Miksi halua osa-aikatyöhön paheksutaan?
Olen juuri valmistumassa ja olen pienen lapsen äiti. Minulla ei ole aikomustakaan etsiä uraani palvelevaa kokoaikatyötä, vaan jotain enemmän elämäntilanteeseen sopivaa osa-aikatyötä / keikkatyötä. Ajatus olisi siis, että lapsen kanssa olisi 4-5 vapaapäivää viikossa ja töitä näin ollen 2-3 päivää viikossa. Hoitoalalla tämä on täysin mahdollista, jos ei ole töiden suhteen kranttu.
Mietin vaan, että miksi tälläistä pidetään jopa halveksuttavana (omassa ystäväpiirissäni)? En vaan jaksa sitä 5pv viikossa töitä rumbaa lapsen kanssa, enkä varmaan jaksaisi ilmankaan. Minulta kysyttiin, että onko minulla liian kovat odotukset elämältä?? Että pitäisi vaan tyytyä siihen normiin ja olla tyytyväinen, koska niin muutkin tekee ja "pärjää".
Pidätkö sinä omituisena että joku haluaa tehdä osa-aikatyötä taloustilanteen salliessa? Ilmeisesti monelle on ongelma se, että en kuvittelekaan saavani kaikkea: uraa, tyytyväistä lasta, puolisoa ja hyvää henkistä oloa itsellä. Olen päättänyt nipistää töistä.
Kommentit (27)
En ole kuullut kenenkään paheksuvan.
Itse arvostan enemmän vapaa-aikaa kuin rahaa. Enkä sitä paitsi oman alan töillä edes "rikastuisi" vaikka tekisin kokopäivätyötä. Turha siis rääkätä itseään. Helpompi karsia menoja.
Osa-aikatyö on ikään kuin laiskottelua, että ei tee kuin vähän vaan. Suomessa on vallalla sellainen asenne että sitä joko on töissä tai ei ole, on täysin työkykyinen tai ei ollenkaan.
Minä itse olen ollut kuntoutustuella vuosia ja kuntouduttuani voisin kyetä jonkinlaiseen osa-aikatyöhön, jos sellaisen tällä taustalla ja leimalla vaan onnistuu saamaan.
Ruotsin eläkeläisnaiset ovat Pohjoismaiden köyhimpiä. Pienet eläkkeet johtuvat osa-aikatyön suosiosta Ruotsissa.
Naiset hankkikaa omaisuutta tai lisäeläkettä, koska köyhä vanhuus on ikävää.
Olen kyllä kuullut ihan työnantajapuoleltakin, ettei palkkaa osa-aikaiseen työhön muita kuin opiskelijoita, koska kuka täysipäinen muka vapaaehtoisesti tekisi osa-aikaista!
Itse tekisin erittäin mielelläni. Nykyisessä työssä se ei ole mahdollista, mutta tämä kun päättyy (määräaikainen), en aio enää ikinä hakea kokoaikatyötä.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä kuullut ihan työnantajapuoleltakin, ettei palkkaa osa-aikaiseen työhön muita kuin opiskelijoita, koska kuka täysipäinen muka vapaaehtoisesti tekisi osa-aikaista!
Itse tekisin erittäin mielelläni. Nykyisessä työssä se ei ole mahdollista, mutta tämä kun päättyy (määräaikainen), en aio enää ikinä hakea kokoaikatyötä.
Enpä usko että tuollainen asenne on kuitenkaan kovin yleinen työnantajien keskuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatyö on ikään kuin laiskottelua, että ei tee kuin vähän vaan. Suomessa on vallalla sellainen asenne että sitä joko on töissä tai ei ole, on täysin työkykyinen tai ei ollenkaan.
Minä itse olen ollut kuntoutustuella vuosia ja kuntouduttuani voisin kyetä jonkinlaiseen osa-aikatyöhön, jos sellaisen tällä taustalla ja leimalla vaan onnistuu saamaan.
Osa-aikatyö ei minusta ole laiskottelua.
Ja minusta järkevä valinta vielä silloinkin kun lapset jo alakoululaisia jos vaan perheen talous sen kestää.