Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"miehen pitää antaa hoitaa kotitöitä omalla tavallaan"

Vierailija
02.09.2021 |

Jep. Olen hoitanut 22 vuotta perheen rahaliikenteen. Vuosi sitten sanoin, että nyt on miehen vuoro. Seurauksena se, että minulta meni luottotiedot ja mies itse päästi veronsa ulosottoon.

Wilman hän otti käyttöön viime vuonna. Sitä ennen minä hoidin kaikki kolmen lapsen kouluasiat.

Laittoi sen itselleen eilen, sanoin, että kuittaisi kuopuksen poissaolot samalla kun Wilmassa on. Ei kuitannut.

Minä ehdin tänään laittaa oman wilmani. Kuittasin ne poissaolot ja lähetin yhdelle opettajalle viestin, että voiko lapsi jotenkin korvata poissaolon.

Mies tulee välittömästi selän taa ohjeistamaan, miten ne poissaolot olisi pitänyt kuitata ja millainen viestin olisi pitänyt olla.

Eli meillä mies paitsi laiminlyö kotitöitä, myös on AINA se joka mäkättää minulle miten ne kuuluu hoitaa.

Argh.

Kommentit (253)

Vierailija
1/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ookoo

Vierailija
2/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän teillä mies noita hoitanut. Tuo "miehen pitää antaa hoitaa kotitöitä omalla tavallaan" tarkoittaa tapoja jotka eivät ole ehkä ihan samoja kuin naisella mutta jotka silti johtavat kohtuulliseen lopputulokseen.

Mutta täytyy kommentoida tilannettanne myös että sinä olet selvästikin opettanut miehesi avuttomaksi lapseksi joka ei enää osaa hoitaa mitään. 

En minä ole mitään opettanut. Hän ei ole hoitanut. Joka kerta kun asiasta on puhuttu, hän on alkanut jauhaa siitä, miten kuskaa lapset. No ne lapset on koulussa hänen toimistonsa vieressä.

Ja kyllä hän ihan sai maksaa laskut täysin omalla tavallaan. Ja seuraus oli tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis jokainen (mies/nainen) saa hoitaa kotityöt ja muut asiat omalla tavallaan, kunhan ne tulee hoidettua. Jos jättää esim. laskut maksamatta, asiaa ei silloin ole hoidettu.

Vierailija
4/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän nuo keksimällä keksityt esimerkkisikään ole edes kotitöitä.

jätä suosiolla provojen tekeminen niille jotka sen osaa. 

Vierailija
5/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaikki on kotityötä?

Kotitöitä on paljon ja jos yksi henkilö on vastuussa, ei muut perheenjäsenet välttämättä ymmärrä mitä kaikkea asioiden valmiiksi saaminen vaatii, joten on hyvä tehdä näkyväksi kotitöiden määrä. Kaikissa talouksissa ei ole näitä kaikkia kotitöitä, mutta tässä on listattuna tyypillisimpiä kotitöitä.

metatyö eli kokonaisuuksien suunnittelu: missä välissä käy kaupassa, mitä harrastuksia kenelläkin on, kuka vie koiran ulos, minkäkokoiset kurahousut kuopus tarvitsee, milloin on vanhempainilta jne.

ruoanlaitto: ruoan suunnittelu, kaupassakäynti, ruoan valmistaminen, tiskaaminen, pöytien & tasojen pyyhkiminen, uunin & mikron peseminen

siivoaminen: imurointi, vessan & kylpyhuoneenpesu, roskien vieminen, pyykkien peseminen, pyykkien kuivatus, pyykkien vieminen paikoilleen, pölyjen pyyhkiminen, pyyhkeiden vaihto, lakanoiden vaihto, lattioiden peseminen, mattojen tuuletus & pesu, ikkunoiden pesu, viemärien avaaminen

lastenhoito: vaipanvaihto, syöttäminen, vaatteiden vaihto, vienti päivähoitoon, haku päivähoidosta, leikkiminen lasten kanssa, iltapuuhat (hampaiden harjaus, pesu, iltasatu), läksyistä huolehtiminen, vaatteiden & tavaroiden hankinta, sairaan lapsen hoito (kotipäivät, käynnit lääkärissä, hammaslääkärissä, erilaisissa terapioissa, lääkkeiden antaminen), harrastusten järjestelyt

