Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apu järkyttävään PMS oireiluun?

Vierailija
02.09.2021 |

PMS oireet pilaavat elämäni.
Tiedostan itsekin käytökseni kamaluuden 1-2 päivää ennen menkkoja. Olen kuin täysin eri ihminen. Paha olo sisällä on niin hirvittävä näin päivinä että välillä tuntuu että kuolen siihen.
Olen normaalisti luonteeltani iloinen ja positiivinen, mutta PMS aiheuttaa tosiaan täyden synkkyyden mieleeni. Herään yöllä 03-04 aikaan, pyörittelen päässäni hirveitä skenaarioita, joita en saa poikki. Aamulla olen väsynyt itkettyäni monta tuntia.
Perheeni kärsii tästä, eihän kukaan kestä sitä että äiti ja vaimo muuttuu kerran kuukaudessa ihan eri ihmiseksi.
Nyt olen tähän niin loppu. Takana kolme päivää suoraa itkua ja epätoivoa, raivoa ja hulluutta.

Niin ja siis nämä oireet on pahentuneet nyt viimeisen 2-3 vuoden aikana tähän mittaan. Olen 38-vuotias.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin monta kertaa lääkärissä kerjäämässä apua. Mitään apua en saanut. Sitten löysin alkoholin ja sillä mennään. Tissuttelen ne pms/pmdd päivät. Alkoholi nostaa testosteroiineja ja se pitää rauhallisena ja tasaisena.

Mulla kyllä alkoholi pahensi oireita, ja onneksi tajusin jättää sen pois. 

Vierailija
22/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

B6-vitamiinia suurella annoksella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynelle

Vierailija
24/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain 20-v. mielialalääkkeet, kun PMDD sai harkitsemaan itsemurhaa kerran kuukaudessa. Elämä oli kidutusta, on se vähän vieläkin. Suosittelen juttelemaan gynelle ja kertomaan sun vaivoista. Turha jäädä kotiin suremaan kun on apuakin tarjolla.

Vierailija
25/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keltarauhashormoni tasoittaa mieltä. Itse aloitin viime vuonna ja on tasannut elämän. N44

Vaihtoehtoja:

.yhdistelmäehkäisytabletit

.minipillerit

.muu keltarauhaslääke, esim. Terolut, jota syödään kierron 15.-25. päivinä

.hormonikierukka

.masennuslääke, jota syödään kierron loppupuoli

.pieni annos rauhoittavaa enintään 10 pvänä kk:ssa

Mulle kokeiltiin kaikki, auttoi hieman Terolut ja rauhoittavat. Vaihdevuodet armahti, hormonikorvaus menee ja mieli on tasainen, hieman alavireinen, mutta tasaisuus helpottaa.

Jos oireet on pahat, pelkka ruokavaliomuutos yms terveelliset elintavat ei auta. Lievissä auttavat.

M

Vierailija
26/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla löytää tietoa asiasta, muutamia naisia tullut julkisuuteen asian kanssa ja tuntuu olevan yllättävän yleistä. Itse olen 26v ja viime vuosina tullut tämmöistä oireilua, pari päivää olen kuukaudessa aivan its emurhan partaalla ja kaikki tuntuu toivottomalta. Jossain maissa on otettu tähän masennuslääke sillä tavalla avuksi että sitä syödään vaan menkkojen ajan, ei muuten ja on saatu hyviä tuloksia. Asiaan on varmasti vaikeaa saada apua kun yleinen asenne ylipäätään yhtään mihinkään naisten ongelmiin tuntuu olevan se että no semmoista se nyt vaan on. Itse esim kärsin jossain kohtaa tulehduskierteestä alapäässä ja kaikki ruokavalio niksit ja muut neuvot käytin ja toteutin ja kun lääkäristä yritti saada apua niin vastaus oli juurikin se että se nyt vaan kuuluu naisten elämään. Yllättäen mies lääkärit otti asian tosissaan ja olivat sitä mieltä että eihän nyt noin voi elää koko ajan. Mutta niin,kannattaa varmaan yrittää etsiä joku gynekologi joka on ymmärtäväinen ja valmis kuuntelemaan oikeasti potilasta niin voisi saada jotain apua.

