26vuotias laihdutusleikkaukseen?
Voisiko mulla olla mahiksia päästä? Pitkään torjuin ajatuksen,tuntui epämiellyttävältä,jopa sairaalta ajatukselta,etten saa näitä läskejä laihdutettua itse vaan minua pitäisi silppoa,leikkauksella jotta laihdun. Torjuin täysin ajatuksen. Nyt olen hieman sulatellut asiaa,välillä unohtanut sen kokonaan,en koskaan vakavasti miettinyt, mutta nyt, luin lehtijutun aiheesta ja mietin enemmän. Olen kamppaillut painoni kanssa pienestä pitäen. olin lihava lapsena,hoikka teininä,kunnes aloin laihduttaa ja siitä asti olen senkuin lihonnut. lihonnut ja laihtunut vuoron perään. Ole käynyt saamassa keskustelu apua,käynyt ravitsemusterapiassa,tiedän laihduttamisesta ja elämänmuutoksesta kaiken mahdollisen,mutta EN VAIN ONNISTU. Lähtöpainoni oli 123kg,jojoillen olen laihtunut lähes 20 kg joista takaisin tuli yli 10. nyt painan 115kg ja olen siis 166cm pitkä. Polvissa tuntuu uusi työni,koen oloni huonoksi,epämukavaksi,en koe olevani minä tässä kropassa. Mutta jos en saa nyt ylläpidettyä uusi tapoja,elämänmuutosta,miten leikkaus siihen auttaa? jos repsahtelen silloinkin,mitä se leikkaus hyödyttää,miten se oikeastaan auttaa laihtumaan? en tiedä miten onnistuisin enää laihduttamaan,meinaa epätoivokin iskeä..tai iski jo...iskenyt useasti,jostain aina pinnistä ja koitan taas mutta....miten helposti työterveyden kautta pääsisi?millainen sairasloma?
Kommentit (2)
Ja leikkaus auttaa niin, ettet yksinkertaisesti pysty tunkemaan mahaasi kuin erittäin vähän ruokaa, koska mahalaukusta tehdään pieni, olikohan se 1-1,5 dl kokoinen. Kun olet sen verran syönyt, olet täynnä ja kylläinen. Lisäksi ruokahalu vähenee hormonaalisten muutosten takia.
Sun BMI on 41 ja vähän päälle, eli olet hyvin vaikeasti lihava. Yli 40 painoindeksillä pääsee leikkaukseen. Jos painoindeksi on yli 35, silloinkin voi päästä jos on lihavuuden tuomia sairauksia (kuten nivelten kulumaa, diabetesta, verenpainetta ja sellaista). Mutta sinä siis pääsisit jo ihan pelkän painon perusteella. Kannattaa kyllä mennä keskustelemaan työterveyteen, saat varmasti lähetteen jos olet motivoitunut eikä ole muuten esteitä. Leikkauksen edellytys on, että on onnistunut pudottamaan painoa dieetillä, kuten sinä olet onnistunut, vaikka kilot olisivatkin tulleet sitten takaisin. Idea on siinä, että leikkauksen jälkeen täytyy loppuelämä noudattaa tarkkaa ruokavaliota ja siksi sellaiset, jotka eivät ole ollenkaan onnistuneet laihduttamaan dieetillä, eivät ehkä pystyisi leikkauksen jälkeiseenkään dieettiin.