järjestely & sisustus: huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, tavarat paikoilleen, paperit järjestykseen, laskujen maksaminen, rahatilanteen seuraaminen, sängyn petaaminen

ystävien & sukulaisten muistaminen: lahjojen ostaminen, korttien lähettäminen, puhelut, iäkkäiden sukulaisten auttaminen, sairaiden sukulaisten auttaminen, naapurien & ystävien huomioiminen

auto & pyörä: valinta & hankkiminen, tankkaaminen / kumien pumppaaminen, pesu, huolto, renkaiden vaihto

tietotekniikka: laitteiden hankinnat, ohjelmien asennukset, koneiden huoltaminen

nikkarointi: taulujen kiinnitys, lamppujen vaihto, ovenkahvojen korjaaminen, saranoiden öljyäminen, huonekalujen kunnostaminen, urheilutavaroiden huolto, tapetointi, maalaaminen

pihatyöt: haravointi, lumen luonti, nurmikon leikkaaminen, kukkien hankinta & istutus, kasvien kastelu, rikkaruohojen kitkeminen, halkojen hakkaaminen, pensaiden leikkaaminen

eläinten hoitaminen: ulkoilutukset, ruokailut, lääkkeet, lääkärikäynnit, pesut, kodin/pedin siivoaminen

muutto: uuden asunnon etsiminen, muuttopakkaaminen, muuttopurkaminen, muuttoilmoituksen tekeminen, ostamiseen / myymiseen liittyvät asiakirjat ja tapaamiset, vuokrasopimuksen tekeminen, näytöissä käyminen

Vierailija
6/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin luottotietosi ja perheen rahaliikenne liittyvät toisiinsa?

Vierailija
7/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän teillä mies noita hoitanut. Tuo "miehen pitää antaa hoitaa kotitöitä omalla tavallaan" tarkoittaa tapoja jotka eivät ole ehkä ihan samoja kuin naisella mutta jotka silti johtavat kohtuulliseen lopputulokseen.

Mutta täytyy kommentoida tilannettanne myös että sinä olet selvästikin opettanut miehesi avuttomaksi lapseksi joka ei enää osaa hoitaa mitään. 

En minä ole mitään opettanut. Hän ei ole hoitanut. Joka kerta kun asiasta on puhuttu, hän on alkanut jauhaa siitä, miten kuskaa lapset. No ne lapset on koulussa hänen toimistonsa vieressä.

Ja kyllä hän ihan sai maksaa laskut täysin omalla tavallaan. Ja seuraus oli tuo.

Jos sinä teet aina kaiken niin silloin opetat toisen olemaan tekemättä. Ja jos ei koskaan tee niin usein tosiaan luulee tietävänsä miten asiat tehdään mutta ei käytännössä kuitenkaan osaa niitä tehdä. Juuri näin teillä on käynyt.

Vierailija
8/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule koskaan ymmärtämään, miksi tällä palstalla on ylpeilyn aihe se, kuinka paskaksi onnistuu omilla valinnoillaan elämänsä järjestämään.

Vierailija
9/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän ei maksanut luottokorttilaskua.

Vierailija
10/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olet alunperin valinnut kyseisen miehen koska...

-

-

-

...?

Vierailija
11/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kerta toisensa jälkeen tämä miehen pitää antaa tehdä omalla tavallaan. Ei pidä, jos miehen tapa aiheuttaa tuhoja. Mun mies esim pyyhki laminaattilattiaa liian märällä rätillä nuorempana vuokra-asunnossa. Se lattia menee pilalle, jos noin tekee toistuvasti. Samoin värjäsi useamman kerran pyykkiä, koska oli pistänyt uuden punaisen vaatteen valkoisten sekaan tai pessyt vaaleat vaatteet tummille tarkoitetulla aineella. Useat villavaatteet on myös miehen käsissä kokenut kohtalonsa, kun mies on pessyt niitä jollain tavalla väärin.

Kyllä tuollaisesta pitää saada huomauttaa ilman että se on jonkin sortin kotinatseilua. Sinällään mulle on yhden tekevää moppaako mies eri suunnasta kuin minä tai epäergonomisesti. Kunhan lattia kestää sen moppailun.

Vierailija
12/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä kaikki on kotityötä?