Vierailija
27/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä alan syödä herkkuja n. viikko ennen kuukautisia. Se sokerimättö saa elimistön sekaisin ja pari päivää ennen kuukautisia olen "raivotar". Nyt toinen päivä runsasta vuotoa, makaan raatona sohvalla.

Tiedän, että pitäisi jättää se mättö pois ja syödä enemmän proteiini pitoista ja suosia hyviä rasvoja, olen sen kokeillut. Aina vain sorrun. Nyt seuraaviin menkkoihin en aio sortua, koko perhe kärsii. Rukoilen myös joka kerta, että nämä olisi viimeiset kuukautiset. Olen 50v.

Vierailija
28/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai nyt pari päivää niin paha ole? Minulla oireilu ollut pahimmillaan pari viikkoa eli koko aika oviksesta vuodon alkuun. 

Vierailija
29/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävin monta kertaa lääkärissä kerjäämässä apua. Mitään apua en saanut. Sitten löysin alkoholin ja sillä mennään. Tissuttelen ne pms/pmdd päivät. Alkoholi nostaa testosteroiineja ja se pitää rauhallisena ja tasaisena.

Noinhan se menee kun lääkäreiltä ei saa apua. Alkoholi on ainoa vaikuttava aine mitä saa ilman reseptejä. Sillä lääkitään montaa muutakin vaivaa.

Näinhän se on. Toisaaltaan vähemmän siitä on vahinkoa kuin monesta lääkkeestä. Jos oireet pysyy päivän pois 1-2 keskioluella niin ei siitä vahinkoa tule.

Vierailija
30/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä alan syödä herkkuja n. viikko ennen kuukautisia. Se sokerimättö saa elimistön sekaisin ja pari päivää ennen kuukautisia olen "raivotar". Nyt toinen päivä runsasta vuotoa, makaan raatona sohvalla.

Tiedän, että pitäisi jättää se mättö pois ja syödä enemmän proteiini pitoista ja suosia hyviä rasvoja, olen sen kokeillut. Aina vain sorrun. Nyt seuraaviin menkkoihin en aio sortua, koko perhe kärsii. Rukoilen myös joka kerta, että nämä olisi viimeiset kuukautiset. Olen 50v.

Tuo on pahin mahdollinen asia mitä voi tehdä ja huonontaa asiaa moninkertaisesti. 

Mieti myös tuota ruokavaliota, kun vaihdevuodet tulevat. Siihen auttaa sama asia kuin noihin pms-oireihin, joten ala jo harjoitella nyt tai muuten kärsit vielä enemmän vaihdevuosista. Kannattaa ottaa ihan vakavasti tuon ruokavalion vaikutus hormonitasapainoon. 

Vierailija
31/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keltarauhashormoni tasoittaa mieltä. Itse aloitin viime vuonna ja on tasannut elämän. N44

Vaihtoehtoja:

.yhdistelmäehkäisytabletit

.minipillerit

.muu keltarauhaslääke, esim. Terolut, jota syödään kierron 15.-25. päivinä

.hormonikierukka

.masennuslääke, jota syödään kierron loppupuoli

.pieni annos rauhoittavaa enintään 10 pvänä kk:ssa

Mulle kokeiltiin kaikki, auttoi hieman Terolut ja rauhoittavat. Vaihdevuodet armahti, hormonikorvaus menee ja mieli on tasainen, hieman alavireinen, mutta tasaisuus helpottaa.

Jos oireet on pahat, pelkka ruokavaliomuutos yms terveelliset elintavat ei auta. Lievissä auttavat.

M

Ei ruokavalio tietenkään auta, jos ei ymmärrä, mitä oikeasti kannattaa syödä.

Vierailija
32/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko oman käytöksen hallinta todellakin noin vaikeaa joillekkin

Vierailija
33/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti tuo johtuu esteogeenitason romahduksesta ennen menkkoja. Sitä en tiedä, onko mitenkään mahdollista saada lääkäriä kirjoittamaan estrogeenivalmistetta käytettäväksi muutaman päivän jaksoissa.

