En enää jaksa lapseni eurytmian opettajaa
Viime perjantaina tuli taas lapsen mukana lappu kotiin: "Jaloissasi on vielä liikaa keltaisuutta. Harjoittele kotona viisikulmiota niin, että pidät eurytmiasauvaa pääsi päällä. Sauvaksi käy esim. verhotanko. Pyydä vanhempiasi tekemään kanssasi rytmejä."
En ymmärrä mitä ihmettä lapseni nyt pitäisi sitten tehdä ja miten siinä pitäisi auttaa. Lapsi tietää kyllä viisikulmioharjoituksen, muttei ole innokas tekemään sitä. Onko muilla kokemusta lasten eukkaläksyistä?
Kommentit (164)
Jännää tämä eurytmian tuomitseminen ja lasten sääliminen. Mitäs sanoisitte esim. seuraavista:
"Lapseni laitetaan koulussa pakkasilmaan liukkaalle alustalle terävät kepit kengissään. Niillä hänen on liikuttava erilaisia kuvioita tehden. Jos lapsi ei ole oppinut tätä taitoa jo ennen kouluikää, hänelle nauretaan."
"Lapset jonottavat puolet tunnista lyödäkseen vuorollaan palloa kepillä. Toisen puolen he seisovat paikoillaan odottaen lentääkö pallo heidän kohdalleen. Tätä sanotaan liikunnaksi."
Eurytmia kuulostaa typerältä, mutta ei sen typerämmältä kuin moni muukaan koululiikuntamuoto.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
Jännää tämä eurytmian tuomitseminen ja lasten sääliminen. Mitäs sanoisitte esim. seuraavista:
"Lapseni laitetaan koulussa pakkasilmaan liukkaalle alustalle terävät kepit kengissään. Niillä hänen on liikuttava erilaisia kuvioita tehden. Jos lapsi ei ole oppinut tätä taitoa jo ennen kouluikää, hänelle nauretaan."
"Lapset jonottavat puolet tunnista lyödäkseen vuorollaan palloa kepillä. Toisen puolen he seisovat paikoillaan odottaen lentääkö pallo heidän kohdalleen. Tätä sanotaan liikunnaksi."
Eurytmia kuulostaa typerältä, mutta ei sen typerämmältä kuin moni muukaan koululiikuntamuoto.
[/quote]
No noihin ei sentään kuulu jotain uinuvien sielunpuolien herättelyä...
Itse kävin steinerkoulun ja eurytmia ehdottomasti yksi lempiaineista ! Tietysti riippuu ihan opettajasta. Meidän opettaja ei ollut mikään "eurytmia parantaa syövän"-tyyppinen :D ja ei tueta verovaroin, yksityisiä ovat.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:22"]
Itse kävin steinerkoulun ja eurytmia ehdottomasti yksi lempiaineista ! Tietysti riippuu ihan opettajasta. Meidän opettaja ei ollut mikään "eurytmia parantaa syövän"-tyyppinen :D ja ei tueta verovaroin, yksityisiä ovat.
[/quote]
Kyllä tuetaan myös verovaroin.
Olen käynyt steinerin ja eurytmia on todellakin, kuten joku jo osuvasti laittoi, jäätävää paskaa. Jätä nyt ihmeessä omaan arvoonsa nuo kehotukset! Siis myös ajanhukan vuoksi mutta ennen kaikkea siksi, että lapsi ei kuvittele olevansa jotenkin epämääräisesti vääränlainen. Meidän luokalla syntyi teini-iässä miellyttävä yhteishenki sen takia, että kaikki pitivät eukkaa järjettömyyden huippuna, mutta pienemmät lapset ovat vielä auktoriteetti-uskoisia ja saattavat ahistua, jos äitikin menee mukaan tuohon hölynpölyyn.
