Kokoaikaisesta työstä 1550 euron kuukausipalkka
Tietyt tahot kovasti ihmettelevät aina kovaan ääneen, että miksi työpaikkoihin ei muka löydy työntekijöitä, niin yksi syy on ainakin onneton palkkaus. Tässäpä työpaikkailmoitus, jonka kuukausipalkka on 1550 euroa kokoaikaisesta työstä: https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10917737 (työpaikan ilmoitusnumero on 10917737).
Esimerkiksi kaupan alalla kaikista pienin taulukkopalkka muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla on 1734 euroa työstä, joka ei vaadi mitään osaamista tai koulutusta ja on käytännössä vain postitusta, niin on hieman outoa, että työssä, jossa vaaditaan monipuolista tehtävien hallintaa ja itsenäistä työotetta, on lähes 200 euroa pienempi kuukausipalkka.
Mitä mieltä? Onko tämä teidän muiden mielestä ok?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole voimavaroja 8 tunnin työpäivän jälkeen tehdä sekä illallista että seuraavan päivän lounasta.
Huh huh, sinulla menee vähän överiksi tuon työpaikan rasittavuuden kuvitteleminen. Aika moni muukin joutuu sitä paitsi tekemään ruokaa kotiin tultuaan ja sitä samaa voi syödä seuraavana päivänä töissä.
Mutta joo, jos ei jaksa, niin sitten kai täytyy syödä kotiin tultuaan toinen viiden euron ateria.
Onpas täällä vihamielistä porukkaa. Onko sulla varmasti kaikki ihan hyvin?
Minä ja mies tehdään joka päivä ruokaa työpäivän jälkeen, mutta kyllä se häviää sen sileän tien viiden syöjän suuhun eikä siitä jää seuraavan päivän lounaaksi. Kumpikaan meistä ei jaksa kuluttaa koko iltaa kokkailemalla montaa eri padallista ruokaa kun tekee mieli myös harrastaa ja viettää aikaa lasten kanssa. Ja juuri sen takia me syömme lounaamme työpaikkaruokalassa... Ja sen takia minulla on myös empatiaa ja ymmärrystä ihmisiä kohtaan, jotka vetävät niitä eineksiä lounastauolla.
Mutta hienoa, että sinä jaksat hyökätä netissä täysin tuntemattomia kohtaan, toivottavasti olosi on nyt parempi!
Vierailija kirjoitti:
Tuota lounaskustannusten laskemista en kyllä tajua ollenkaan. Siellä kotona työttömänä ollessako ei tarvitse syödä?
Mutta oli miten oli, tässä maassa on moni asia aivan päin pyllyä. Meillä pitäisi olla tilanne, jossa työn tekeminen KANNATTAA AINA ennemmin kuin tekemättä jättäminen, jos työtä kuitenkin tarjolla on. Tilanne ei todellakaan sellainen ole, ja siihen on muitakin syitä kuin palkkaus.
No, kotona työttömänä on ainakin aikaa ja jaksamista tehdä vaikka kuinka monta padallista ruokaa vaikka koko kylälle ja toki tällöin ruokakustannukset ovat aika paljon halvemmat. Kahdeksan tunnin työpäivän jälkeen (+ työmatkat tunti suuntaansa) sen sijaan itselläni ei ainakaan ole aikaa tehdä kuin illallinen itselleni ja perheelleni, eikä siitä jää seuraavan päivän lounaaksi (selitinkin tätä jo tuossa ylempänä). Eikä tästä nyt tarvitse mitään sotaa aloittaa, kunhan vain avasin omaa tilannettani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin pari vuotta sitten vastaavalla palkalla töihin, nyt on palkka parisataa noussut.
Suuri ero siihen 500 euroon jota sain työttömänä.
Mies töissä, joten mitään muita tukia ei työkkärin lisäksi maksettu.Eli meille joilla on työssä käyvä puoliso, niin ihan ok. Sinkuille ei niinkään.
Mä asun yksin työttömänä, ja ei tarvitse itse maksaa 890e vuokraa, ja saan 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.
Lisäksi 30-40e/kk sähkölasku maksetaan, ja myös kotivakuutuslasku.Tänään kävin hammaslääkärissä kunnallisella, eikä sitäkään tarvitse itse maksaa.
Eli voidaan laskea että saan noin 1450e "nettoetua" per kuukausi, kun ei vielä edes oteta huomioon terveydenhuollon kuluja (esim. tuota hammaslääkäriä).
Eli nettoetua saan 1450-1500e/kk.
Kannattaakohan 1550 bruttopalkalla lähteä töihin? HMmmmmm...
Mitä useampi harrastaa tuollaista matematiikkaa, sitä nopeammin tulevat nämä "nettoetuudet" putoamaan. Jaettavat rahat eivät tule riittämään tällaiseen "elintasoshoppailuun".
