Teini nukahtaa koulupäivän jälkeen moneksi tunniksi???
Saattaa nukkua 3-4 tunnin "päikkärit" Kysyin,nukkuuko hyvin yöllä, sanoi että kyllä. Kävimme verikokeissa, kaikkki oli ok. Syö terveellisesti ja liikkuu. Mist ä kyse?
Kommentit (56)
Meillä 9.lk tytöllä otettiin laajat verikokeet Mehiläisessä kun nukkui samanlaiset päikkärit joka koulupäivän jälkeen. Selvisi että ferritiini oli 8.
Luultavasti valvoo yöt tietokoneen tai älypuhelimen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mites oli ennen koulun alkua?
Ei muistaakseni tätä silloin ollut, nukkui vaan pitkään päiväänkun ei ollut koulua
t. ap
Minulle tuli parin viikon kova uupumus, kun sain kakkosrokotteen. Raahauduin töistä kotiin ja kuudelta viimeistään nukkumaan, kun en jaksanut kerta kaikkiaan pysyä hereillä. Parin viikon päästä alkoi tilanne normalisoitua.
Siis somettaa yöt. Ei kovin vaikea yhtälö.
Vierailija kirjoitti:
Meillä 9.lk tytöllä otettiin laajat verikokeet Mehiläisessä kun nukkui samanlaiset päikkärit joka koulupäivän jälkeen. Selvisi että ferritiini oli 8.
Muistatko mikä oli hemoglobiini?
Ah mä rakastin teininä nukkumista. Ja sillon pysty silmät kiinni tuntitolkulla haaveilemaan just siitä yhestä tyypistä.
Mistä kyse?
Murrosiästä. Olin teininä samanlainen.
Valvotti joko maailmantuska tai se, että joku biisi tai joku ihastus on niin ihq.
Hehhee, isäni oli tuollainen vielä päältä nelikymppisenä. Ehkä vanhemmaksikin, mutta sitä en tiedä, kun muutin kotoa.
Jotkut on luontaisesti iltavirkkuja tai jopa yövirkkuja. Kun on pakko aamulla kuitenkin töihin herätä, kaatuu heti työ- tai koulupäivän jälkeen sänkyyn. Yhteiskunta on iltavirkulle yhtä helvettiä.
31 jatkaa: Isälläni oli hemoglobiini turhankin korkea, eli siitä ainakaan ei ollut kysymys.
Kuulostaa tutulta. Joskus kun heräsin koulunjälkeisiltä päikkäreiltä, en tiennyt, onko aamu vai ilta, kun kello näytti seitsemää. Tosin tuli kyllä joinakin öinä luettua kirjaa jonnekin klo 3 asti, joten eipä ihme, että piti vedellä niitä päiväunia aina silloin tällöin.
Mulla oli amiksessa sama juttu. Silloin en osannut hahmottaa asiaa, tai siis tajusin että olin älyttömän väsynyt mutta en tajunnut että mistä se johtui. Nyt vasta vuosikausia myöhemmin tajuan kuinka jättimäisen kamala hirveä vaikutus oli amiksen nöyryyttämisellä johtamisella ja pelon ilmapiirillä. Se oli aivan älyttömän rasittavaa ja sairastuttavaa. Jatkuvaa henkistä pommitusta monen tunnin ajan joka päivä joka suunnasta lukemattomilta psykopaattiopettajilta.
Eiköhän nykyään ala jo peruskouluissakin olla samanlainen ilmapiiri, ainakin jos on lehtijuttuja uskominen.
t. Nuori eläkeläinen
Harrastin täsmälleen samaa lukioaikana. Eli nukuin suunnilleen neljä tuntia koulupäivän jälkeen, koska olin niin valtavan väsynyt. Mitään fyysistä tai psyykkistä vikaa minussa ei ollut, kunhan vain nukutti:)
Vierailija kirjoitti:
Jos ei valvo pikkutunneille, onko kroonista väsymysoireyhtymää?
Krooninen väsymysoireyhtymä on vaikea neurologinen sairaus eikä se oireile niin lievästi kuin päiväunitarpeella.
Sisäilma. Meillä oli lapsella samaa. Lopulta paheni niin, että muutkin oireet räjähtivät käsiin.
Niin juuri. Kaikki samaa mieltä täälä, siitä että kaikki epänormaalia ja sellainen mistä vanhenpi huolestuisi, onkin normaalia! Tiedän yhden 20v. Nuoren jätkän joka tekee tuota samaa ja hänellä on kaksisuuntainen mielialahäiriö! Hänellä on kausia jolloin nukkuu paljon yöisin ja päivisin, ja kausia kun valvoo yöt ja nukkuu päivät. Itsetuhoinen mutta kiltti ulkoapäin sitä ei näe päällepäin! Minäkin kun olin nuori ja jos tulin kiusattuna masentuneena koulusta kotio niin menin vaan nukkumaan! Vanhemmat aatteli että normaalia! Syitä voi olla monia mutta normaalia se ei ole!
Vaihtoehtoina tulee itselläni mieleen, että jos kuitenkin valvoo vaikka kieltää, anemia tai liian alhainen ferritiini tai kilpirauhasen vajaatoiminta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko mikä oli hemoglobiini?
Se oli jotain 98-115 kieppeillä, en muista tarkkaan.
Hakkaa hanskaan peiton alla.