Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuuluuko lomapäivät pitää ennen ä-loman aloitusta?

31.08.2006 |

Eli mitenkäs tämä nyt meneekään. Ennen äitiysloman aloitusta olen ollut nykyisellä työnantajalla n. puoli vuotta ja muutama lomapäivä on kertynyt, työpaikka on vakituinen. Kuuluuko lomat pitää ennen ä-lomalle jäämistä vai missä välissä ne nyt pidetään? Entä maksetaanko lomarahat nyt vai milloin? Apua tietäviltä kaipaisin...

Kiitos.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota samaa kysyin tuossa omaltakin työnantajalta, vielä ei ole vastausta tullut. Pitänee tänää soittaa ja kysyä uudestaan. Olisi kiva tietää miten tämän vuotisen joululoman laitakin..kun en ehdi sitä pitämään plus muut kertyneet vaparit. Toisaalta voisi ottaa vanhempainloman jatkeeksi nuo kertyneet vapaat, niin voisi olla ensivuoden loppuun asti himpessä :) (jos siis mahdollista)

Vierailija
2/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä vuosilomia ei tartte pitää alta pois ennen äippäloman

alkamista, itse ainakin esikoisen kanssa jätin kaikki jemmaan ja sain

niillä venyteltyä äippälomaa ja oltua lapsen kanssa kotona pikkuisen

pitempään. Äippälomallahan kertyy myös vuosilomat, jotenkas sitten

on reilusti lomia jemmassa, jos ei pidä " vanhoja" lomia alta pois.

Jos kuitenkin jää hoitovapaalle, niin lomat on pidettävä siinä välissä

pois, siis vanhempainvapaan ja hoitovapaan välissä. Näin ainakin

minun mielestäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mä en kuulema voi ennakkoon lomia pitää, eli sitten pidennetty vanhempainloma tiedossa mulla :)

Eli kandee soittaa työnantajalle ja kysyä itse henk. koht, miten asia menee :))

Vierailija
4/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma esimerkkini: Mulla oli esikoisen la 25.9. eli ä-loma olis alkanu joskus elokuun puolivälin jälkeen. Koska olen LTO, koin kuitenkin omalta (ja myös lasten ja perheiden kannalta) huonona ajatuksena sen, että otan vielä elokuun alussa uudet lapset vastaan, aloitan uuden toimintakauden ja kolmen viikon päästä lopetan. Niinpä päätin ottaa lomat alta pois. Monet kyllä jättävät ne ä-loman loppuun ja pitävät ennen hoitovapaata.

Nyt olen ollut pois 3 vuotta ja saanut 3 lasta. Joka kesä työnantaja on maksanut kesälomarahat, vaikka olen pitänyt lomani milloin sattuu (eli kun edellinen ä-loma on loppunut). Esim. tämän vuoden " kesäloma" mulla on ensi toukokuussa, mutta lomarahat tuli ja meni jo heinäkuussa. Pienemmissä firmoissa tuosta lomarahan maksusta voi varmaan neuvotella.

Vierailija
5/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kannattaa kysyä asiaa ihan omalta esimieheltään. Sen verran käytännöt vaihtelee. Jos esimies suostuu niin lomat voi pitää vanhempainloman jatkeeksi, mutta esimiehen/yrityksen ei ole pakko tähän suostua.Esimiehen ei ole pakko suostua antamaan lomaa etukäteenkään. Toki tämäkin voi olla neuvottelukysymys ja molempien etu. On yrityksiä joissa kesälomat pitää pitää kesälomakautena ja talvilomat talvilomakautena. Lomat menee sitten vaan päällekkäin vanhempainloman kanssa. Lomarahat niistä toki saa. Suositeltavaa on että lomia ei yhdistettäisi äitiysloman kanssa siis sen ensimmäisen kolmen kuukauden aikana.

Vierailija
6/6 |
31.08.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkiksi vaan, että lomaa voi pitää myös vanhempainloman aikana, jos isä haluaa olla välillä vanhempainlomalla. Itse olen valtiolla töissä ja meillä vanhat lomat pitää olla pidettynä huhtikuun loppuun mennessä. Jätin talvilomaa 2 viikkoa pidettäväksi vanhempainloman aikana ja mies on silloin vanhempainvapaalla oman talvilomansa lisäksi.

Muutoin kannattaa toki kysyä asiaa oman työpaikan henkilöstöhallinnosta ettei tule mitään ikäviä yllätyksiä lomien suhteen. Jossain voi pitämättömiä lomia menettää jos ei ole pitänyt tiettyyn aikaan mennessä.