Ja pitkää ympäripyöreää päivää ja viikkoa tekevänä toivon, että loppuu hyvin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä minimi tuntipalkka on?
Suomen laki ei tunne minimipalkkaa työehtosopimusten ulkopuolisille työnantajille, mutta laissa määrätään, että pitää maksaa kohtuullista ja tavanomaista palkkaa. Siksi vertasin tuota 1550 euron palkkaa tuohon kaupan alan minimipalkkaan (1734 euroa).
Ap
Vierailija kirjoitti:
No en itse tuolla palkalla lähtisi töihin. Ei mitään järkeä.
Ongelmahan on se, että jos työttömälle osoitetaan tällainen työ ja työtön kieltäytyy vetoamalla liian pieneen palkkaan, se on kolmen kuukauden karenssi ilman työttömyyspäivärahaa. Ainakin vielä muutama vuosi sitten oli näin. Jos saat työn ja sitten irtisanoudut itse siitä, se on myös kolmen kuukauden karenssirangaistus tuosta seurauksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomen laki ei tunne minimipalkkaa työehtosopimusten ulkopuolisille työnantajille, mutta laissa määrätään, että pitää maksaa kohtuullista ja tavanomaista palkkaa. Siksi vertasin tuota 1550 euron palkkaa tuohon kaupan alan minimipalkkaan (1734 euroa).
Ap
Ok. No tuolla 1550e/kk tuntipalkka olisi n.9e/h
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kiva työpaikka vaikka opiskelijalle. Ei mikään koko elämän uran paikka. Jos olisin 20v niin varmasti hakisin. Ja jos muistellaan menneitä, niin silliin kun aloitin työurani 90 -luvulla palkkaa oli reilu 6000 markkaa. Eli reilu tuhat euroa. Silläkin elettiin.
25 vuotta sitten 1000 euron summa rahaa vastasi ostovoimaltaan tämän päivän 3000 euroa. Kyllähän sillä varmaan siihen aikaan eleli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse lähdin pari vuotta sitten vastaavalla palkalla töihin, nyt on palkka parisataa noussut.
Mies töissä, joten mitään muita tukia ei työkkärin lisäksi maksettu.Eli meille joilla on työssä käyvä puoliso, niin ihan ok. Sinkuille ei niinkään.
Mä asun yksin työttömänä, ja ei tarvitse itse maksaa 890e vuokraa, ja saan 500e perustoimeentulotukea käyttörahaksi.
Lisäksi 30-40e/kk sähkölasku maksetaan, ja myös kotivakuutuslasku.Tänään kävin hammaslääkärissä kunnallisella, eikä sitäkään tarvitse itse maksaa.
Eli voidaan laskea että saan noin 1450e "nettoetua" per kuukausi, kun ei vielä edes oteta huomioon terveydenhuollon kuluja (esim. tuota hammaslääkäriä).
Mitä useampi harrastaa tuollaista matematiikkaa, sitä nopeammin tulevat nämä "nettoetuudet" putoamaan. Jaettavat rahat eivät tule riittämään tällaiseen "elintasoshoppailuun".
Ja pitkää ympäripyöreää päivää ja viikkoa tekevänä toivon, että loppuu hyvin nopeasti.
Eivät laske, vaan nousevat. Suomi sai juuri jälleen noottia asiasta:
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/perusturva-liian-alhainen-suomessa-…
"Suomen perustuslaissa ja kansainvälisissä ihmisoikeussopimuksissa määritellyt oikeudet sosiaaliturvaan ja riittävään elintasoon eivät toteudu Suomessa, toteavat Amnesty ja Ihmisoikeusliitto tuoreessa raportissaan."
T: tuo 1450e nettohyötyä tuista saava
Tuohan vastaa sitä kansalaispalkkaa mitä sosialistit ajavat. Olethan sinäkin sosialisti joten mikä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ok. No tuolla 1550e/kk tuntipalkka olisi n.9e/h
Jep, ja minusta tuo on aivan liian vähän. Mutta ilmeisesti monen täällä kommentoineen mielestä summa on ok. Kaipa se sitten on, jos asuu Orimattilassa. Summa tuntuu vain tosi hurjalta koko ikänsä pääkaupunkiseudulla asuneelle.
Ap
Monelle tuntuu olevan ylivoimaista sisäistää, ettei palkkaa makseta sillä perusteella, että joku työ on epämukavaa, inhottavaa tai jopa vaarallista. Huippupalkkojen Yhdysvalloissa alimmista alin rivisotilas tienaa $20 000 vuodessa (toki moni tienaa asevoimissa huomattavasti paremmin) ja voi huonolla tuurilla vammautua eliniäksi. Vastineeksi surkealle palkalle vaaditaan lähinnä kyky noudattaa käskyjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat olla joku oikeistotrolli. Toimeentulotuessa on tiukat rajat korvattavalle maksimivuokralle, eikä missään kunnassa makseta kokonaan noin kallista vuokraa. Esim. Helsingissä yksin asuvalla hyväksyttävä maksimivuokra on 697 e/kk, eli sen ylittävän osan joutuu itse maksamaan tuosta perusosasta, eli ruokaa ja hygieniaan yms. tarkoitetusta käyttörahasta.
