Inhottavat vatsavaivat
Viikko sitten maanantaina sain illalla yhtäkkiä vatsakramppeja ja jouduin illan mittaan käymään useamman kerran vessassa. Krampit olivat aika voimakkaita ja uloste oli aika löysää. Krampit helpottivat aina ulostamisen jälkeen ja loppuivat sitten iltamyöhällä.
Kuitenkin vatsa on ollut sen jäleen aika löysällä (nyt viikon verran). Useamman kerran päivässä saa käydä kakalla ja tuotos on ollut monella kerralla löysää. (Yksi päivä oli suht normaali vatsa) Kramppeja ei enää ole ollut, mutta parina päivänä on alavatsaan juilinut. Peräaukko on ollut kipeä ja ärtynyt jatkuvan vessassa ramppaamisen seurauksena.
Uusimpana juttuna on ulosteen sekaan tullut veri. Minulla on aiemminkin joskus mahan kovalla ollessa jäänyt pyyhkiessä paperiin hieman verta, mutta nyt verta on tippunut pönttöönkin muutamia pisaroita ja vesi on värjäytynyt punaiseksi. Tätä ei ole ennen ollut. Itse tuotos ei ole ollut verensekaista.
Onkohan mahani nyt vain jostain syystä ärtynyt ja veri seurausta ärtyneestä peräaukosta? Jos vaivat eivät tässä helpota, niin sen jälkeen taitaa olla syytä hakea neuvoa terveydenhoitajalta.
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:54"]Verta? Lääkäriin!
[/quote]
höpöhöpö! on mullakin joskus tullut kovan ponnistelun seurauksena kun on ollu ripuli. jos se veri on siinä shaissessa niin sitten voi olla hätä.
elikkäs ekana pitäis saada vatsa kuntoon. syötkö tarpeeksi kuituja? entä maitohappoja? jätä pois kahvi, palkokasvit, sitrushedelmät, valkoinen vehnä ja sokeri. ruokavalioon puuroa, riisiä, mustikoita ja muita vatsaa helliviä ruoka-aineita. jätä turha ponnistelu mah. vähälle koska saat pakamia jotka voivat vuotaa verta. eivät ole kuitenkaan vaarallisia.
ei alkoholia tai tupakkaa! ja paljon vettä, liikuntaa ja unta!
Minulla oli samanlaisia oireita, menin lääkäriin ja vaivat diagnosoitiin haavaiseksi paksusuolentulehdukseksi, jonka takia syön loppuelämäni lääkkeitä ja olen joutunut sairaalaankin taudin pahassa vaiheessa. Lääkäriin vaan! Mitä aikaisemmin, sitä parempi.
Kiitos vinkeistä! Aloitin napsimaan maitohappotabletteja, jos ne edes pikkuisen omalta osaltaan rauhoittaisivat vatsaa. Kahvia en juo, eikä palkokasvejakaan ole tässä viime aikoina ruokavaliossa ollut. Viime viikolla syötiin makaronia ja sämpylöitä, mutta nyt voisi siihen puuroon ja ruisleipään keskittyä jos viljasta ruokaa kaipailen.
Tässä kummaa on se, että ihan yhtäkkiä silloin maanantaina alkoivat oireet. Toivottavasti menee ohi itsestään, mutta lääkäriin kyllä turvaudun, jos homma ei ala parantua.
-Ap
toivottavasti helpottaa! vatsaongelmat ovat tosi kurjia ja itsellä on niitä paljon. mene lääkäriin jos jatkuvat!
-3
Tuli mieleeni yksi lisäys. Minua on vaivannut viikon ajan myös entistä hieman runsaammat ilmavaivat.
-Ap
Mulla ollut samaa ilman verta. Ilmavaivoja myös.
Keliakia?
Kronin tauti?
Alkakaa ihmiset ph tasapainottamaan elimistöänne. Mä sain siitä avun ja monet ystäväni. Kiire ja epämääräiset ruoka ajat, pikaruoka ja valmisruoat.
Kaikkea voi kokeiilla, että saisi avun. Vatsa temppuili, turvotti ja muutenkin oli raskas olo ja nivelet oireili.
0,5 l päivässä vettä johon sekoitetaan puoli teelusikallista ph jauhetta ja puhdistuminen alkoi.
Maistuu pahalta, mutta ei haittaa, koska se tosiaan tehoaa. Nyt voin syödä kaikkea ilman vatsakipuja. Gluteeniton ruokavalio tehostaa hoitoa, mutta ei ole pakollinen.
Nyt olen jälleenmyyjä ja tosiaan suosittelen mielelläni sitä teille kaikille.
n. 40 pv kestävä purkki maksaa 25€ + toimituskulut 7€
Ap lie käynyt jo tutkimuksissa? Nuo ovat selviä haavaisen paksusuolen tulehduksen oireita, eli colitis ulcerosa, mahdollisesti crohnin tauti, joissa hieman erilaisia oireita suolistossa.
Minulla ollut cu 10 vuotta. Alkoi ap:n kuvaamilla oireilla. Ensin oli nuo oireet, ne meni ohi nopeasti, mutta tulivat voimakkaampina noin puolen vuoden päästä. Menetin painoani, kun en pystynyt syömään enää oikeasti yhtään mitään ja juoksin 5 minuutin välein vessassa verilimaa ripuloimassa, ennenkuin sain apua, eli pääsin tähystykseen ja saman tien sain kourallisen lääkkeitä aamuin illoin, ja heti alkoi toipuminen. Monella ei noita oireita heti saada kuriin, jos lääkkeet eivät osu kerralla oikein. Pahimmat joutuvat leikaukseen. Joiltakin poistetaan koko paksusuoli ja tehdään avanne, kun mikään muu hoito ei tehoa. Crohnilaisilla ohutsuolikin oireilee ja sitä voidaan joutua leikkaamaan (pätkä pois).
Moni saa ekoilla lääkeillä jopa vuosikymmenen kestävän täysin oireettoman jakson, jolloin melkein unohtuu koko sairaus, lääkkeet vain muistuttavat siitä. Se kuitenkin uusii, jos lääkkeet jättää pois. Taudista on eri ihmisillä eri asteisia versioita. Itselläni on koko paksusuoli tulehtunut, joillakin vain suolen ihan loppupää läheltä peräaukkoa, monella joku siltä väliltä.
Hoitoon menossa ja tutkimusten pyytämisessä ei kannata viivytellä, jos on mahakramppeja, tiheään vessassa käyntejä, ripulia, verta ja limaa. Stressi pahentaa oireita silloin, kun ns akuutti on päällä. Kun tauti on hallinnasa, lepotilassa, remissiossa, stressiäkin voi kestää ihan normaalisti ilman oireita.
Jos tulee noita em oireita ja joutuu tähystykseen, kantsii se Colonsteril-tyhjennysaineen (3-5 litraa tutkimuksesta riippuen) juonti aloittaa jo aamupäivällä, vaikka ohjeessa on, että myöhemmin iltapäivällä ehtii. Itse istuin ekalla kerralla juomassa sitä litkua vielä aamuyöllä, eikä meinannut mennä alas millään. Huopaan kääriytyneenä istuin lukemassa ja välillä join ja juoksin vessassa. En ehtinyt nukkua juurikaan sinä yönä. Nyt aloitan aamulla rauhassa, juon pitkin päivää, välillä mehua ja lämmintä lihalientä ja jotain mynthoneja tms imeksin, ja ehdin normiaikaan nukkumaan hyvillä mielin, kun ei oo sitä stressiä, että pelkään, etten kerkee juoda. Se Colonsteril ei oo ihan mukavinta juotavaa. Jos saat ohjeen juoda pari lasillista Phosphoralia, niin se menee kyllä paljon helpommin. KYS ainakin määrää tuota Colonsteriliä juotavaksi, on kuulemma paras. Ja liekö myös muita argumentteja, miksi.
