Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oho! Roskisti ylipainoinen raskaana!

Vierailija
05.10.2014 |

voi helkuta! Kirjoitan tänne, vaikka voi olla että saan aikamoisen paskamyrskyn aikaiseksi.

Olen reilusti ylipainoinen kolmekymppinen nainen. Painoindeksini on 38, eli ihan ronskisti lihava leidi oon. Paino on kertynyt muutamassa vuodessa yötyön ja rakastumisen ja kaikenlaisen löysäilyn ja laiskuuden ja huonojen elämäntapojen vuoksi.

Elämäntilanteeni ja psyykeeni on vakaa ja kaikki pullukkuutta lukuunottamatta ok. Olen pikkuhiljaa alkanut pudottaa painoani sillä ajatuksella että kun hoikistun, alan yrittämään lasta mieheni kanssa. Lapsi olisi toivottu ja rakastettu ja varmaan mummojen osalta pilalle lellittykin. Toivoin olevani paremmassa fyysisessä kunnossa, että jaksan raskauden ja synnytyksen. Muutenkaan en halua olla tällainen huohottava pullero enää.

No annas olla, aina niin säännöllisiä kuukautisia ei yhtäkkiä kuulukaan ja kahta viivaa näyttää raskaustesti! No voihan vilukinttu! Olen tavallaan tietysti onnellinen, mutta suoraan sanottina myös ihan helevetin huolissani! Silmissä vilisee raskausajan diabetes, 5-kiloinen hormonilapsi ja painon alla paukkuvat polvet. Apua! Mitä voin tehdä?! Usein raskausajan lahdutus kielletään, ainakin keskustelupalstoilla ja joissain lukemissani artikkeleissa, koska puhutaan rasvasoluihin jääneistä metalleista ym. jotka vapautuvat elimistöön javoivat vahingoittaa sikiötä. Mutta jos teen korjausliikkeen ja muutan (nyt pakon edessä) elämäntapojani vähemmän lihavan ihmisen tavoiksi, painoni laskee varmasti. Onko se väärin, ei kai voi olla? Kärsiikö sikiö? 

Ens viikolla soitan hattu kourassa neuvolaan ja pyydän armoa. Ihan siis hävettää! 

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se maailmanloppu ole. Kyllä lihavatkin saavat lapsia ja ihan terveitä ja normaalin kokoisia. Se että olet lihava ei tarkoita että vauva olisi 5-kiloinen. Luultavasti on normaalin kokoinen, geenit vaikuttavat enemmän. Ja tietysti sun pitää yrittää pitää syöminen järkevänä ja monipuolisena (ravintoaineet, kasvikset jne, herkuttelu kohtuullisena), mutta ei laihduttaminen raskaana ole hyvä idea lihavallekaan. Tietysti jos karsit herkkuja ja paino putoaa niin se on ok. Mutta ei kitudieettejä.

Vierailija
2/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele asiasta neuvolassa. Äläkä nyt liikaa ruoski itseäsi, selkeästi haluat parasta lapsellesi ja itsellesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydät neuvolatädiltä ruokavalio-ohjeet, yksi tuttuni laihtui raskausaikana noudattamalla niitä. Hän söi todella terveellisesti ja vauva oli ihana!

Vierailija
4/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en uskoisi, että on mitään haittaa siitä, jos syöt terveellisesti mutta tarpeeksi. Eli älä pidä itseäsi nälässä, mutta jätä rasvaiset ja makeat herkut pois. Kysyt neuvolasta asiaa, toivottavasti auttavat asiassa ihan asiallisesti.

Paljon onnea! Muista vitamiinit kanssa.

Vierailija
5/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea! Nyt vaan katsot mitä syöt ja käyt kävelyillä happea nappaamassa eli huolehdit itsesi kautta vauvastasi. Paino tippuu sitten ihan varmasti kun juuri kerroit että elämäntavoilla kilot kertyneet. Nyt jos koskaan on hyvä syy aloittaa elämäntaparemontti niin jaksat paremmin vauvaakin hoitaa.

Vierailija
6/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöh! Pullea voi saada ihan samalla tavalla terveen ja normaalipainoisen lapsen kuin hoikkakin, enemmän se on kiinni siitä miten syö ja muuten huolehtii itsestään raskausaikana. Ne hoikat, jotka ovat kuvitelleet, että raskauden aikana voi syödä kahden edestä epäterveellisesti, ovat astuneet miinaan ja raskausdiabetes on iskenyt heihin. Laihduttamista raskaana oleville ei suositella, se ei ole hyväksi.

Vierailija
7/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskisti ylipainoinn?? Miten roskat tähän kuuluu?

Vierailija
8/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No heko heko, itse tein terveesti terveen lapsen bmillä 50 ja ikää oli 41v.

Vierailija
9/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut kaksi lasta lähtöpainona n. 120-130 kg ja hyvin on kaikki mennyt vaikka pelottikin. :) Onnea ja tsemppiä! Tässä onkin tullut hyviä neuvoja.

Vierailija
10/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon onnea! Nyt sinulla on elämäsi (ja toisenkin elämän, heh) paras mahdollisuus ottaa uusi suunta. Syö ja elä terveellisesti koko raskausaika, liiku ja rakasta itseäsi ja vauvaa, etkä kadu! Painosi ei tarvitse raskausaikana nousta ollenkaan. Yleensä naiset syövät raskausaikana liikaa ihan turhaan.

Vierailija
11/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä menee kesken. Lapsella oikeus terveisiin vanhempiin, jotka eivät ruoki niitä pelkällä roskaruualla.

Vierailija
12/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:27"]

Ehkä menee kesken. Lapsella oikeus terveisiin vanhempiin, jotka eivät ruoki niitä pelkällä roskaruualla.

[/quote] Ja heti aattelit että niin tehdään? Voi morjes....

Vierailija
13/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laihduin raskaana ollessani, en ollut ylipainoinen, mutta mulla oli raskausajan diabetes. Ruokavalio auttoi, verensokerit pysyi kunnossa ja paino tippui. Paino saa tippua mut ketoosiin ei saa mennä, mä pissin ketotikkuun useamman kerran päivässä. Vauva oli terve reilu kolmikiloinen.

Vierailija
14/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt vaan rohkeasti neuvolasta neuvoja. Imetysaikana sulla on tosi hyvät mahkut laihtua ihan reilustikin, joten panosta painonpudotukseen silloin. Ruokavalio kuntoon, vaunulenkkiä ja pitkä imetysaika saa kyllä kilot karisemaan.

Vierailija
15/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:29"]

[/quote]

No jos ei osaa pitää itsestään edes huolta niin miten voisi osata hoitaa oikein pientä lasta?

Vierailija
16/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!! :) aina ilo kuulla raskausuutisia kun äiti vaikuttaa selväjärkiseltä. Onnea! :)

Vierailija
17/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan lappusissa kyllä usein neuvotaan syömään kaikkea vähärasvaista, vaikka nimenomaan rasvoja pitää syödä, hiilarit on ne, joita pitää välttää! toki niitäkin tarttee, mutta siis proteiini ja rasva pitää nälän kauan poissa. kannattaa tutustua hiilarittomaan ruokavalioon, ei siis tosiaankaan kunnon karppaukseen, mutta jätät vaalean leivän, pastan, perunan ja herkut pois, niin pääset jo pitkälle :) nii ja onnea vauvasta! mäki siis oon läski, jolla on radi jo toisessaki raskaudessa, silti eka vauva oli 3.4kg vaan!

Vierailija
18/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli raskausaikana 1kg painoa lähtöpainoon. Ihan ok oli.

Vierailija
19/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:35"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:29"]

[/quote]

No jos ei osaa pitää itsestään edes huolta niin miten voisi osata hoitaa oikein pientä lasta?
[/quote]

Ap:hän on tiedostanut tilanteensa ja vaikuttaa muutenkin älykkäältä. Miksei osaisi hoitaa lasta tai itseään?

Vierailija
20/23 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin sanon, että ota iisisti ja onneksi olkoon. Se ei ole laihduttamista jos nyt lopetat sen lihavan ihmisen elämäntavan, tarpeettoman mätön ja liikkumattomuuden. Alat syödä monipuolisesti, säännöllisesti ja normaaleja määriä (ei ole vaarallista jos välillä on nälkä), jätät turhan sokerin pois ja lisäät voimiesi mukaan arkiliikuntaa. Neuvolasta saat hyviä ohjeita, noudata niitä ja käytä omaa arkijärkeäsi. :)