Kotitöitä on paljon ja jos yksi henkilö on vastuussa, ei muut perheenjäsenet välttämättä ymmärrä mitä kaikkea asioiden valmiiksi saaminen vaatii, joten on hyvä tehdä näkyväksi kotitöiden määrä. Kaikissa talouksissa ei ole näitä kaikkia kotitöitä, mutta tässä on listattuna tyypillisimpiä kotitöitä.

metatyö eli kokonaisuuksien suunnittelu: missä välissä käy kaupassa, mitä harrastuksia kenelläkin on, kuka vie koiran ulos, minkäkokoiset kurahousut kuopus tarvitsee, milloin on vanhempainilta jne.

ruoanlaitto: ruoan suunnittelu, kaupassakäynti, ruoan valmistaminen, tiskaaminen, pöytien & tasojen pyyhkiminen, uunin & mikron peseminen

siivoaminen: imurointi, vessan & kylpyhuoneenpesu, roskien vieminen, pyykkien peseminen, pyykkien kuivatus, pyykkien vieminen paikoilleen, pölyjen pyyhkiminen, pyyhkeiden vaihto, lakanoiden vaihto, lattioiden peseminen, mattojen tuuletus & pesu, ikkunoiden pesu, viemärien avaaminen

lastenhoito: vaipanvaihto, syöttäminen, vaatteiden vaihto, vienti päivähoitoon, haku päivähoidosta, leikkiminen lasten kanssa, iltapuuhat (hampaiden harjaus, pesu, iltasatu), läksyistä huolehtiminen, vaatteiden & tavaroiden hankinta, sairaan lapsen hoito (kotipäivät, käynnit lääkärissä, hammaslääkärissä, erilaisissa terapioissa, lääkkeiden antaminen), harrastusten järjestelyt

järjestely & sisustus: huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, tavarat paikoilleen, paperit järjestykseen, laskujen maksaminen, rahatilanteen seuraaminen, sängyn petaaminen

ystävien & sukulaisten muistaminen: lahjojen ostaminen, korttien lähettäminen, puhelut, iäkkäiden sukulaisten auttaminen, sairaiden sukulaisten auttaminen, naapurien & ystävien huomioiminen

auto & pyörä: valinta & hankkiminen, tankkaaminen / kumien pumppaaminen, pesu, huolto, renkaiden vaihto

tietotekniikka: laitteiden hankinnat, ohjelmien asennukset, koneiden huoltaminen

nikkarointi: taulujen kiinnitys, lamppujen vaihto, ovenkahvojen korjaaminen, saranoiden öljyäminen, huonekalujen kunnostaminen, urheilutavaroiden huolto, tapetointi, maalaaminen

pihatyöt: haravointi, lumen luonti, nurmikon leikkaaminen, kukkien hankinta & istutus, kasvien kastelu, rikkaruohojen kitkeminen, halkojen hakkaaminen, pensaiden leikkaaminen

eläinten hoitaminen: ulkoilutukset, ruokailut, lääkkeet, lääkärikäynnit, pesut, kodin/pedin siivoaminen

muutto: uuden asunnon etsiminen, muuttopakkaaminen, muuttopurkaminen, muuttoilmoituksen tekeminen, ostamiseen / myymiseen liittyvät asiakirjat ja tapaamiset, vuokrasopimuksen tekeminen, näytöissä käyminen

teen tuon kaiken ihan ilman mitään uhriutumista ja listaamisia. 

tuntuu sinullakin olevan aikaa maata palstalla ja luettelemassa koko elämääsi. 

Mitä sinun puolisosi tekee?

Vierailija
13/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tuo hemmetin metatyö. Siitä toitottavat tekevät tavallisista asioista vaikeita. Mä teen kolmivuorotyötä ja silti saan asiat hoidettua ilman mitään kauheaa suunnittelua ja metatyötä.

Lisäksi typerää laittaa esimerkiksi joku muutto. Eihän sitä nyt tapahdu koko ajan. Me ollaan muutettu viimeksi kuusi vuotta sitten eikä ole mitään aikomuksia muuttaa vielä vuosikymmeniin.

Vierailija
14/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että toinen hoitaa raha-asianne ei tarkoita ettei sinun tarvitsisi koskaan käydä omassa nettipankissasi. Sinne tulee kyllä viestejä asiasta ja näet myös luottokorttinne tilanteen.

