Teini nukahtaa koulupäivän jälkeen moneksi tunniksi???
Saattaa nukkua 3-4 tunnin "päikkärit" Kysyin,nukkuuko hyvin yöllä, sanoi että kyllä. Kävimme verikokeissa, kaikkki oli ok. Syö terveellisesti ja liikkuu. Mist ä kyse?
Kommentit (56)
Mun yks kaveri oli tuollainen lukiossa. Lähes joka päivä se meni nukkumaan koulun jälkeen ja nukkui monta tuntia. Vielä se on elossa, en kyllä tiedä vieläkö uni maistuu yhtä hyvin. Vieläkin aika pieni ja lyhyt naisihminen, joten ei se mistään kasvupyrähdyksestäkään johtunut.
Jos pärjää koulussa eikä ole ongelmia niin anna nukkua. Saattaa öisin kukkua johonkin aikaan kännykällä tai läppärillä. Jos vaikuttaa olevan muitakin ongelmia, saattaa vetää keveitä päiväkännejä. Nehän oli nuorison parissa muodikkaita yhdessä välissä. Lähdetiin koulusta iltapäivällä, vedettiin jonkun kotona siideri/lonkerokännit ja kotiin mennessä melkein selvänä eikä vanhemmat ymmärtäneet mitään kun nuori oli sit illat kotona.
Introvertti, joka rasittuu ihmisten kanssa olosta varsinkin, kun vielä opiskeluun ja uuden sisäistämiseenkin menee energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 9.lk tytöllä otettiin laajat verikokeet Mehiläisessä kun nukkui samanlaiset päikkärit joka koulupäivän jälkeen. Selvisi että ferritiini oli 8.
Muistatko mikä oli hemoglobiini?
Se oli jotain 98-115 kieppeillä, en muista tarkkaan.
Aika matala kyllä.
Minulla oli teininä ihan hyvä hemppa (mistään ferritiinistä ei silloin tiedettykään), ei kiusattu koulussa, eikä niissä kai mitään homeongelmiakaan ollut kun ovat vieläkin pystyssä. Silti aina koulupäivän jälkeen nukuin koko illan. Heräsin sitten virkeänä, ulkoilin, tein läksyt, kuuntelin musaa ym. mikä nyt oli ihan normaalia silloin.
Vierailija kirjoitti:
Mun yks kaveri oli tuollainen lukiossa. Lähes joka päivä se meni nukkumaan koulun jälkeen ja nukkui monta tuntia. Vielä se on elossa, en kyllä tiedä vieläkö uni maistuu yhtä hyvin. Vieläkin aika pieni ja lyhyt naisihminen, joten ei se mistään kasvupyrähdyksestäkään johtunut.
Ai niin, ja meidän lukioaikoina esim. mun puhelin oli Nokian 3110, joten ei someteltu läpi yötä.
Mä harrastin samaa lukioaikoina, vanhemmat välillä ihmetteli , oletko kipeä. No en ollut. Puhelin mallia lanka , tietokoneet toimi reikäkorteilla ja tv: stä tuli maammelaulu 24.00. Normaalia silloin ja yhtä normaalua nyt.
Minua (nyt +50-vuotias) alkoi jossain vaiheessa teininä, olisiko ollut peruskoulun viimeisellä luokalla, nukuttaa samalla tavalla. En nukkunut päiväunia, mutta illalla oli pakko mennä nukkumaan viimeistään puoli yhdeksältä, kun aiemmin olin valvonut lähes puolilleöin. Mitään vikaa ei löytynyt terveydetilasta tai mistään muustakaan. Vajaan vuoden nukuin ne kolme lisätuntia vuorokaudessa, sitten meni ohi ja aloin taas pysyä valveilla pidempään. Se, mikä tästä tekee mielenkiintoisen, on että nukkumaputkeni aikana koulutodistuksen keskiarvo nousi lähes numerolla, vaikka mitään muuta en asian eteen tehnyt. Muita seurauksia suuntaan tai toiseen ei ollut. Nyt jälkikäteen tuntuu älyttömältä, että silloin aikuiset epäilivät minun alkaneen käyttää huumeita.
Teinejä siis saattaa vaan nukuttaa, kasvuvaihe tai mikä lie.
Mä olin tuollainen nuorena. Olen iltavirkku, joten ne aamuherätykset ja koulukeskittyminen vei voimat. Söin ja sen jälkeen nukuin 1-2h joka päivä koulun jälkeen. Sit kaverit tuli hakenaan harrastuksiin.
Edelleen, nyt opettajana, teen tuota kun tulen töistä ja jos sattuu koti olemaan hiljainen (lapset kavereilla tmv. eikä mua ”tarvita”).