Vierailija
34/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse myös kärsin rajuista PMS-oireista 10-7 päivää ennen menkkojen alkamista. Olen 36 v. urheilullinen nainen, 55 kg/161 cm. Mitat kerron sen vuiksi ettei PMS-oireet ole mikään ylipainoisten ongelma. Oireet ovat syvä masennus, itsetunnon aleneminen, ärtyisyys, väsymys, makean ja rasvan himo ja itkuisuus. Aivan sietämättömät oireet, joiden kanssa pitäisi yrittää tulla toimeen vielä vuosikymmenet!

Nyt kesällä huomasin oireiden hieman helpottaneen, kun sitkeästi makean himoissani söin hedelmiä tai jonkun herkullisen salaatin. Oireet vaan pahenivat, kun vetäisi jonkun suklaalevyn ja pitsan siihen päälle.

Myös vitamiinit auttoivat vähän (B16, rauta, D, magnesium) Täysin pois sitä ei saa, mutta lievempänä sen vielä kestää. Myös maitotuotteet saattavat rauhoittaa. Itse en voi kyllä hormoneja käyttää tai mitään masennuslääkkeitä. Kevyt liikunta, terveellinen ja monipuolinen ruokavalio, ja ei missään tapauksessa alkoa! Seuraava päivä on muuten ihan hirveä...

Vierailija
35/40 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

PMS lisää kaloreiden kulutusta jopa 300 kalorilla. Osa mielialamuutoksista on siis nälkää. Kannattaa kokeilla myös jättihelokkiöljyä.

Vierailija
36/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen yleensä autotalliin askartelemaan jotain tai juomaan kaljaa. Oireilut jää keittiöön.

Vierailija
37/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitex

Vierailija
38/40 |
03.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pistää elintavat kuntoon. Ruokavalio eli hiilarit, protskut ja rasvat vaikuttavat paljon hormonitasapainoon. 

Vierailija
39/40 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilkaapa Pepcidiä 20mg/vrk PMS-aikaan. Löysin itse tämän Redditistä ja monella toiminut ja myös minulla näin 2 päivän kokeilulla, pahimpaan PMS-aikaan. Kaikkea sitä!

Liittyy jotenkin histamiineihin. Google kertonee lisää.

Vierailija
40/40 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on taas selvästi linjoilla tietäjiä, jotka eivät tiedä mistään mitään. 

Ihan ensimmäiseksi, olen ollut vhh ruokavaliolla (sekä kausittain ketoosissa) kohta kuusi vuotta. Välttelen lisäaineita ja suosin luomua. En käytä maitotuotteita tai gluteeniviljoja ja tällä olenkin saanut herkän vatsani kuntoon. Olen erittäin hyvin normaalipainossa, painoindeksi 20,57 ja liikun päivittäin. 

PMS oireilu vaivaa minuakin ja viikko ennen menkkoja, sekä ensimmäiset vuotopäivät ovat yhtä tuskaa. Samaistun todella hyvin täällä kerrottuihin tuntemuksiin, sillä erolla, että itselläni mieliala painottuu masennukseen ja melankoliaan, ei niinkään raivoon tai agressioon.

Sitten niille tietäjille tiedoksi että PMS oireilu johtuu keltarauhashormonin puutoksesta. Usein virheellisesti luullaan, että se johtuisi estrogeenin puutteesta, mutta näin ei ole, kysymyksessä on nimenomaan keltarauhashormonin puute. Toisin kuin estrogeenin tuotantoon, ei keltarauhashormonin tuotantoon voi vaikuttaa ruokavaliolla tai elintavoilla. Valitettavasti. 

Näen todella paljon vaivaa terveyteni ja hyvinvointini eteen, mutta tähän PMS oireiluun ei elintavoilla ole ainakaan omalla kohdallani mitään vaikutusta. Olen myös lukenut/tutkinut kaiken asiasta löytämäni tiedon eikä sitäkään kautta ole löytynyt mitään muuta "parantavaa" hoitoa kuin ehkäisypillerit, nimenomaan yhdistelmä sellaiset. Itse kuitenkin yritän pärjätä ilman. Tsemppiä jokaiselle tämän karmean vaivan kanssa painivalle.

N43

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän