Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"miehen pitää antaa hoitaa kotitöitä omalla tavallaan"

Vierailija
02.09.2021 |

Jep. Olen hoitanut 22 vuotta perheen rahaliikenteen. Vuosi sitten sanoin, että nyt on miehen vuoro. Seurauksena se, että minulta meni luottotiedot ja mies itse päästi veronsa ulosottoon.

Wilman hän otti käyttöön viime vuonna. Sitä ennen minä hoidin kaikki kolmen lapsen kouluasiat.

Laittoi sen itselleen eilen, sanoin, että kuittaisi kuopuksen poissaolot samalla kun Wilmassa on. Ei kuitannut.

Minä ehdin tänään laittaa oman wilmani. Kuittasin ne poissaolot ja lähetin yhdelle opettajalle viestin, että voiko lapsi jotenkin korvata poissaolon.

Mies tulee välittömästi selän taa ohjeistamaan, miten ne poissaolot olisi pitänyt kuitata ja millainen viestin olisi pitänyt olla.

Eli meillä mies paitsi laiminlyö kotitöitä, myös on AINA se joka mäkättää minulle miten ne kuuluu hoitaa.

Argh.

Kommentit (253)

Vierailija
21/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kerta toisensa jälkeen tämä miehen pitää antaa tehdä omalla tavallaan. Ei pidä, jos miehen tapa aiheuttaa tuhoja. Mun mies esim pyyhki laminaattilattiaa liian märällä rätillä nuorempana vuokra-asunnossa. Se lattia menee pilalle, jos noin tekee toistuvasti. Samoin värjäsi useamman kerran pyykkiä, koska oli pistänyt uuden punaisen vaatteen valkoisten sekaan tai pessyt vaaleat vaatteet tummille tarkoitetulla aineella. Useat villavaatteet on myös miehen käsissä kokenut kohtalonsa, kun mies on pessyt niitä jollain tavalla väärin.

Kyllä tuollaisesta pitää saada huomauttaa ilman että se on jonkin sortin kotinatseilua. Sinällään mulle on yhden tekevää moppaako mies eri suunnasta kuin minä tai epäergonomisesti. Kunhan lattia kestää sen moppailun.

Kuka pakotti sinut seurustelemaan kehitysvammaisen kanssa?

Vierailija
22/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ärsyttää kerta toisensa jälkeen tämä miehen pitää antaa tehdä omalla tavallaan. Ei pidä, jos miehen tapa aiheuttaa tuhoja. Mun mies esim pyyhki laminaattilattiaa liian märällä rätillä nuorempana vuokra-asunnossa. Se lattia menee pilalle, jos noin tekee toistuvasti. Samoin värjäsi useamman kerran pyykkiä, koska oli pistänyt uuden punaisen vaatteen valkoisten sekaan tai pessyt vaaleat vaatteet tummille tarkoitetulla aineella. Useat villavaatteet on myös miehen käsissä kokenut kohtalonsa, kun mies on pessyt niitä jollain tavalla väärin.

Kyllä tuollaisesta pitää saada huomauttaa ilman että se on jonkin sortin kotinatseilua. Sinällään mulle on yhden tekevää moppaako mies eri suunnasta kuin minä tai epäergonomisesti. Kunhan lattia kestää sen moppailun.

Ei kai kukaan ole koskaan sanonut että kenenkään pitäisi antaa tehdä tuhoja?

Aika useinkin näitä asioita sivuavissa keskusteluissa se tulee ilmi, että pitää olla tyytyväinen kun toinen tekee.

Ihmiset on esim sitä mieltä, että vaimo on päällepäsmäri, jos se ei ole ok että mies ripustaa pyykit väärin kuivumaan (villavaatteet venyy) tai lapset ei saa koko päivänä ruuaksi kuin vanukasta. Perusteena se, että ihan hyvin voi ostaa uutta ja ei ne lapset siitä pilalle mene.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

on eri asia tehdä virheitä, kuin tehdä kaikki juuri sinun määräämälläsi tavalla ja aikataululla.

mutta eihän se mene sinullakaan jakeluun. 

Vierailija
24/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä tavoin luottotietosi ja perheen rahaliikenne liittyvät toisiinsa?

Hän ei maksanut luottokorttilaskua.

Se että toinen hoitaa raha-asianne ei tarkoita ettei sinun tarvitsisi koskaan käydä omassa nettipankissasi. Sinne tulee kyllä viestejä asiasta ja näet myös luottokorttinne tilanteen.

Minä en käytä koko ko luottokorttia. Hänellä on siihen sivukortti, jota hän oli käyttänyt.

Ja jos idea on, että toinen saa hoitaa asian "omalla tavallaan", silloin minun ei ole tarkoitus jotenkin ylivalvoa, että hän todella hoitaa ne asiat. Se vie paljon enemmän aikaa kuin itse tekeminen.

Edelleenkään "omalla tavallaan" tekemistä ei ole se että tekee ihan väärin tai aiheuttaa tuhoa. Puhut holtittomasta ihmisestä jolla ei ole kykyä tehdä asioita omalla tavallaan koska hän ei pysty huolehtimaan itsestään. Kyse on siis lapsen tasolla olevasta aikuisesta, ei mistään tavallisesta miehestä. Ja sellaisen kanssa olet jostain syystä ollut jo kauan parisuhteessa.

Vierailija
25/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se että toinen hoitaa raha-asianne ei tarkoita ettei sinun tarvitsisi koskaan käydä omassa nettipankissasi. Sinne tulee kyllä viestejä asiasta ja näet myös luottokorttinne tilanteen.

Minä en käytä koko ko luottokorttia. Hänellä on siihen sivukortti, jota hän oli käyttänyt.

Ja jos idea on, että toinen saa hoitaa asian "omalla tavallaan", silloin minun ei ole tarkoitus jotenkin ylivalvoa, että hän todella hoitaa ne asiat. Se vie paljon enemmän aikaa kuin itse tekeminen.

Tämä ei muuta mitenkään sitä että kortin käyttö ja tilanne näkyy sen henkilön nettipankissa jonka nimissä se varsinaisesti on. Eli sinä olisit sen nähnyt jos olisit halunnut.

Mäkätimäkäti.

Meillä on Osuuspankissa yhteistili, josta maksetaan laskut. Se on siellä koska siellä oli alkujaan miehen opintolaina.

Siinä vaiheessa kun sovittiin että hän hoitaa laskujen maksun, hän otti myös ko tilin hoitaakseen.

Minä käytän S-pankkia.

Vierailija
26/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika useinkin näitä asioita sivuavissa keskusteluissa se tulee ilmi, että pitää olla tyytyväinen kun toinen tekee.

Ihmiset on esim sitä mieltä, että vaimo on päällepäsmäri, jos se ei ole ok että mies ripustaa pyykit väärin kuivumaan (villavaatteet venyy) tai lapset ei saa koko päivänä ruuaksi kuin vanukasta. Perusteena se, että ihan hyvin voi ostaa uutta ja ei ne lapset siitä pilalle mene.

monenko miehen omakohtaisella kokemuksella nyt puhut aiheesta?

-eri kirjoittaja 

Vierailija
27/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan menee helposti ihan automaattisesti siltä tililtä mihin ne on kytketty?

Vierailija
28/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olemme kyllä sitten seuranneet ihan eri keskusteluja.En muista yhtään keskustelua jossa olisi todettu että on ok jättää lapset heitteille kunhan nyt sentään edes yrittää tehdä jotain.

Toki on joskus ollut mielipiteitä joissa miehiä pidetään ikäänkuin kehitysvammaisen tasolla olevina raukkoina joilta ei oikein edes voi vaatia mitään mutta ne ovat sitten ihan oma lukunsa.

Vierailija
29/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

eihän nuo keksimällä keksityt esimerkkisikään ole edes kotitöitä.

jätä suosiolla provojen tekeminen niille jotka sen osaa. 

Mikä kaikki on kotityötä?

Kotitöitä on paljon ja jos yksi henkilö on vastuussa, ei muut perheenjäsenet välttämättä ymmärrä mitä kaikkea asioiden valmiiksi saaminen vaatii, joten on hyvä tehdä näkyväksi kotitöiden määrä. Kaikissa talouksissa ei ole näitä kaikkia kotitöitä, mutta tässä on listattuna tyypillisimpiä kotitöitä.

metatyö eli kokonaisuuksien suunnittelu: missä välissä käy kaupassa, mitä harrastuksia kenelläkin on, kuka vie koiran ulos, minkäkokoiset kurahousut kuopus tarvitsee, milloin on vanhempainilta jne.

