Väärä alavalinta kaduttaa ja tulevaisuus pelottaa
Valmistun pian yliopistosta arvostetulta alalta. Opinnot ovat sujuneet päältä päin katsoen hyvin, ja valmistun tavoiteajassa. Koko opiskeluajan olen kuitenkin tuntenut olevani aivan väärässä paikassa, ja kadun nyt hirveästi sitä, että olen tuhlannut vuosia tähän.
Alani työnäkymät ovat periaatteessa hyvät, mutta itse en usko menestyväni hyvin. Minulta puuttuvat alalla tarvittavat sosiaaliset taidot ja itseluottamus, sekä ehkä tärkeimpänä kiinnostus alaa kohtaan. Pääsin kouluun loistavan ulkoaopettelukykyni ansiosta, sillä pystyin todella helposti oppimaan pääsykoekirjojen pienimmätkin nippelitiedot. Tenteissä olen pärjännyt saman kyvyn ansiosta. En ole käynyt koko tänä aikana luennoilla juuri ollenkaan, koska ei ole kiinnostanut. Tenttikirjat olen lukenut hyvin. En seuraa alani uutisia, enkä pysty innostumaan mistään, mistä opiskelutoverit tuntuvat olevan kiinnostuneita.
Nyt, 25-vuotiaana, valitsisin alani aivan toisin. Minua oikeasti kiinnostavan alan opiskelu veisi kuitenkin toiset 5 vuotta, joten en aio lähteä sille tielle. Pakko yrittää löytää oman alani töitä, vaikka en tunne kuuluvani siihen maailmaan ollenkaan. En usko sopeutuvani. Minulla on kova halu pärjätä alani töissä, mutta tunnen todella, että minulta puuttuvat alani edustajilta puuttuvat ominaisuudet, sekä tosiaan kiinnostus koko alaa kohtaan. On todella vaikea kuvitella, että onnistuisin vakuuttamaan edes työhaastatteluissa ketään kyvyistäni. Koen myös, etten oikeastaan ole saanut tästä koulutuksesta mitään irti, sillä olen hölmöyttäni keskittynyt vain asioiden ulkoa opetteluun tenttejä varten, koska ymmärsin liian myöhään, että koulutuksen kautta pitäisi ihan oikeasti saada edellytykset toimia alan töissä. En usko että minulla on mitään kykyjä tai tietoja, joiden avulla pärjäisin alani töissä.
Tämä oli tällainen avautuminen, sillä pelkään työelämään siirtymistä (tai siirtymisen epäonnistumista) todella paljon, ja ahdistus alkaa jo viedä minulta yöunet.
Kommentit (28)
Mitäköhän ap:lle kuuluu? Täällä samaa pohtiva.
Kun oot kerran opiskellut noin pitkään, niin kokeilisin työelämää. Opiskeluaika ja työssäolo ovat niin erilaisia alalla kuin alalla. Katso miltä nyt opiskelemasi ala tuntuu, löytyisikö sieltä työelämästä jokin painotus tai työpaikka joka alkaakin tuntua kiinnostavalta. Kuulostaa, että on myös jännitystä töihin siirtymisestä. Ei se haittaa. Jos esim vuoden tehtyä alasi töitä ei tunnu yhtään kiinnostavalta etkä viihdy, sitten miettisin uuden opiskelua. Vaikka tosiaan avoimen opintoväylän kautta opiskeluin aluksi. Ei moni vanhempikaan ihminen ole vielä valmis tai tiedä mitä tehdä.
Mitä vikaa lukea toiset 5v? Pääministerimme ja moni muu on lukenut yhtä tutkintoa 10v.
Oho taas oli vanha ketju nostettu.
Monet kokee jossain vaiheessa, että on väärällä alalla. Se voi mennä ohi, kun saa vähän paremmin tuntumaa työelämään ja kokee itsensä varmemmaksi. Kannattaa ainakin kokeilla!
Itselläni sama tilanne nyt kuin aloittajalla oli. Kaupallinen ala, valmistumisen kynnyksellä ja ahdistaa työn sosiaalinen puoli ja käsienheiluttelu, enkä usko työllistyväni koska kilpailu. Tuntuu että tällä alalla ei mennä tekemään "vain" töitä, vaan pitäisi olla intohimoisen kiinnostunut alasta etenkin jos aiempaa työkokemusta ei ole. En voi edes sanoa oppineeni mitään konkreettista vaan lähinnä koulutus on ollut minulle "yleissivistävä".
Jotkut olivat aiemmin ketjussa ehdottaneet kokeilemaan alan töitä ja samalla opiskelemaan muuta, mutta en tiedä saanko edes mitään oman alan paikkaa jos en pysty vakuuttamaan työhaastattelussa sen olevan "unelmaduunini", tai että minulla olisi jotain työhön liittyvää osaamista jo valmiina.
Eiköhän se ap oo jo ehtinyt saada jonkin ratkaisun tilanteeseen, aloitus kun on vuodelta 2014...