Uuh pohjoiskarjalainen (joensuulainen)alituinen tyhjänjauhaminen ja - nauraminen on sanoinkuvaamattoman rasittavaa ja ahdistavaa..
Täytyy ikäänkuin jatkuvasti jaaritella omia rajojaan 'auki', ettei vaan olisi 'ylyppee'
(= paikallisen suurin synti)
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie olen Joensuusta enkä itekään tykkää täkäläisestä piirteestä höpöttää. Olen vielä puoliksi savolainen, joten luulisi että kälättäisin tuolla muiden lailla, mutta geenini ovat ilmeisesti mutatoituneet.
Mie oon eteläkarjalaine ja aika introvertti, mut karjalaista avoimuutta ja höpöttämistä pien ihan perusassiina ja heimoon kuuluvana piirteenä. Mie teen ihmistyötä ja viimeks tännään etelä-suomesta muuttanu asiakas ssano, etä hää niin tykkää kun täällä puhutaa ja ollaa iloisia, eikä juroteta. Ja sano, et miulla on ystävälliset nauravat silmät. Maskin takkaaha hää ei miu naamasta muuta nähntkää.
Mie siiän höpötystä mutta kotona tahon kyllä olla ihan hiljaa vaa.
Selittäkää vielä mitä on jurottaminen?
Jurottaja - ihminen joka ei lumoudu omasta äänestään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie olen Joensuusta enkä itekään tykkää täkäläisestä piirteestä höpöttää. Olen vielä puoliksi savolainen, joten luulisi että kälättäisin tuolla muiden lailla, mutta geenini ovat ilmeisesti mutatoituneet.
Mie oon eteläkarjalaine ja aika introvertti, mut karjalaista avoimuutta ja höpöttämistä pien ihan perusassiina ja heimoon kuuluvana piirteenä. Mie teen ihmistyötä ja viimeks tännään etelä-suomesta muuttanu asiakas ssano, etä hää niin tykkää kun täällä puhutaa ja ollaa iloisia, eikä juroteta. Ja sano, et miulla on ystävälliset nauravat silmät. Maskin takkaaha hää ei miu naamasta muuta nähntkää.
Vähän semmoinen teini aikuisen kropassa.
Olla juro, töykeä, ynseä
murjottaa, kyräillä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä se niiden iloisuus on piristävää. Olen itse Seinäjoelta ja siellä se jäyhyys ja passiivis-aggressiivisuus on inhottavaa. ja piilovittuilu! Pohjois-karjalaisuus tuo mieleen esimerkiksi brittien avoimuutta, joten siksi se on kiva
Just, miesystävän naapurin parvekenainen on mainio esimerkki tuosta pkarjalaisesta avoimuudesta. Kerrotaan joka aamu n 1,5 tuntia kaikille ohikulkijoille omat ja muiden asiat kovaan ääneen ja 'brittiläisen' rennon tekonaurun kera.
Sitten jupistaan ja märehditään hiljempaa puhelimessa toisen 1,5 tuntia mitä on kuultu.
Ap
Joo no tuommoinen ihminen on ihan ääliö muuten vaan.
Niinpä, ja ap luulee et se on jotenkin pohjoiskarjalainen juttu. Kukahan se lisäksi vähän vajaa lienee?
Ei luule. Valitettavasti.
Sama tyhjännauru ja kälätys jatkuu, kun lähtee kaupungille.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tulkka Turkkuse kaikki te, jotka haluatte, että asiat sanota lyhyest ja täsmällisest.
Turkulainen ei käytä sanaa "Turkkuse"
Niin korrrrvia myöten täynnä 'mieku sieku myöku ehhhehhhehehehe katoha siekii ehhehhhehh" Missään muualla ei olla näin paljon äänessa, sanomatta mitään.
