vessaan, jossa istun n. 10min hirveissä vatsakivuissa ripulin tullessa.
Lääkäriin menin viime kuun alussa asian tienoilta ja hän määräsi minulle verikokeet, ulostenäytteitä (kaikki testit OK, ei salmonellaa tms, bakteerikanta jne. on normaali) ja kun edes keliakiatestissä ei näkynyt mitään, sain lähetteen kolonoskopiaan.
Kolonoskopia-aika on ensi viikon perjantaina. Nyt pelottaa ihan hirveästi että kyseessä olisi syöpä tms. Tiedättekö muita sairauksia joka aiheuttaisi tämän?
Elämäntavoista sen verran, että en tupakoi, olen 160cm/49kg (6kg laihtuminen), juon n. kerran kahdessa kuukaudessa alkoholia, en harrasta paljoa liikuntaa (inhottavaa, kun suoli aktivoituu niin paljon enemmän vielä) ja pyrin syömään päivittäin jotain vihanneksia/hedelmiä, uskon myös että saan ainakin melkein tarpeeksi kuitua ruokavaliosta, en syö pikaruokaa kuin ehkä kerran kuussa... eli elintavoistakaann en tiedä mitään mikä aiheuttaisi tämän.
Olisiko jollain tietoa mikä minua voisi vaivata? :(
Mobiililla ei toimi kappalejaot (luulisin), pahoittelen!
Kommentit (48)
Giardiasis selvästi. Kai se on tutkittu?
Minulla ripuli vaivaa heinäkuusta lähtien. Muutimme uuteen talon ja täällä ei ole tiskikonetta. Melkein heti ruokailun jälkeen maha kiristyy ja ei kun ripulille. Vähän helpotti kun juon nyt vain keitetty vettä.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 07:41"]Minulla ripuli vaivaa heinäkuusta lähtien. Muutimme uuteen talon ja täällä ei ole tiskikonetta. Melkein heti ruokailun jälkeen maha kiristyy ja ei kun ripulille. Vähän helpotti kun juon nyt vain keitetty vettä.
[/quote]
Mä en tietääkseni muuttanut mitään elintapojani sinänsä, lähinnä olin siitä n. 1kk aiemmin aloittanut karkkilakon enkä usko sen vaikuttaneen, ja nyt kun syön karkkia niin ripuli ja ilmavaivat pahenee. Eli en usko olevan vedestä kiinni :( muutin uuteen asuntoon vasta oireiden alkamisen jälkeen.
T. Ap
Voisiko olla lymfosyyttikoliitti? Itselläni kyseiseen vaivaan auttaa Vi-siblin kuituvalmiste. Tsemppiä!
Minulla oli sama juttu. Kaikki mahdolliset testit tehtiin mutta mitään ei löytynyt. Sitten syyksi paljastui kaura. En syö sitä enää missään muodossa. On kyllä aika haasteellista löytää leipää, jossa ei olisi kauraa, kun nykyisin sitä tungetaan joka paikkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:23"]Esim kilprauhasen liikatoiminta
[/quote]
Testattu, kilppari OK.
T. Ap
Endometrioosi aiheutti minulla silloin tällöin ripulia.
Crohnin tauti tai haavainen paksusuolen tulehdus. Iskevät yleensä nuoriin ja oireet sopivat niihin. Selviää kolonoskopiassa, jos on aktiivinen vaihe menossa.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 12:48"]Voisiko olla lymfosyyttikoliitti? Itselläni kyseiseen vaivaan auttaa Vi-siblin kuituvalmiste. Tsemppiä!
[/quote]
Sekin kai voisi olla, ei tosin selitä tuota limaisuutta ja nauhamaisuutta eikä sitä ettei tunnu tyhjentyvän kunnolla. Vi-Sibliniä koitin kesän alussa, en huomannut eroa aikaisempaan, ja oli muuten tosi pahan makuista :s
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:10"]Lopeta tupakointi.
[/quote]
Kiitos kun luit aloituksen, en tupakoi.
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:09"]Minulla oli sama juttu. Kaikki mahdolliset testit tehtiin mutta mitään ei löytynyt. Sitten syyksi paljastui kaura. En syö sitä enää missään muodossa. On kyllä aika haasteellista löytää leipää, jossa ei olisi kauraa, kun nykyisin sitä tungetaan joka paikkaan.
[/quote]
Hmm.. miten kaura-allergia selvisi?
T. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:09"]Minulla oli sama juttu. Kaikki mahdolliset testit tehtiin mutta mitään ei löytynyt. Sitten syyksi paljastui kaura. En syö sitä enää missään muodossa. On kyllä aika haasteellista löytää leipää, jossa ei olisi kauraa, kun nykyisin sitä tungetaan joka paikkaan. [/quote] Hmm.. miten kaura-allergia selvisi? T. Ap
[/quote]
Jätin sen sattumalta itse pois, kun rupesin syömään viljapuolelta vain näkkileipää ja mannavelliä. Ripuli katosi kuin taikaiskusta. Sitten kerran muutama viikko sen jälkeen satuin syömään kaurasämpylöitä, ja tuli aivan kaamean tuskallinen ripuli sen perään. Muutama viikko tästä söin kauramuroja, ja taas sama juttu. Muut viljat eivät aiheuta mitään, mutta tuo kaura tuntuu olevan minulle se iso paha.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:16"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 13:09"]Minulla oli sama juttu. Kaikki mahdolliset testit tehtiin mutta mitään ei löytynyt. Sitten syyksi paljastui kaura. En syö sitä enää missään muodossa. On kyllä aika haasteellista löytää leipää, jossa ei olisi kauraa, kun nykyisin sitä tungetaan joka paikkaan. [/quote] Hmm.. miten kaura-allergia selvisi? T. Ap
[/quote]
Jätin sen sattumalta itse pois, kun rupesin syömään viljapuolelta vain näkkileipää ja mannavelliä. Ripuli katosi kuin taikaiskusta. Sitten kerran muutama viikko sen jälkeen satuin syömään kaurasämpylöitä, ja tuli aivan kaamean tuskallinen ripuli sen perään. Muutama viikko tästä söin kauramuroja, ja taas sama juttu. Muut viljat eivät aiheuta mitään, mutta tuo kaura tuntuu olevan minulle se iso paha.
[/quote]
Voiko se alkaa yhtäkkiä? Syön tosi usein kaurapuuroa. Tosin pidin siitä hetken paussia ja oireet eivät muuttuneet miksikään, tosin taisin syödä silloinkin noita elovena-vehnäkaurapatukoita. Olisi kyllä outoa että yhtäkkiä alkaisi kaura-allergia, kun söin nuorempana paljon kauraleipää ja aloin puolitoista vuotta sitten syömään kaurapuuroa aamupalaksi.
T. Ap
Eikö ole mukava kun kakka virtaa vauhdilla!
Vanha keskustelu mutta ei haittaa
itelläni samoja oireita ku alottajalla. Mikä mahto olla vaivan syynä?
Syöpä on epätodennäköinen syy. Veikkaisin mikroskooppista koliittia (kollageeni - tai lymfosytäärinen koliitti), sitten ehkä Crohnin tautia, sitten colitis ulcerosaa (mutta siinä on useimmiten verta ripulin mukana). Oletko matkustellut, onko loiset testattu, giardiat ym? Kaikki nämä ovat paljon todennäköisempiä vaihtoehtoja kuin syöpä.