Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 14- ja 18-vuotiaan suhde ok?

Vierailija
01.09.2021 |

Mä oon siis 14-vuotias tyttö ja seurustelen 18-vuotiaan pojan kanssa. En oo uskaltanu vanhemmille vielä sanoa. Hyväksyisittekö te tän suhteen?

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, en hyväksyisi. Mutta kerro silti.

Vierailija
2/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän. Ootteko harrastaneet seksiä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksyisi. Kaverini alkoi 14-vuotiaana seurustelemaan 18-vuotiaan pojan kanssa. Siitä suhteesta oli tasa-arvo kaukana ja aiheutti paljon tuhoa kaverilleni. Lähtökohtaisesti täysi-ikäinen on aina valta-asemassa suhteessa alaikäiseen. Sitä paitsi täysi-ikäinen ei saa sekaantua alle 16-vuotiaaseen eli suhteenne on laiton.

Vierailija
4/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ollaan me pari kertaa. Mut loppujen lopuks molemmat sitä halus vaikka aluks mä en ollu ihan varma. Ap

Vierailija
5/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Mutta mun mielestä 16 ja 18 vuotiaan on. Varmaan jokin on vinossa kun et uskalla vanhemmilles kertoa? Ite seurustelin 16 vuotiaana 23 vuotiaan jätkän kans eikä se kiinnostanu vanhempia. Se sitten käytti hyväkseen rajotti mun ihmissuhteet minimiin etc. Oli narsisti. Kuhan ei oo semmosta niin ok. Ite katon vanhempana tarkkaan ettei omalle lapselle käy noin. Joten kannattais kertoo kun ne vanhemmat haluu sun parasta ja niillä on kokemusta enemmän ku 14 vuotiaalla tai 18 vuotiaalla tasapainosista suhteista mitä ton ikänen ei osaa vielä kokemuksen puutteella tunnistaa.

Vierailija
6/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ollaan me pari kertaa. Mut loppujen lopuks molemmat sitä halus vaikka aluks mä en ollu ihan varma. Ap

Suostutteliko se sua siihen?

Vierailija
7/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös 15 ole laillisuuden raja, vai? menee välit poikki ja tyttö päättää kostaa niin on pojat loppuelämä pilalla kun tulee pysyvät merkinnät eikä pääse enää mihinkään, näitähän on nähty

Vierailija
8/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Tiedät tämän itsekin. 16 ja 18 olisi ok tai 16 täyttävän 15 v ja 18 v suhde.

Vierailija
9/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo mut ite mä sit loppujen lopuks suostuin eli ei mitään pakottamista tms

Vierailija
10/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasarilla oli ihan normaalia että 18-vuotiaalla oli 14-15 vuotias tyttökaveri.

Vierailija
11/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok. Vastuutonta toimintaa 18-vuotiaalta. Etsisi omanikäistään seuraa.

Vierailija
12/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok.

Olet liian nuori ja riski hyväksikäyttöön on aivan liian iso.

Kerrot, että olet jo ollut sukupuoliyhteydessä ja kuulostaa ettet ollut ihan varma.

Jo tämä kielii hyväksikäytöstä.

Kerro tilanteestasi äidillesi ja koulun terkkarille.

En myöskään ymmärrä miksi 18-vuotias on alkanut tähän.

Olen itse teinityttöjen äiti ja jos olisin sinun äitisi, olisi kovin huolissani sinusta.

Huolehdi itsestäsi ja muista, että päätät itse vartalostasi ja omista rajoistasi. Aina voi, saa ja joskus on pakkokin sanoa EI.

Vierailija
13/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat itse tietää vastauksen, kun olet täällä kysymässä? Koska jos sun mielestä olis ok, miksi kyselisin? Joo, hieman kärjistetysti, mutta kuuntele järkeäsi.

Itse olin 6.luokkalaisena 9.luokkalaisen pojan kanssa, 13-vuotiaana menetin neitsyyteni 19-vuotiaalle. Jälkikäteen iski ahdistus ja vasta aikuisena ymmärsin, että en todellakaan olisi ollut valmis ja tulin tässä jälkimmäisessä hyväksikäytetyksi. Se sai aikaan voimakkaita tunteita, kauhua, katumusta, itsesyytöksiä, surua jne., vaikka teininä ajattelin ja koin eri tavalla - sisintäni kyllä hieman silloinkin kalvoi, mutta sivuutin sen. Älä sinä sivuuta.

Kaikille teineille sanoisin, että yrittäkää malttaa odottaa. Ehditte kyllä vielä kokea kaikenlaista sopivan ikäisinäkin.

14 ja 18 ei ole ok. Kovasti tsemppiä sinulle!

Vierailija
14/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hyväksy. 18 v. on aikuinen. 14v. on alaikäinen lapsi, eikä näiden kahden ole sopivaa olla seurustelusuhteessa.

Vierailija
15/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En hyväksy. 18 v. on aikuinen. 14v. on alaikäinen lapsi, eikä näiden kahden ole sopivaa olla seurustelusuhteessa.

Mut ei se vaikuta yhtään sen aikuisemmalta ku mäkään. Ollaan tosi samanlaisia jne ja musta tuntuu että ollaan henkisesti aika lailla samalla tasolla

Vierailija
16/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset kehittyvät hyvin eri tahtia. Lähtökohtaisesti sinun kannattaa nyt miettiä tuntuuko sinusta hyvältä olla hänen kanssaan (muutenkin kuin seksuaalisesti). Miten hän kohtelee sinua? Arvostaako ihmisenä, onko yhteistä tekemistä vai pyöriikö tapaamiset sen ympärillä että mies haluaa seksiä?

Laki ei ole aivan yksiselitteinen tässä kohden, vaikka lähtökohtaisesti seksuaalinen kanssakäyminen teidän välillä ei ole laillista. Suojaikäraja on 16 vuotta, mutta laki ottaa huomioon myös henkisen kehityksen tason nuorilla ihmisillä. Suosittelen puhumaan vanhemmillesi, sillä on hyvä että he tietävät asiasta. Voi olla että he kieltävät suhteesi nyt ja siinä tapauksessa teidän pitää odottaa kunnes täytät 16. Voihan olla että vanhempasi pyytävät poikaystäväsi kahville ja katsovat itse, millainen mies hän on. Ja muodostavat mielipiteensä sen jälkeen.

Tärkeintä on se, miltä sinusta itsestäsi tuntuu ja että et tunne että suhde on yksipuolinen ja vain seksin ympärillä pyörivä. Jos näin on, sinua hyväksikäytetään.

Vierailija
17/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 18-vuotias on kiinnostunut 14-vuotiaasta ja ryhtyy tämän kanssa suhteeseen, hän toimii väärin.

Vierailija
18/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin mitä kulttuuria edustatte.

Vierailija
19/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mut ei se vaikuta yhtään sen aikuisemmalta ku mäkään. Ollaan tosi samanlaisia jne ja musta tuntuu että ollaan henkisesti aika lailla samalla tasolla

Ei ole normaalia 18-vuotiaalta olla henkisesti samaa tasoa 14-vuotiaan kanssa. MItä hän tekee, opiskeleeko vai onko töissä? Vai pudonnut oleilemaan kotiin? Henkisesti kypsä 18-vuotias ei kiinnostu 14-vuotiaasta, vaan menee elämässään eteenpäin oman ikätasonsa mukaisesti.

Vierailija
20/74 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksesi on typerä, miehen näkökulmasta naisia saa aina suostutella.

Fiksumpi kysymys siis on:

Painostiko se sua siihen?