Aaarghh! Mä lähen nyt, se on moro
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, mun mielestä se niiden iloisuus on piristävää. Olen itse Seinäjoelta ja siellä se jäyhyys ja passiivis-aggressiivisuus on inhottavaa. ja piilovittuilu! Pohjois-karjalaisuus tuo mieleen esimerkiksi brittien avoimuutta, joten siksi se on kiva
Just, miesystävän naapurin parvekenainen on mainio esimerkki tuosta pkarjalaisesta avoimuudesta. Kerrotaan joka aamu n 1,5 tuntia kaikille ohikulkijoille omat ja muiden asiat kovaan ääneen ja 'brittiläisen' rennon tekonaurun kera.
Sitten jupistaan ja märehditään hiljempaa puhelimessa toisen 1,5 tuntia mitä on kuultu.
Ap
Joo no tuommoinen ihminen on ihan ääliö muuten vaan.
Niinpä, ja ap luulee et se on jotenkin pohjoiskarjalainen juttu. Kukahan se lisäksi vähän vajaa lienee?
Ei luule. Valitettavasti.
Sama tyhjännauru ja kälätys jatkuu, kun lähtee kaupungille.Ap
Sie tarviit nyt ison halin. ((((( <3 )))) Voimia!
Muutin Pirkanmaalta Joensuuhun, ja ympäristön vaihdos teki hyvää.
Kotipaikkakunnallani vallalla ollut kyttääminen, kyräily, kiertelevä puhetapa, passiivis-aggressiivisuus ja kyvyttömyys puhua yhtään mistään (edes turhanpäiväisistä asioista) vaihtui avoimempaan ja toisia paremmin huomioivaan keskustelukulttuuriin.
Kuvaavia ovat sukujuhlat, joihin olen osallistunut molemmissa maakunnissa: Pirkanmaalla miehet istuivat juroina, hiljaa oman pöytänsä ääressä pyörittelemässä kahvilusikkaa kupissa, tai korkeintaan säästä muutaman ylimalkaisen toteamuksen lausuen; naisten kuiskutellessa, siunaillessa ja päivitellessä jotakin mitätöntä tapahtumaa oman pöytänsä ääressä.
Pohjois-Karjalassa kaikki puhuivat iloisesti, kovaan ääneen, ja ylipäätään avoimesti asioista, eikä siten kuin kotipuolessa Pirkanmaalla: "Tiäräk sää" "Kai sää tiärät" "Kyä mää ny arvaan".
Ja höpönhöpö! Hulluja on jokapuolella Suomea ja - yllätys yllätys - muuallakin! Saksalainen anoppini oli juuri tuollainen turhan höpöttäjä! Ei hällä ollut karjalaisia geenejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itä- ja länsi-Suomessa asuneena sanoisin, että itäsuomalaisen näkövinkkelistä esim. juuri tamperelaiset ovat jurottajia. Eivät puhu mitään ystävälliseen sävyyn, kaikkia henkilökohtaisia asioita suojellaan kuin valtionsalaisuuksia. Kun huoneeseen tulee uusi ihminen, kukaan ei reagoi mitenkään, paitsi ehkä mulkaisemalla epäystävällisesti. Itä-Suomessa sentään huomataan uusi ihminen, ja joku puhuukin hänelle. Jos työssä tulee joku epäselvyys tai ongelma, Itä-Suomessa sen voi sanoa ääneen, ja jos joku osaa yhtään auttaa, apua ei pimitetä. Länsi-Suomessa jokainen on omillaan, ja mahdollinen vihollinen. Itäsuomalaiset höpöttävät ehkä lämpimikseen, mutta ainakin heillä on viihdettä, toisin kuin masentuneilla mykillä hämäläisillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Muutas Seinäjoelle tai oikeastaan niihin vieruskuntiin.
Vastaava ihminen muualla päin maata heittelisi miehen kumppareita parvekkeelta pihalle ja huutaisi ihmetteleville naapureille "hormounes hormounes" pyörittäen sormeaan korvansa vieressä :D