Mikä sairaus?(koska täällä tiedetään KAIKKI)
Eli mikä sairaus kyseessä jos oireina ovat;
Poissaolo kohtaukset, silmien vuotaminen, varoittamattta tuleva ns. "nukahdan pystyyn" tunne(vaikka olisikin töissä), puheen sammallus, paineen tunne päässä, päässä humisee(verenpaineet alaiset)? Ja tuolla nukahdan pystyyn oireella tarkoitan sitä, että en meinaa ihan tosissaan pysyä hereillä vaikka olen ruuhkaisella kaupan kassalla töissä ja tunne tulee ilman mitään väsymystä yms. Ja nuo oireet ovat samanaikaiset.
Työterveys ei ottanut vakavasti, testasivat vain kilpirauhasarvot ja ne olivat alhaiset mutta rajojen sisällä.
Kommentit (45)
Montako tuntia sä nukut öisin yleensä?
Valitettavaa, jos oireitasi ei otettu vakavasti lääkärissä. Vaikka kilpirauhasarvot olisivat normaalien viitearvojen rajoissa, voi joillakin ilmetä oireita. Kerroit, että sinulla oli alhaiset arvot, joten voit hyvinkin kärsiä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Vajaatoiminnassa elimistö käy "hitaalla" ja oireina voi olla esimerkiksi väsymys, keskittymis- ja muistivaikeudet ja palelu. Naisilla voi esiintyä hedelmällisyysongelmia.
Sinulta varmaan mitattiin verenpaine vastaanotolla? Suosittelen varaamaan uuden ajan työterveydestä tai esim yksityislääkäriltä, jos mahdollista.
Hoitaja
En usko että sulla on kilpparin vajaatoimintaa sillä tuo nukahtelu ja puheen sammallus ei sovi siihen yhtään. Neurologille menisin.
Kilpirauhasen liika- tai vajaatoiminta on nykyisin trendisairaus.
kuvaillut oireet voisivat olla myös kupan myöhäisvaiheen hermlsto-oireita, mutta kuppa on aika harvinainen tauti ellet sitten ole saanut sitä 15-20 vuotta sitten ja sen jälkeen se on ollut piilevänä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:51"]
Voi silti olla Kilpirauhasen vajaatoimintaa. Terveyskeskuslääkärit ei ikinä anna siihen diagnoosia. Yksityiselle tai jollekin joka on oikeesti erikoistunut kilpirauhasen toimintaan. Jos ne arvot oli rajojen sisällä mutta alhaiset niin eniten vaikuttaa henkilön vointi!!! Pidä pintasi!
[/quote]
Arvojen sisällä olevat kippariarvot eivät aiheuta kuvatunlaisia oireita. Itse olen myös petit mal epilepsiakohtausten kannalla. Ihan todellinen vaihtoehto voi myös olla masennus. Tai jäykät niskat. Syötkö tarpeeksi b-vitamiineja? Onko lääkityksiä? Oletko aamullakin väsynyt kun heräät?
[/quote]
En ole aloittaja,mutta miksi kysyit tuota viimeisintä?Kiinnostaisi tietää,sillä aamuiisin olen AINA äärimmäisen väsynyt kun herään.
No siksi kysyin, että jos nukutkin riittävän pitkään, mutta onko jostain syystä uni täysin laadutonta, esim. uniapnean vuoksi (en tiedä onko tähän muitakin syitä, varmaan on). Neurologin pakeille minäkin menisin sinun oireillasi, moottoripyörän selkään nukahtaminen vaikka matkustajana olisikin on jo melko hälyyttävän kuuloista :) Sehän ei tarkoita sitä, että vaivasi laatu on vakava, se pitää vaan tutkia ja pyrkiä löytämään joku apu sulle.
Kaikkea hyvää! :)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:14"]Valitettavaa, jos oireitasi ei otettu vakavasti lääkärissä. Vaikka kilpirauhasarvot olisivat normaalien viitearvojen rajoissa, voi joillakin ilmetä oireita. Kerroit, että sinulla oli alhaiset arvot, joten voit hyvinkin kärsiä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Vajaatoiminnassa elimistö käy "hitaalla" ja oireina voi olla esimerkiksi väsymys, keskittymis- ja muistivaikeudet ja palelu. Naisilla voi esiintyä hedelmällisyysongelmia.
Sinulta varmaan mitattiin verenpaine vastaanotolla? Suosittelen varaamaan uuden ajan työterveydestä tai esim yksityislääkäriltä, jos mahdollista.
Hoitaja
[/quote]
Matalat kilpirauhasarvot = hypertyreoosi (liikatoiminta)
Korkeat kilpirauhasarvot = hypotyreoosi (vajaatoiminta)
Home työpaikalla tai kotona, riippuen missä eniten oireilet.
Mars neurologille ja pyydä lähete pään mri-kuvaan. Sillä suljetaan jo paljon sairauksia pois.
Neurologille vaikka yksityisesti.
Ehdottomasti pitäisi tutkia kunnolla, vaatisin vähintään magneettikuvauksen pään alueelta, kuulostaa hurjilta oireilta (varsinkin tuo puheen sammallus) vaikka syy voi varmasti olla joku harmitonkin. Jos julkisen puolen kautta et pääse niin yksityiselle, vaikka menis viimeiset säästöt.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 22:14"]Valitettavaa, jos oireitasi ei otettu vakavasti lääkärissä. Vaikka kilpirauhasarvot olisivat normaalien viitearvojen rajoissa, voi joillakin ilmetä oireita. Kerroit, että sinulla oli alhaiset arvot, joten voit hyvinkin kärsiä kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Vajaatoiminnassa elimistö käy "hitaalla" ja oireina voi olla esimerkiksi väsymys, keskittymis- ja muistivaikeudet ja palelu. Naisilla voi esiintyä hedelmällisyysongelmia. Sinulta varmaan mitattiin verenpaine vastaanotolla? Suosittelen varaamaan uuden ajan työterveydestä tai esim yksityislääkäriltä, jos mahdollista. Hoitaja [/quote] Matalat kilpirauhasarvot = hypertyreoosi (liikatoiminta) Korkeat kilpirauhasarvot = hypotyreoosi (vajaatoiminta)
[/quote
Kilpirauhasperäisessä vajaatoiminnassa (toinen on aivolisäkeperäinen) tyroksiinin (T4V) pitoisuus veressä on laskenut ja tyreotropiinin (TSH) pitoisuus noussut.
Hoitaja
Homealtistusta minäkin veikkaan. Itselläni tulee homepaikoissa jo tunnissa sellainen epätodellinen, poissaoleva olo, sitten alkaa huimata, tulen tosi väsyneeksi, pää tulee kipeäksi. Lopulta alan änkyttää/takellella sanoissa ja muuta tosi outoa. Asuin opiskeluaikoina kolme vuotta asunnossa, jossa oli näkyvästi hometta (ei noista silloin 20 vuotta sitten mitään piitattu), varmaan siitä johtuvaa kaikki. Silloin minulla oli mm. tajunnanmenetyskohtauksia, joiden takia olin aivosähkökäyrissä, magneettikuvauksissa jne. Mitään poikkeavaa ei koskaan löydetty, ja nyt myöhemmin olen vasta tajunnut että homeestahan ne jo silloin joutuivat.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:58"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:51"]
Voi silti olla Kilpirauhasen vajaatoimintaa. Terveyskeskuslääkärit ei ikinä anna siihen diagnoosia. Yksityiselle tai jollekin joka on oikeesti erikoistunut kilpirauhasen toimintaan. Jos ne arvot oli rajojen sisällä mutta alhaiset niin eniten vaikuttaa henkilön vointi!!! Pidä pintasi!
[/quote]
Arvojen sisällä olevat kippariarvot eivät aiheuta kuvatunlaisia oireita. Itse olen myös petit mal epilepsiakohtausten kannalla. Ihan todellinen vaihtoehto voi myös olla masennus. Tai jäykät niskat. Syötkö tarpeeksi b-vitamiineja? Onko lääkityksiä? Oletko aamullakin väsynyt kun heräät?
[/quote]
Miksi kysyit tuota viimeisintä?
MS-tauti. Siihen kuuluu oireisiin nukahtamine..muunmuassa
Epilepsia ja väsymys on kohtauksen jälkeen tuleva voimakas väsymys ns. jälkiuni. Neurologille.
Ovatko kertomasi poissaolokohtaukset noita kuvantunlaisia nukahtamiskohtauksia vai ilmenevät jotenkin muuten?
t. Hoitaja
Narkolepsia.