ruoanlaitto: ruoan suunnittelu, kaupassakäynti, ruoan valmistaminen, tiskaaminen, pöytien & tasojen pyyhkiminen, uunin & mikron peseminen

siivoaminen: imurointi, vessan & kylpyhuoneenpesu, roskien vieminen, pyykkien peseminen, pyykkien kuivatus, pyykkien vieminen paikoilleen, pölyjen pyyhkiminen, pyyhkeiden vaihto, lakanoiden vaihto, lattioiden peseminen, mattojen tuuletus & pesu, ikkunoiden pesu, viemärien avaaminen

lastenhoito: vaipanvaihto, syöttäminen, vaatteiden vaihto, vienti päivähoitoon, haku päivähoidosta, leikkiminen lasten kanssa, iltapuuhat (hampaiden harjaus, pesu, iltasatu), läksyistä huolehtiminen, vaatteiden & tavaroiden hankinta, sairaan lapsen hoito (kotipäivät, käynnit lääkärissä, hammaslääkärissä, erilaisissa terapioissa, lääkkeiden antaminen), harrastusten järjestelyt

järjestely & sisustus: huonekalujen ja säilytysratkaisujen suunnittelu & hankinta, tavarat paikoilleen, paperit järjestykseen, laskujen maksaminen, rahatilanteen seuraaminen, sängyn petaaminen

ystävien & sukulaisten muistaminen: lahjojen ostaminen, korttien lähettäminen, puhelut, iäkkäiden sukulaisten auttaminen, sairaiden sukulaisten auttaminen, naapurien & ystävien huomioiminen

auto & pyörä: valinta & hankkiminen, tankkaaminen / kumien pumppaaminen, pesu, huolto, renkaiden vaihto

tietotekniikka: laitteiden hankinnat, ohjelmien asennukset, koneiden huoltaminen

nikkarointi: taulujen kiinnitys, lamppujen vaihto, ovenkahvojen korjaaminen, saranoiden öljyäminen, huonekalujen kunnostaminen, urheilutavaroiden huolto, tapetointi, maalaaminen

pihatyöt: haravointi, lumen luonti, nurmikon leikkaaminen, kukkien hankinta & istutus, kasvien kastelu, rikkaruohojen kitkeminen, halkojen hakkaaminen, pensaiden leikkaaminen

eläinten hoitaminen: ulkoilutukset, ruokailut, lääkkeet, lääkärikäynnit, pesut, kodin/pedin siivoaminen

muutto: uuden asunnon etsiminen, muuttopakkaaminen, muuttopurkaminen, muuttoilmoituksen tekeminen, ostamiseen / myymiseen liittyvät asiakirjat ja tapaamiset, vuokrasopimuksen tekeminen, näytöissä käyminen

Metatyön rasittavuuden ymmärrän, mutta myös tällaisten listojen laatiminen jonninjoutavalle palstalle on aika rasittavaa ainakin lukea. Miten tämmöiseen on aikaa, jos yhteen pitää erikseen auttaa SEKÄ iäkkäitä ETTÄ vanhoja sukulaisia, kaikesta muusta puhumattakaan.

Vierailija
30/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En seurustelekaan. Vaan mammanpojan. Nyt se jo osaa huomioida asioita, kun ottaa onneksi ohjeita vastaan. Paitsi villavaatteiden pesu ei vain suju.

Mutta kyllä mulle on monta kertaa sanottu, että noi asiat pitää hyväksyä eikä nalkuttaa.

Vierailija
31/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuohan menee helposti ihan automaattisesti siltä tililtä mihin ne on kytketty?

Niinhän sitä luulisi.

ap

Vierailija
32/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luottotietojen säilyminen ei ole kotihomma. Kotihommia ovat esim. siivoaminen, tiskaus, pyykinpesu ja ruoanlaitto.

Vierailija
33/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei muuta mitenkään sitä että kortin käyttö ja tilanne näkyy sen henkilön nettipankissa jonka nimissä se varsinaisesti on. Eli sinä olisit sen nähnyt jos olisit halunnut.

Mäkätimäkäti.

Meillä on Osuuspankissa yhteistili, josta maksetaan laskut. Se on siellä koska siellä oli alkujaan miehen opintolaina.

Siinä vaiheessa kun sovittiin että hän hoitaa laskujen maksun, hän otti myös ko tilin hoitaakseen.

