Kokoaikaisesta työstä 1550 euron kuukausipalkka
Tietyt tahot kovasti ihmettelevät aina kovaan ääneen, että miksi työpaikkoihin ei muka löydy työntekijöitä, niin yksi syy on ainakin onneton palkkaus. Tässäpä työpaikkailmoitus, jonka kuukausipalkka on 1550 euroa kokoaikaisesta työstä: https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/10917737 (työpaikan ilmoitusnumero on 10917737).
Esimerkiksi kaupan alalla kaikista pienin taulukkopalkka muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla on 1734 euroa työstä, joka ei vaadi mitään osaamista tai koulutusta ja on käytännössä vain postitusta, niin on hieman outoa, että työssä, jossa vaaditaan monipuolista tehtävien hallintaa ja itsenäistä työotetta, on lähes 200 euroa pienempi kuukausipalkka.
Mitä mieltä? Onko tämä teidän muiden mielestä ok?
Kommentit (58)
No joo, jos nettona jää käteen joku 1350 euroa ja siitä pitäis vielä ottaa pois työhön liittyvät lisäkustannukset eli työmatkat (sanotaan nyt vaikka 50 e/kk) ja työpaikkalounaat (leikitään, että se ois vaikka kaupan eines 5 euroa per päivä eli 100 e/kk), niin eihän käteen jää kuin 1200 euroa, joka on käyhyysrajan alapuolella... Joo, en lähtis.
käsitys siitä, että kaupan työntekijän ei tarvitse osata tai tietää mitään mistään, on aivan käsittämätön.
näitä typeryyksiä laukoo vain alasta mitään tietämättömät.
Itse lähdin pari vuotta sitten vastaavalla palkalla töihin, nyt on palkka parisataa noussut.
Suuri ero siihen 500 euroon jota sain työttömänä.
Mies töissä, joten mitään muita tukia ei työkkärin lisäksi maksettu.
Eli meille joilla on työssä käyvä puoliso, niin ihan ok. Sinkuille ei niinkään.
Vierailija kirjoitti:
käsitys siitä, että kaupan työntekijän ei tarvitse osata tai tietää mitään mistään, on aivan käsittämätön.
Ihan kuule on kaupan alan TESsistä otettu tuo, että A-ryhmän 1. vuoden palkka muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla on 1734 euroa ja A-ryhmän tehtävät luokitellaan niin, että ne ovat "Tehtävät, jotka eivät edellytä alan aikaisempaa työkokemusta tai ammattikoulutusta".
Ap
Mulla jää osa-aikatyössä käteen 1700e, pärjään hyvin ja vapaatakin on hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuule on kaupan alan TESsistä otettu tuo, että A-ryhmän 1. vuoden palkka muualla Suomessa kuin pääkaupunkiseudulla on 1734 euroa ja A-ryhmän tehtävät luokitellaan niin, että ne ovat "Tehtävät, jotka eivät edellytä alan aikaisempaa työkokemusta tai ammattikoulutusta".
Ap
Vahvistit vain pointtini. Älä sinä tule selittämään minulle mitä kaupassa työskenteleminen on, kun et itse siitä mitään tiedä. Oksettavaa toisten halveksimista.
Mitä ihmettä nyt :D Tiedätkö sinä itse, miten palkkataulukot toimivat? En ole halveksinut missään kaupan työntekijöitä, vaan sanonut ainoastaan, että sellaisesta kaupan alan työstä, joka ei vaadi työkokemusta tai koulutusta, saa 1734 euroa. Sellaisesta kaupan alan työstä, joka vaatii työkokemusta ja koulutusta saa enemmän. Sillä tavalla palkkataulukot toimivat.
Niin että sanotko vielä, missä dissasin kaupan alan työntekijöitä? :D
Ap
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan kerro, mitä työtä ja millä koulutuksella, etpä tietenkään. On niin paljon kivempi heitellä ilmaan satunnaisia numeroita.
Lääkärikin voi tulla tänne kertomaan, kuinka saa 5 tonnia kuussa osa-aikasena. Siinä vertailussa sinun palkkasi on surkea.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa onkin kyse bruttopalkasta, ei netosta. Pienissä palkoissa jo satasen tekevät ison eron: tuletko toimeen vai tarvitsetko (ja olet oikeutettu) toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kiva työpaikka vaikka opiskelijalle. Ei mikään koko elämän uran paikka. Jos olisin 20v niin varmasti hakisin. Ja jos muistellaan menneitä, niin silliin kun aloitin työurani 90 -luvulla palkkaa oli reilu 6000 markkaa. Eli reilu tuhat euroa. Silläkin elettiin.
Se sinun palkkasi ei ollut mikään 1000 euroa vaan hiukan vajaa 1500 euroa.
Et voi käyttää yli 20 vuotta vanhaa kurssia kun vertailet tämän päivän palkkoja sinne.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on kiva työpaikka vaikka opiskelijalle. Ei mikään koko elämän uran paikka. Jos olisin 20v niin varmasti hakisin. Ja jos muistellaan menneitä, niin silliin kun aloitin työurani 90 -luvulla palkkaa oli reilu 6000 markkaa. Eli reilu tuhat euroa. Silläkin elettiin.
Ja silloin vuokra (Helsinkiläinen yksiö) oli 2000 markkaa. Nykyisin ei 350 eurolla saa asuntoa.
Nykyisin kaikki on niin kallista että ihan selvästi oletetaan kaikkien palkkojen alkavan vähintään kakkosella, todennäköisemmin kolmosella tai nelosella.
Vierailija kirjoitti:
Tuntipalkaksi tuosta tulee vähän yli kymppi. Ei mitenkään harvinaista. Kokoaikainen työntekijä kuitenkin saa palkalliset lomat ja muut edut, mitä tuntipalkkaisesta työstä ei saa. Mikä ettei Orimattilassa tai sen liepeillä asuva työtön (joka ehkä käyttää työmatkaan pelkästään omia jalkoja tai pyörää) ja asuu pk-seutua huomattavasti halvemmalla, voisi ihan hyvin ottaa tuon työn vastaan.
Kommentoija nr. 2 on aika tollo, jos pitää syödä kaupan einesruokaa joka päivä vitosella.
Siitä olen samaa mieltä, että toki Orimattilassa on varmasti halvemmat asumiskustannukset ja työmatkakin voi sujua vaikka ilmaiseksi, mutta miksi einesruuan syöminen on tolloa, etenkin jos sitä on käytetty vain suuntaa antavana esimerkkinä ruokakustannuksista? Ei kaikilla ole voimavaroja 8 tunnin työpäivän jälkeen tehdä sekä illallista että seuraavan päivän lounasta.
Itsekin käyn joka päivä työpaikkaruokalassa ja jos eineksiä parjataan rasvaisuudesta ja suolaisuudesta, niin oletko ikinä käynyt työpaikkaruokalassa tai muussa lounasbuffetissa ja katsonut miten se ruoka oikein lilluu rasvassa? Itse valitsen aina vähiten rasvaisimman ruuan, oli kyse sitten buffetista tai eineksestä, mutta samaa scheissea se loppupeleissä on, jos ei jaksa tehdä kotitekoista lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et kuitenkaan kerro, mitä työtä ja millä koulutuksella, etpä tietenkään. On niin paljon kivempi heitellä ilmaan satunnaisia numeroita.
Lääkärikin voi tulla tänne kertomaan, kuinka saa 5 tonnia kuussa osa-aikasena. Siinä vertailussa sinun palkkasi on surkea.
Minun palkkani onkin surkea, sehän se pointti olikin että tulen silti hyvin toimeen. Daa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun palkkani onkin surkea, sehän se pointti olikin että tulen silti hyvin toimeen. Daa?
Palkkasi ei ole surkea. Aloituksen työpaikassa kokoaikaisesta työstä käteen jää noin 1350 euroa. Sinulle käteen jää osa-aikaisesta työstä 1700 euroa. Huomaatko eron?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sinun palkkasi ei ollut mikään 1000 euroa vaan hiukan vajaa 1500 euroa.
Et voi käyttää yli 20 vuotta vanhaa kurssia kun vertailet tämän päivän palkkoja sinne.
Ja lisäksi asumiskustannukset olivat 90-luvulla kohtuullisemmat suhteessa tuloihin. Oma bruttopalkkani oli 90-luvun puolivälissä myös n. 6000 markkaa, mutta maksoin Tampereella sijaitsevasta yksiöstä vuokraa vain 850 markkaa. Nykyään yksiöiden vuokra alkaa olla isoissa kaupungeissa jo päälle 800 euroa/kk, mutta palkat eivät ole todellakaan nousseet samassa suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikilla ole voimavaroja 8 tunnin työpäivän jälkeen tehdä sekä illallista että seuraavan päivän lounasta.
Huh huh, sinulla menee vähän överiksi tuon työpaikan rasittavuuden kuvitteleminen. Aika moni muukin joutuu sitä paitsi tekemään ruokaa kotiin tultuaan ja sitä samaa voi syödä seuraavana päivänä töissä.
Mutta joo, jos ei jaksa, niin sitten kai täytyy syödä kotiin tultuaan toinen viiden euron ateria.
Vierailija kirjoitti:
Niin? Miten tämä liittyy tähän keskusteluun, sillä sinähän tienaat osa-aikaisesta työstä hyvin, toisin kuin tuon työpaikkailmoituksen kokoaikatyöstä tienaisi.
Tuota lounaskustannusten laskemista en kyllä tajua ollenkaan. Siellä kotona työttömänä ollessako ei tarvitse syödä?
Mutta oli miten oli, tässä maassa on moni asia aivan päin pyllyä. Meillä pitäisi olla tilanne, jossa työn tekeminen KANNATTAA AINA ennemmin kuin tekemättä jättäminen, jos työtä kuitenkin tarjolla on. Tilanne ei todellakaan sellainen ole, ja siihen on muitakin syitä kuin palkkaus.
No en itse tuolla palkalla lähtisi töihin. Ei mitään järkeä.