Vierailija
15/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kerta toisensa jälkeen tämä miehen pitää antaa tehdä omalla tavallaan. Ei pidä, jos miehen tapa aiheuttaa tuhoja. Mun mies esim pyyhki laminaattilattiaa liian märällä rätillä nuorempana vuokra-asunnossa. Se lattia menee pilalle, jos noin tekee toistuvasti. Samoin värjäsi useamman kerran pyykkiä, koska oli pistänyt uuden punaisen vaatteen valkoisten sekaan tai pessyt vaaleat vaatteet tummille tarkoitetulla aineella. Useat villavaatteet on myös miehen käsissä kokenut kohtalonsa, kun mies on pessyt niitä jollain tavalla väärin.

Kyllä tuollaisesta pitää saada huomauttaa ilman että se on jonkin sortin kotinatseilua. Sinällään mulle on yhden tekevää moppaako mies eri suunnasta kuin minä tai epäergonomisesti. Kunhan lattia kestää sen moppailun.

Ei kai kukaan ole koskaan sanonut että kenenkään pitäisi antaa tehdä tuhoja?

Vierailija
16/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tuo hemmetin metatyö. Siitä toitottavat tekevät tavallisista asioista vaikeita. Mä teen kolmivuorotyötä ja silti saan asiat hoidettua ilman mitään kauheaa suunnittelua ja metatyötä.

Lisäksi typerää laittaa esimerkiksi joku muutto. Eihän sitä nyt tapahdu koko ajan. Me ollaan muutettu viimeksi kuusi vuotta sitten eikä ole mitään aikomuksia muuttaa vielä vuosikymmeniin.

Vai onko niin, että sinun puoliso tekee kaikki metatyöt ja sanoo sinulle, mitä sinun täytyy tehdä?

Vierailija
17/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että toinen hoitaa raha-asianne ei tarkoita ettei sinun tarvitsisi koskaan käydä omassa nettipankissasi. Sinne tulee kyllä viestejä asiasta ja näet myös luottokorttinne tilanteen.

Minä en käytä koko ko luottokorttia. Hänellä on siihen sivukortti, jota hän oli käyttänyt.

Ja jos idea on, että toinen saa hoitaa asian "omalla tavallaan", silloin minun ei ole tarkoitus jotenkin ylivalvoa, että hän todella hoitaa ne asiat. Se vie paljon enemmän aikaa kuin itse tekeminen.

Vierailija
18/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin kannattaa itse pestä omat pyykkinsä ja antaa miehen pestä omansa. Kärsiipä sitten itse ne vahingot jotka aiheuttaa.

Vierailija
19/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en käytä koko ko luottokorttia. Hänellä on siihen sivukortti, jota hän oli käyttänyt.

Ja jos idea on, että toinen saa hoitaa asian "omalla tavallaan", silloin minun ei ole tarkoitus jotenkin ylivalvoa, että hän todella hoitaa ne asiat. Se vie paljon enemmän aikaa kuin itse tekeminen.

Tämä ei muuta mitenkään sitä että kortin käyttö ja tilanne näkyy sen henkilön nettipankissa jonka nimissä se varsinaisesti on. Eli sinä olisit sen nähnyt jos olisit halunnut.

Vierailija
20/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kasvanut isän kanssa, joka organisoi kaiken. Maksaa laskut ajallaan, tekee ruoan, siivoaa, suunnitteli mökki- ja lomamatkat ja meidän lasten harrastusasiat. Toki siis äitikin teki noita asioita. Musta kasvoi organisointikykyinen aikuinen ja otin kumppaniksikin miehen, joka osaa hoitaa kodin kaikki asiat. Kannattaisikohan tosta asioiden hoitamisesta pitää palaveri hyvässä hengessä? Olisi joku yhteinen toimintasuunnitelma siitä miten asiat hoidetaan? Niin oli mun lapsuudenperheessä ja niin on meilläkin. Lapsetkin oppii siinä sitten miten käytännön asiat hoidetaan järkevästi ja tehokkaasti. Jos mies suostuisi sitoutumaan kodin- ja asioidenhoitoon kun tavoitteena olisi myös se, että opetetaan lapsille miten kotia pyöritetään niin, että tulevaisuudessa heidän elämänsä on helpompaa.