Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi halua osa-aikatyöhön paheksutaan?

Vierailija
07.10.2014 |

Olen juuri valmistumassa ja olen pienen lapsen äiti. Minulla ei ole aikomustakaan etsiä uraani palvelevaa kokoaikatyötä, vaan jotain enemmän elämäntilanteeseen sopivaa osa-aikatyötä / keikkatyötä. Ajatus olisi siis, että lapsen kanssa olisi 4-5 vapaapäivää viikossa ja töitä näin ollen 2-3 päivää viikossa. Hoitoalalla tämä on täysin mahdollista, jos ei ole töiden suhteen kranttu.

Mietin vaan, että miksi tälläistä pidetään jopa halveksuttavana (omassa ystäväpiirissäni)? En vaan jaksa sitä 5pv viikossa töitä rumbaa lapsen kanssa, enkä varmaan jaksaisi ilmankaan. Minulta kysyttiin, että onko minulla liian kovat odotukset elämältä?? Että pitäisi vaan tyytyä siihen normiin ja olla tyytyväinen, koska niin muutkin tekee ja "pärjää". 

Pidätkö sinä omituisena että joku haluaa tehdä osa-aikatyötä taloustilanteen salliessa? Ilmeisesti monelle on ongelma se, että en kuvittelekaan saavani kaikkea: uraa, tyytyväistä lasta, puolisoa ja hyvää henkistä oloa itsellä. Olen päättänyt nipistää töistä.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin haluaisin tehdä tulevaisuudessa osa-aikatyötä, koskatällä hetkellä olen mielenterveyskuntoutuja ja opiskelija ja osa-aikaisen työ pitäisi todennäköisesti pään paremmin kasassa kuin kokoaikainen. Harmi vain, että osa-aikainen työnteko ei tunnu olevan monellakaan alalla mahdollista eikä minulla ole kunnon syytä perustella haluani osa-aikaiseen työhön, koska olen lapseton.

Vierailija
2/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä omaehtoista osa-aikatyötä paheksuta. Tosiasia vain on, että opiskelijoita lukuunottamatta valtaosa vajaita tunteja tekeviä haluaisi tehdä kokoaikatyötä. Joka kuukausi jännitetään kuinka monta tuntia listassa on ja kumminkin pitäisi maksaa se vuokra ja saada vielä ruokaakin pöytään lapsille.

Osa-aika työ sopii parhaiten koululaisille jota vanhemmat elättävät ja opiskelijoille jotka saavat lisäksi opintotukea ja asumislisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen osa-aikatyötä ja olen onnellinen. Rahat riittää kun elää järkevästi. Tosin minulla ei ole lapsia. Mutta tee niinkuin sinusta tuntuu parhaalta! Älä kuuntele muita. Lapsen kasvaessa voit lisätä tunteja.

Vierailija
4/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset vaan haluavat kaikki samaan muottiin, niin ei tarvitse pähkäillä omia valintoja. Aika tyhmiä ystäviä sinulla on. Älä välitä heistä vaan tee kuten haluat. 

Vierailija
5/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 19:18"]

Ei sitä omaehtoista osa-aikatyötä paheksuta. Tosiasia vain on, että opiskelijoita lukuunottamatta valtaosa vajaita tunteja tekeviä haluaisi tehdä kokoaikatyötä. Joka kuukausi jännitetään kuinka monta tuntia listassa on ja kumminkin pitäisi maksaa se vuokra ja saada vielä ruokaakin pöytään lapsille.

Osa-aika työ sopii parhaiten koululaisille jota vanhemmat elättävät ja opiskelijoille jotka saavat lisäksi opintotukea ja asumislisää.

[/quote]

Saahan osa-aikatyötäkin tekevä soviteltua päivärahaa, monesti voi olla kannattavampaa tehdä osa-aikaista ja nostaa soviteltua.