Minusta kuulostaa ihan kivalta työltä. Tietysti palkka kehno silti. Toisaalta voisi sopia hyvin itselleni. Jos pitäisi esim valita hoito-alan työn tai tuon välillä niin hakisin tuonne. Ohikseni äitini tekee lähihoitajan työtä 85 prosentilla ja hänelle jää käteen noin 1700 euroa. Saisi varmaan 2000 euroa ja ylikin jos tekisi täysiä tunteja. Siinä mielessä tuo aloituksen työ vielä alhaisella palkalla, mutta itse siis menisin sinnekin jos vaihtoehtona olisi hoitoala tai esim tavallinen kaupan kassan työ. Tuohon kirjoihin liittyvään työhön voisin itsekin pystyä ja ei varmaan tarvisi olla sosiaalinen ja kovin rohkea siellä pärjätäkseen. Voisi siis sopia itselle ja työ aikakin ihan hyvä. Olen nyt työtön ja saan vaan vähän yli 500 euroa. Siinä mielessä olisi kannattavaa valita jopa tuo tuo. Tosin kyllä sinnekin varmaan hakijoita löytyy silti.
Jos olisi Orimattila lähempänä, vaihtaisin hoitajanhommat tuohon HETI!! 😍
Ihan sama vaikka palkka laskisi, tuolla tulisin vielä juuri toimeen, ja työnkuva kuulostaisi ihan unelmalta! Tuskin tarvii siivota paskaa eikä kärsiä erimuotoisesta väkivallasta. Eikä olisi vastuussa ihmishengistä.
Ai että, oliskin täällä meilläpäin jotain muuta kuin hoitajanhommia tarjolla...
Vierailija kirjoitti:
käsitys siitä, että kaupan työntekijän ei tarvitse osata tai tietää mitään mistään, on aivan käsittämätön.
näitä typeryyksiä laukoo vain alasta mitään tietämättömät.
itselläsi nousi joku pystyyn otsassasi kun luulit että kyse on sinusta. olet varmasti tietoinen kesälomatuuraajista jotka täyttävät hyllyjä. käsityksesi on käsittämätön.
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkaksi tuosta tulee vähän yli kymppi. Ei mitenkään harvinaista. Kokoaikainen työntekijä kuitenkin saa palkalliset lomat ja muut edut, mitä tuntipalkkaisesta työstä ei saa. Mikä ettei Orimattilassa tai sen liepeillä asuva työtön (joka ehkä käyttää työmatkaan pelkästään omia jalkoja tai pyörää) ja asuu pk-seutua huomattavasti halvemmalla, voisi ihan hyvin ottaa tuon työn vastaan.
Kommentoija nr. 2 on aika tollo, jos pitää syödä kaupan einesruokaa joka päivä vitosella.
Voi ilon päivä, saa raataa tuolla palkalla 11 kuukautta että saa vähän lomarahoja jippii jahuu. No mut Pakistanissa ei saa mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se aloite pitääkin tulla päättäjiltä. Eihän tuen saaja ole tässä se syyllinen. Päin vastoin järkevä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää osa-aikatyössä käteen 1700e, pärjään hyvin ja vapaatakin on hyvin.
Et kuitenkaan kerro, mitä työtä ja millä koulutuksella, etpä tietenkään. On niin paljon kivempi heitellä ilmaan satunnaisia numeroita.
Lääkärikin voi tulla tänne kertomaan, kuinka saa 5 tonnia kuussa osa-aikasena. Siinä vertailussa sinun palkkasi on surkea.
Minun palkkani onkin surkea, sehän se pointti olikin että tulen silti hyvin toimeen. Daa?
Palkkasi ei ole surkea. Aloituksen työpaikassa kokoaikaisesta työstä käteen jää noin 1350 euroa. Sinulle käteen jää osa-aikaisesta työstä 1700 euroa. Huomaatko eron?
Juu, osaan lukea. Surkea se silti on, ei ihan noin surkea kuin aloituksen, mutta surkea silti.
Kiitos kun vastasit tuolle törpölle. Ärsyttää, kun ihmiset tulevat selittämään mukamas huonoista palkoistaan, jotka oikeasti ovat ihan hyviä. Jos ei edes kerro montako tuntia tekee töitä 1700 euron nettotulojen eteen, niin pitäisi päänsä kiinni.