Nämä cu ja crohn ovat pääasiassa nuorten aikuisten sairauksia, ts ko hlöt sairastuvat näihin, ja tauti on krooninen, eli loppuikäinen, mutta usein erittäin hyvin hallittavissa! Pelkoon ei ole aihetta!!! Hoito on Suomessa hyvä ja lääkkeissä on kelan korvaus.
Suosittelen että tutustut fodmap-ruokavalioon. Ei palkokasveja, kaaleja, sipulia, sieniä, ei ruista, ohraa, kauraa tai vehnää, ei sokeria. Kivelliset hedelmät pois. Sitrushedelmät ok. ei makeutusainetta. Itsellä helpotti just tuollaiset oireet tällä ruokavaliolla. Sienet aiheutti suurimmat kivut.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 11:12"]
Suosittelen että tutustut fodmap-ruokavalioon. Ei palkokasveja, kaaleja, sipulia, sieniä, ei ruista, ohraa, kauraa tai vehnää, ei sokeria. Kivelliset hedelmät pois. Sitrushedelmät ok. ei makeutusainetta. Itsellä helpotti just tuollaiset oireet tällä ruokavaliolla. Sienet aiheutti suurimmat kivut.
[/quote]
Pojallani on ärtynyt suoli -oireyhtymä ja fodmapiin on tutustuttu. Meille lääkäri kuitenkin painotti, että mitään, mikä ei aiheuta oireita, ei kannata jättää pois ruokavaliosta. Fodmapin rajoitukset ovat aika mittavat ja sen seulominen, mikä itselle aiheuttaa oireita, kestää aikansa, mutta käsittääkseni ei siis kannata jättää kaikkea pois kertalaakista. Pojallani laktoosi on oireiden aiheuttajista ylivoimainen ykkönen, kakkosena vehnä suurissa määrin syötynä (ja sitä tulee nykyisin aika helposti, kun ns. ruisleipäkin on usein puoliksi vehnää). Itsekään en enää kestä laktoosia kuten ennen, ja olen kuullut, että se on monilla juuri se suurin oireiden aiheuttaja.
Ap:n tapauksesta on jo vähän aikaa, mutta luulisin, että jos oireet alkavat tuollaisella äkkirynnäköllä, kannattaa mennä lääkäriin, jos ei tavalliselta mahataudilta vaikuta. Luulisin, että monet ruokavaliovaivat alkavat ennemmin pikku hiljaa, vaikka voivat tietysti sitten äityä tosi pahoiksi.
[quote author="Vierailija" time="21.10.2014 klo 10:23"]
Alkakaa ihmiset ph tasapainottamaan elimistöänne. Mä sain siitä avun ja monet ystäväni. Kiire ja epämääräiset ruoka ajat, pikaruoka ja valmisruoat.
Kaikkea voi kokeiilla, että saisi avun. Vatsa temppuili, turvotti ja muutenkin oli raskas olo ja nivelet oireili.
0,5 l päivässä vettä johon sekoitetaan puoli teelusikallista ph jauhetta ja puhdistuminen alkoi.
Maistuu pahalta, mutta ei haittaa, koska se tosiaan tehoaa. Nyt voin syödä kaikkea ilman vatsakipuja. Gluteeniton ruokavalio tehostaa hoitoa, mutta ei ole pakollinen.
Nyt olen jälleenmyyjä ja tosiaan suosittelen mielelläni sitä teille kaikille.
n. 40 pv kestävä purkki maksaa 25€ + toimituskulut 7€
[/quote]
Juu ei, älä ap tilaa vaan sinuna menisin lääkäriin.
t. Colitis ulcerosa v. 2011, joka ei todellakaan uskalla tutkimattomia jauheita pistää suuhunsa.
Verta? Lääkäriin!