Minä käytän S-pankkia.

Eli luovuitko kokonaan tuon tilin nettipankin käyttöstä vaikka siihen on liitetty juuri sinun nimissäsi oleva luottokortti? Et sinäkään nyt ihan vastuullisesti ole toiminut vaikka selvästikin sinulla on ollut omat epäilyksesi siitä onko mies kykenevä hoitamaan asioita?

Vierailija
34/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seurauksena se, että minulta meni luottotiedot ja mies itse päästi veronsa ulosottoon.

En ikinä, IKINÄ antaisi kenenkään muun hoitaa raha-asioitani. Yhteisen tilin hallinnan voin jakaa, mutta kukaan ei pääsisi tärvelemään luottotietojani. Että nyt on kyllä itsessäsikin vikaa, vaikka näin pääsitkin näpäyttämään miestä kuinka huonosti tuli taas asiat hoidettua.

Vierailija
35/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös mies, joka kuvittelee että kotitöihin osallistuminen on sitä, että hän huomauttelee ja listaa puutteita tai neuvoo selän takana.

Eli minä olen "suorittava porras" ja hän on nimittänyt itsensä "johtoportaaksi".

Tänäkin aamuna huomautti neljä kertaa, miten jääkaapissa on kaksi kesäkurpitsaa, joista pitää tehdä ruokaa. No daa.

Vierailija
36/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En seurustelekaan. Vaan mammanpojan. Nyt se jo osaa huomioida asioita, kun ottaa onneksi ohjeita vastaan. Paitsi villavaatteiden pesu ei vain suju.

Mutta kyllä mulle on monta kertaa sanottu, että noi asiat pitää hyväksyä eikä nalkuttaa.

Kuika suurta älyykkyyttä ajattelit vaatteiden pesun edellyttävän?  Eli jos ei suju pitkänkään opetuksen jälkeen niin kyllä sinä seurustelet jollain tavalla vammaisen henkilön kanssa. 

Ihmetyttää miten niin monet naiset pitävät idioottimaista käytöstä jotenkin miehille tyypillisenä johon pitää vain sopeutua. Eikö teille tule koskaan mieleen että kaikki ei ehkä ole kunnossa jos mies ei selviydy yksinkertaisista arjen töistä?

Vierailija
37/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös mies, joka kuvittelee että kotitöihin osallistuminen on sitä, että hän huomauttelee ja listaa puutteita tai neuvoo selän takana.

Eli minä olen "suorittava porras" ja hän on nimittänyt itsensä "johtoportaaksi".

Tänäkin aamuna huomautti neljä kertaa, miten jääkaapissa on kaksi kesäkurpitsaa, joista pitää tehdä ruokaa. No daa.

Ai että kun tuli elävästi mieleen kuinka exä valitti, kuinka huikentelevaisesti tuhlaan taloustiliämme, kun olin ostanut porkkanoita, vaikka jääkaapissa oli entisiäkin. Niin olihan siellä kaksi, mutta ei niitä koskaan poiskaan tarvinnut heittää, helppo kasvislisä raasteena tai paloina, mutta kun hän ei niitä koskaan käsitellyt niin näki vain jääkaapissa kaksi mystistä porkkanapussia. :)

Vierailija
38/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa juuri siltä kuuluisalta metatyöltä jota aina niin kovin raskaaksi mainostetaan. Etkö ole vain tyytyväinen kun saat itse vain suorittaa ilman kovin rasittavaa metatyötä?

Vierailija
39/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurauksena se, että minulta meni luottotiedot ja mies itse päästi veronsa ulosottoon.

En ikinä, IKINÄ antaisi kenenkään muun hoitaa raha-asioitani. Yhteisen tilin hallinnan voin jakaa, mutta kukaan ei pääsisi tärvelemään luottotietojani. Että nyt on kyllä itsessäsikin vikaa, vaikka näin pääsitkin näpäyttämään miestä kuinka huonosti tuli taas asiat hoidettua.

Sama. Ei noin vaan voi tehdä. Jos kortti on Liisan nimissä, Liisa on siitä vastuussa 100% vaikka Liisa tyhmyyttään antaa Matin sitä käyttää.

Vierailija
40/253 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä ettei teillä luottolasku mene automaattisesti tililtä ja ei kai ne laskut näy kuin pääkortin haltijalle. Kyllä on taas vakka kantensa valinnut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän