En jaksais leikkiä lapsen kanssa
Kuinka kauan päivässä vietätte lapsen kanssa leikkien?
Mulla on parin kuukauden päästä neljä täyttävä lapsonen ja hän haluisi leikkiä oikeastaan koko ajan mun kanssa, isäkin kyllä kelpaa paremman puutteessa, mutta pääasiassa haluaisi leikkiä mun kanssa. Mä en vaan jaksaisi leikkiä.
Mielelläni pelaisin, maalaisin, askartelisin, muovailisin, lukisin tai piirtäisin lapsen kanssa, mutta hän ei ole juuri lainkaan kiinnostunut tuollaisista "pöytäpuuhista". Hänellä on hyvin rikas mielikuvitus ja rakentaa hienoja leikkejä, mutta ei oikeastaan haluaisi yksin leikkiä. Jos laitan ruokaa, pesen pyykkiä tai hoidan muita kodin töitä tai vaikka maksan tietokoneella laskuja, hän on jatkuvasti vieressäni ja vaatii leikkiin. Pihallakin on lähinnä kiinnostunut roolileikeistä, joihin pitää eläytyä ja mennä pitkin pihaa vaikka merirosvona tai kontata autojen kanssa. Jos en leiki oikein hänen mielestään, niin hän kertoo kyllä heti että mun pitää puhua "merirosväänellä" tai että mun auto ei nyt voi rakentaa sitä siihen paikkaan, johon olen sitä tekemässä, koska siinä onkin jotain muuta. Ulkona mieluusti kävisin hänen kanssaan kävelyllä tai pyöräilylenkillä tai vaikka pelaisin jalkapalloa tai sählyä. Välillä saankin hänet mukaan noihin aktiviteetteihin, mutta leikkiminen on hänelle se ehdoton ykkösjuttu ja tosi tärkeä asia, joten en halua sitä toisaalta rajoittaakkaan.
Leikkiminen hänen kanssaan on siis todella intensiivistä, eikä mikä tahansa vieressä oleilu kelpaa. Taloyhtiössä ei asu muita samanikäisiä lapsia, vain muutamia koululaisia, jotka välillä jaksavat hetken pienemmän kanssa leikkiä, mutta pääasiassa puuhaavat omia juttujaan ja pelaavat (niin rajusti, ettei nelivuotias voi mukaan mennä). Puistoissa voi joskus intoutua jonkun kanssa leikkimään, mutta täälläpäin ovat puistot usein tyhjillään kun niissä käymme. Pikkusisarus on meille tulossa keväällä, joten kasvava mahakin alkaa pian olla lattialla konttailussa tiellä.
KOen toisaalta huonoa omaatuntua kun en lapsen kanssa jaksa leikkiä ja toisaalta mietin, että pitääkö aikuisen sitten olla koko ajan leikkimässä. Puolisen tuntia/ arkipäivä tai yhteensä 1-1,5h/ la/su on musta max määrä leikkiä mulle. Kertokaas siis kuinka paljon te leikitte 3-4 vuotiaidenne kanssa (ja tarkoitan ihan sitä pelkkää leikkiä, en niitä yhteisiä puuhia)?
Minusta vanhemman ei pidäkään olla se leikkikaveri. Yhdessä meillä ainakin tehdään paljon kotihommia, leivotaan, tehdään yhdessä ruokaa jne.
Luetaan satu ja voidaan kasata palapeliä tms mutta en varsinaisesti ole ikinä ryhtynyt leikittäjäksi. Lapsi keksiikin todella mielikuvituksellisia leikkejä itsekseenkin ja käy välillä niistä kertomassa innoissaan.