Vierailija
6/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tulee välivuoden tapaista keväällä, kun vaihdan opiskelupaikkaa. Ei mun menot kuitenkaan kasva, joten osa-aikatyö riittää ihan hyvin vuokran ja muiden kulujen maksuun. 3-4 työpäivää viikossa on hyvä. Samalla jää aikaa vaikka kielten opiskeluun. Hyvä sulle, jos rahat riittää, vaikka onkin lapsi. Mä kannatan osa-aikatyötä, jos vaan tulot riittää. Jää aikaa harrastuksille, ja tulee enemmän työpaikkoja.

Vierailija
7/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No me ainakin pärjätään hyvin, vaikka teen vain 15h/vko. Saman verran, ehkä enemmänkin jää kuussa kuin jäisi kokopäiväisenä. Jää aikaa itselleenkin ja arki rullaa helpommin.

Vierailija
8/27 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo monta vuotta tehnyt lyhennettyä päivää. Vien ja haen lapset päiväkodista, eikä heidän päivästään tule hirveän pitkä. Tosi monet lapset haetaan jo kolman, neljän maissa päiväkodistamme. En tiedä, miten se onnistuisi, jos tekisi täyttä päivää.

Vierailija
9/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
10/27 |
03.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat kokemukset.. en saa edes mitään tukia, pärjään vaan pienemmällä palkalla ja silti toiset säälivät kun ”et ole kokoaikatyötä löytänyt...” ja osa paheksuu ja kadehtii. ”Helppohan sinun on kun on aikaa.. turha valittaa sinä et tiedä raskaasta mitään!” Ihan kuin jokaisen elämä ei olisi omissa käsissä!

Vierailija
11/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No me ainakin pärjätään hyvin, vaikka teen vain 15h/vko. Saman verran, ehkä enemmänkin jää kuussa kuin jäisi kokopäiväisenä. Jää aikaa itselleenkin ja arki rullaa helpommin.

Itse teen suunnilleen saman verran ja senkin keikkalaisena, miehellä kokoaikatyö. Ja helpottaa todellakin arkea paljon. Enkä välitä mitä muut ajattelevat.

Vierailija
13/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä. Teen 50 prossaista työaikaa ja lopun ajan hoidan pienintä lastamme kotona. Muitakin lapsia löytyy, mutta ovat jo kouluikäisiä. Kovin paljoa enempää en jaksaisi tehdäkään, koska mies paljon pois kotoa. Tulot ovat pienet, mutta myös menot pystyy supistamaan aika pieniksi kun ei tule työmatka ja eväskuluja niin paljoa. Jossain kohtaa aion tehdä enemmän, mutta toistaiseksi näin on hyvä.

Vierailija
14/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyössä olevai kahdeditaan. Pääsevät jotenkin vähemmällä.

Moni ei tule ajatelleeksi, että se palkkakin on sitten paljon pienempi.

Vierailija
15/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ikinä kuullut että sitä paheksuttaisiin, päinvastoin? Järkevä valinta minusta kun on pienet lapset.

Vierailija
16/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvinaisen järkevää puhetta, ap. Go for it! On tässä elämässä muutakin kuin työ ja jos vain toimeen tulee niin miksi hitossa siellä töissä pitäisi yrittää olla maksimaalisen paljon ja sitten ei jää aikaa perheelle jne.

Vierailija
17/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kuullut keneltäkään (tämän palstan ulkopuolella siis!) että osa-aikatyöhön haluavaa jotenkin halveksuttaisiin.

Vierailija
18/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä halveksumisesta, mutta kyllä sitä kummastellaan. Kaikkien pitäisi haluta samanlaista 40 h työviikkoa ja "uran luomista". :(

Vierailija
19/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa-aikatyötä tosiaan halveksutaan. Se on ikäänkuin välietappi työttömyyden ja työllisyyden välissä.

Vierailija
20/27 |
09.09.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kuullut keneltäkään (tämän palstan ulkopuolella siis!) että osa-aikatyöhön haluavaa jotenkin halveksuttaisiin.

Tämä, ehkä av:n mielipiteet ja asenteet eivät onneksi kuitenkaan kerro ihan kaikkea ihmisten ajatuksista "oikeassa" elämässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi