En enää jaksa lapseni eurytmian opettajaa
Viime perjantaina tuli taas lapsen mukana lappu kotiin: "Jaloissasi on vielä liikaa keltaisuutta. Harjoittele kotona viisikulmiota niin, että pidät eurytmiasauvaa pääsi päällä. Sauvaksi käy esim. verhotanko. Pyydä vanhempiasi tekemään kanssasi rytmejä."
En ymmärrä mitä ihmettä lapseni nyt pitäisi sitten tehdä ja miten siinä pitäisi auttaa. Lapsi tietää kyllä viisikulmioharjoituksen, muttei ole innokas tekemään sitä. Onko muilla kokemusta lasten eukkaläksyistä?
Kommentit (164)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:38"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:36"]
Ei harmainta aavistusta koko asiasta. Kuulostaa huuhaalta.
[/quote]
No en nyt olettanutkaan, että muilla kuin steinerkoulun käyneillä voisi olla mitään käsitystä asiasta. Ellei sitten ole vapaaehtoisesti asiaa harrastanut. Millaisia läksyjä lapsenne ylipäätään saa eurytmiasta? -AP
[/quote]
Siis ei saatana!
Ota nyt äkkiä lapsesi pois tuolta ja laita oikeaan kouluun. Pilaat hänen tulevaisuutensa tuollaisella huuhaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
Jännää tämä eurytmian tuomitseminen ja lasten sääliminen. Mitäs sanoisitte esim. seuraavista:
"Lapseni laitetaan koulussa pakkasilmaan liukkaalle alustalle terävät kepit kengissään. Niillä hänen on liikuttava erilaisia kuvioita tehden. Jos lapsi ei ole oppinut tätä taitoa jo ennen kouluikää, hänelle nauretaan."
"Lapset jonottavat puolet tunnista lyödäkseen vuorollaan palloa kepillä. Toisen puolen he seisovat paikoillaan odottaen lentääkö pallo heidän kohdalleen. Tätä sanotaan liikunnaksi."
Eurytmia kuulostaa typerältä, mutta ei sen typerämmältä kuin moni muukaan koululiikuntamuoto.
[/quote]
No noihin ei sentään kuulu jotain uinuvien sielunpuolien herättelyä...
[/quote]
No paljon mieluummin sielullista kuin sellaista sielutonta menoa kuin tavallisessa peruskoulussa.
[/quote]
Lääkkeet!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:46"]
Keltaisuutta? Siis kärsiikö lapsesi jostain maksasairaudesta vai miksi on keltaisuutta?
[/quote]
Se on vertauskuva. Jalat ovat eukkaopen mukaan liian vikkelät ja iloiset ja niihin tulee saada järjestelmällisyyttä ja rauhaa. -AP
[/quote]
lapset jalkojen kuuluukin olla vikkelät ja iloiset! Tämäkö on sitä steinerkoulujen korostamaa "yksilöllisyyttä", kaikki samaan muottiin vain.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:22"] Itse kävin steinerkoulun ja eurytmia ehdottomasti yksi lempiaineista ! Tietysti riippuu ihan opettajasta. Meidän opettaja ei ollut mikään "eurytmia parantaa syövän"-tyyppinen :D ja ei tueta verovaroin, yksityisiä ovat. [/quote] Kyllä tuetaan myös verovaroin. [/quote] Siinä koulussa missä minä olin tuli varat ihan lukukausi- ja materiaalimaksuista. :) peace
[/quote]
No niitä kerätään meilläkin, mutta eihän ne hyvänen aika riitä koko koulun ylläpitoon. Osa tulee verovaroista, niinkuin normaalissakin koulussa, tämän lisäksi kerätään oppilailta maksuja. Ei ole halpaa lystiä, mutta tällä on tietyt etunsa, mitä en tässä ala selittelemään. On ihan hyvä, että perustyypit on tavallisessa koulussa ja tuolla sitten asiaan perehtyneemmät ja sellaiset, jotka haluavat lapsilleen jotain muuta kuin muottiin kasvatusta.
Kyllä mielestäni Steiner on nykyajan maailmassa lapselle ainoa oikea koulu. Ehkä voisitte kotona myös harjoittaa eurytmiaa ja koittaa tasapainottaa värejä.
Vai sielunpuolia.
Martina Aitolehden narkkarisiskokin oli muuten steinerkoulun käynyt. Mahtoi löytää pimeän sielunsa kun kerta huumeepiireihin sittenmin ajautu ja tapettiin.
Semmonen sielukoulu. Keltaisia jalkoja ja ties mitä... ihemkös että moni tuntemani steinerin käynyt on omituinen tapaus. Jos harhoja kylvetän päähän jo pikkulapsesta asti.
Tällaista ketjua lukiessani olen iloinen että minut heitettiin ulos Steiner-koulusta ekalla luokalla parin viikon jälkeen! Siinäkin ajassa tosin oli kestämistä tarpeeksi...
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 01:30"]
Tällaista ketjua lukiessani olen iloinen että minut heitettiin ulos Steiner-koulusta ekalla luokalla parin viikon jälkeen! Siinäkin ajassa tosin oli kestämistä tarpeeksi...
[/quote]
Mites peruskoulu sujui, vai missä jatkoit?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 01:44"]
[/quote]
Mites peruskoulu sujui, vai missä jatkoit?
[/quote]
Ihan normaalissa peruskoulussa. Olin luokkani paras oppilas ala- ja yläasteella ja sain parhaan kirjoittajan stipendin lukiossa että en kyllä surkeimmasta päästä ollut :D
Steineriin minut alunperin laitettiin kun Steiner-"pedagogit" sanoivat äidilleni että siellä arvostetaan 'erityisiä kykyjä' enemmän kuin peruskoulussa. Ei vain koskaan tullut selväksi mitä nuo 'erityiskyvyt' heidän mielestään ovat...
Nykyään olen viittä vaille valmis filosofian maisteri luonnontieteellisestä tiedekunnasta.
Taisin just herättää koko naapuroston... vai että keltasia jalkoja..
Mä luulin aloitusta joksikin Harry Potter- jutuksi.
Viestiketjua lukiessani ja eurytmiaan hieman perehdyttyäni epäilen, että Rudolf Steiner nauraa haudassaan. Kokeili, että mihin kaikkeen hölynpölyyn saa ihmiset uskomaan ja mihin hörhöilyihin ihmiset lähtemään mukaan. Veijari!
No onko siellä sitten mitään kivaa kaiken omituisen vastapainoksi?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 04:51"]
No onko siellä sitten mitään kivaa kaiken omituisen vastapainoksi?
[/quote]
Onhan tuota jo monet tässäkin ketjussa mainostaneet miteä tuossa hörhöilyssä on niin paljon hyviä juttuja ja hyviä puolia, ei vaan kukaa ole vielä kertonut mitä ne mahtaa olla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:41"]
Eurytmiassa tarkastellaan äänteitä ja säveliä ja ilmaistaan niitä liikkeen muodossa. Jokaiselle äänteelle ja sävelelle, intervallille ym. on oma liikkeensä eli muotonsa. Eurytmiaa tehdään joko puheeseen, esimerkiksi runonlausuntaan tai soitinmusiikkiin. Koreografiat voivat olla erittäin monimutkaisia ja liikeratoja soolona tai monen henkilön ryhmässä.
"Eurytmian opiskelija tekee monta hämmästyttävää löytöä sekä kehostaan että erityisesti sielustaan. Taiteellisten harjoitusten avulla hän löytää itsestään uinuvia sielunpuolia, joita ei aavistanut olevan olemassakaan."
Lapsiparat :(
[/quote]
olen käynyt steinerkoulua ja eukka oli inhottu aine, joskaa siitä ei noskaan saatu läksyä tai tukiopetusta. Ap narraa? ;)
Myöhemmin musaopettajan opinnoissa olen huomannut, miten nerokas tapa eukka oli opettaa ryhtiä ja rytmikkyytä! Käyn Saksassa välillä harrastamassa ja katsomassa esityksiä, se on taidemuoto siinä missä baletti. Ei tarvi turhaan lapsia sääliä.
[/quote]
hah! Yleensä valitetaan, että steinerissa katsotaan häiriintyneitä liian pitkään. Taidat olla varsinainen basket case.
Ymmärrään että steinerin käyneet tai sinne lapsensa laittaneet puolustautuvat tarmokkaasti. Moni vanhempi on varmasti vilpittömästi ajatellut että steiner-koulu on hyvä juttu. Aika kamalaahan se olisi myöntää että virhe se oli, koulu kestää kuitenkin 9 - 13 vuotta!
Joo, olen kyllä huuhaa-ihminen henkeen ja vereen mutta minäkin olisin valmis askartelemaan sen foliohatun tuolle opettajalle!
Rytmin harjoittelun ymmärrän tanssimista harrastaneena mutta tuollaisia ihme jaotteluja ja keltaisia jalkoja ja sielun puolikkaita... huh huh.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
Jännää tämä eurytmian tuomitseminen ja lasten sääliminen. Mitäs sanoisitte esim. seuraavista:
"Lapseni laitetaan koulussa pakkasilmaan liukkaalle alustalle terävät kepit kengissään. Niillä hänen on liikuttava erilaisia kuvioita tehden. Jos lapsi ei ole oppinut tätä taitoa jo ennen kouluikää, hänelle nauretaan."
"Lapset jonottavat puolet tunnista lyödäkseen vuorollaan palloa kepillä. Toisen puolen he seisovat paikoillaan odottaen lentääkö pallo heidän kohdalleen. Tätä sanotaan liikunnaksi."
Eurytmia kuulostaa typerältä, mutta ei sen typerämmältä kuin moni muukaan koululiikuntamuoto.
[/quote]
No noihin ei sentään kuulu jotain uinuvien sielunpuolien herättelyä...
[/quote]
No paljon mieluummin sielullista kuin sellaista sielutonta menoa kuin tavallisessa peruskoulussa.