Teini-ikä, aamuherätykset ja iltavirkkuus sekä sosiaalinen kuorma koulussa. Nämä oli (ja on, tosin teini-iän sijaan varmaan keski-ikä😅) syynä mulla. Muuten aktiivinen ja koulussa pärjäävä oppilas.
Minä olen 26v ja töissä, ja olen ihan poikki joka päivä kotiin tullessa. Nukahdan tosi helposti ja en meinaa päästä sängystä millään ylös, virkistyn sitten aina yöllä puolen yön jälkeen ja ei nukuta yhtään, ei vaikka nukahtamislääkkeet käytössä.
Lomalla rytmi kääntyy ihan ylösalaisin, menen nukkumaan klo 5-7 aikaan aamulla ja herään myöhään iltapäivällä. Ja saatan nukkua tosi paljon, jopa yli 12 tuntia päivässä. Joskus juonut aamukahvia klo 19-20 aikoihin illalla.
Näin ollut teinistä asti ja vaikuttanut vähän elämäänkin kun tuntuu että on AINA "normaaliin aikaan" ihan unessa ja virkeimmillään keskellä yötä. Ja normaali päivätyö ettei edes yövuoroa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Hemoglobiini oli ok, en muista nyt arvoja mutta noissa ei ollut mitään poikkeavaa. Mikä toi ferritiini siis on? Ammatikoulua käy. Jatkunut n. 2 kk nyt. sanoo koulupäivän jälkeen että kauheesti väsyttää, sitten menee petiin ja nukkuu monta tuntia. Ei rokotuksia , ei koronaa.
t. ap
Ei rokotuksia? Onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 26v ja töissä, ja olen ihan poikki joka päivä kotiin tullessa. Nukahdan tosi helposti ja en meinaa päästä sängystä millään ylös, virkistyn sitten aina yöllä puolen yön jälkeen ja ei nukuta yhtään, ei vaikka nukahtamislääkkeet käytössä.
Lomalla rytmi kääntyy ihan ylösalaisin, menen nukkumaan klo 5-7 aikaan aamulla ja herään myöhään iltapäivällä. Ja saatan nukkua tosi paljon, jopa yli 12 tuntia päivässä. Joskus juonut aamukahvia klo 19-20 aikoihin illalla.
Näin ollut teinistä asti ja vaikuttanut vähän elämäänkin kun tuntuu että on AINA "normaaliin aikaan" ihan unessa ja virkeimmillään keskellä yötä. Ja normaali päivätyö ettei edes yövuoroa voi olla.
Sulla ole mitään muuta ongelmaa kuin että rytmi on ihan sekaisin kuten itsekin totesit! mikä ihme että on ongelmia jos joka weekendinä käy transantlanttista lentoa vastaavalla aikavyöhykkeellä niin totta kai et saa unta sunnuntai iltana jos olet vasta herännyt muutama tunti sitten!
sitten kun et saa unta niin olet päivän jälkeen väsynyt ja menet nukkumaan väärään aikaan. ja sitten et saa unta kun olet taas juuri herännyt! surullista että noin nuorena aloitetaan jo syömään nappeja vaivaan kuin vaivaan.
rytmi pitää pitää oikeana JOKA PÄIVÄ myös vaikka olisit vapaalla tai lomilla, silloin se aika kun nukahdat tosi helposti siirtyy oikeaan aikaan ja virkistyt aamulla kuten muutkin etkä keskellä yötä! ihan perus elämän hallintaa joka olisi pitänyt olla rutiinia lapsesta asti.
Vierailija kirjoitti:
Sulta on vaan unohtunut kuinka uuvuttavaa on olla teini :)
Ei meidän teini ota päiväunia. Nukkuu yöt tosi hyvin.
Samaa oli itselläkin yläasteen ja amiksen aikaan, "päikkäreiden" jälkeen heräsin iltapalalle sekä suihkuun ja menin takaisin nukkumaan yöunille. Viikonloppuisin jaksoin valvoa ja olla päivät hereillä. Kai minusta silti ihan yhteiskuntakelpoinen tuli vaikka nukuinkin paljon teininä.
Onko tutkittu onko keliakiaa? Meillä teini oli aina väsynyt. Ei mitään vatsakipuja edes mutta verikokeessa ferritiini oli tosi matala ja sitä kautta lääkäri ehdotti keliakiakoetta ja sieltä löytyi keliakia.
Naiselle on luoja antanut äidin vaistot, kumpa ap vain osaisi käyttää sitä mutta nykyään se on ulkoistettu. Lapsella voi olla jokin hätä joka ei verikokeissa näy.