Steiner oli joiltain osin ok, mutta omiani en sinne koskaan laittaisi monestakaan syystä. Yksi syy on tuo huuhaapsykologia, jolla lapsia leimataan täysin ideologisesti tietynlaisiksi, vailla mitään tieteellistä pohjaa. Olen käynyt normilukion, joten minulla on myös vertailupohjaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]Nyt on irrotettu kokonaisuudesta tämä asia, varmasti voi kuulostaa älyttömältä. Mutta siksipä sanoinkin aiemmin että ei ole kovin viisasta tämän ketjun tietojen perusteella muodostaa käsitystä steinerlaisuudesta. Tai koko antroposofiasta. Ja minä en ole käynyt steinerkoulua, lapseni eivät sitä käy, silti tiedän siitä jotain. Yleensäkin mistä tahansa kannattaa ottaa selvää ennen painavia mielipiteitä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:26"]
Olen käynyt steinerin ja eurytmia on todellakin, kuten joku jo osuvasti laittoi, jäätävää paskaa. Jätä nyt ihmeessä omaan arvoonsa nuo kehotukset! Siis myös ajanhukan vuoksi mutta ennen kaikkea siksi, että lapsi ei kuvittele olevansa jotenkin epämääräisesti vääränlainen. Meidän luokalla syntyi teini-iässä miellyttävä yhteishenki sen takia, että kaikki pitivät eukkaa järjettömyyden huippuna, mutta pienemmät lapset ovat vielä auktoriteetti-uskoisia ja saattavat ahistua, jos äitikin menee mukaan tuohon hölynpölyyn.
Steiner oli joiltain osin ok, mutta omiani en sinne koskaan laittaisi monestakaan syystä. Yksi syy on tuo huuhaapsykologia, jolla lapsia leimataan täysin ideologisesti tietynlaisiksi, vailla mitään tieteellistä pohjaa. Olen käynyt normilukion, joten minulla on myös vertailupohjaa.
[/quote]Hyvä kirjoitus. Ja onneksi mun nähdäkseni tämä äiti (ap) ei olekaan lähdössä mukaan vaan pitää lapsensa puolia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:22"]
[/quote]
Kyllä tuetaan myös verovaroin.
[/quote]
Siinä koulussa missä minä olin tuli varat ihan lukukausi- ja materiaalimaksuista. :) peace
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:14"]
Onko lapsesi sangviininen vai koleerinen? :D
[/quote]
Mun lapsi oli ensin sangviininen, mutta sitten siitä tuli pingviininen. Pitäskö sille tehdä jotain vai muuttuuko se tuosta vielä johonkin suuntaan? Sen jalatkaan ei ole keltaiset vaan kirkkaan vihreät.
Kyllä se niin on, että ainoa oikea eurytmian opettaja on Annie Lennox.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:45"]
[/quote]
[/quote]
En ole koskaan kuullutkaan mistään "sielunpuolien herättelystä" eurytmiassa. Meillä se oli liikkumista musiikkiin ja runoihin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:34"]
Kyllä se niin on, että ainoa oikea eurytmian opettaja on Annie Lennox.
[/quote]
Huoh.
eurythmics = eurytmiikka
eurhytmy = eurytmia
Ja molemmat ovat aivan eri asioita.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:14"]
[/quote]
Mun lapsi oli ensin sangviininen, mutta sitten siitä tuli pingviininen. Pitäskö sille tehdä jotain vai muuttuuko se tuosta vielä johonkin suuntaan? Sen jalatkaan ei ole keltaiset vaan kirkkaan vihreät.
[/quote]
Minun lapsi on sangriaviininen, oudon punainen ja keltainen sitruunaa muistuttava läikkä keskellä otsaa. :O Opettaja kyllä kehui lapsen pullokaulaa!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:57"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:48"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:46"] Keltaisuutta? Siis kärsiikö lapsesi jostain maksasairaudesta vai miksi on keltaisuutta? [/quote] Se on vertauskuva. Jalat ovat eukkaopen mukaan liian vikkelät ja iloiset ja niihin tulee saada järjestelmällisyyttä ja rauhaa. -AP [/quote] Oikeesti, miks lapsesi käy tuollaista huuhaa-koulua?
[/quote]
Mies on käynyt steinerkoulun ja miehen vanhemmat ovat vielä teosofeja. Nehän ne lähinnä oli lasta steinerkouluun laittamassa ja en laittanut vastaan koska ajattelin, että siellä on paljon kädentaitoja, taidetta ym. Niinhän siellä onkin, mutta lapsestani on tullut eurytmiaopettajan silmätikku. Kerran hän soitti minulle kesken työpäivän ja sanoi, ettei lapseni halua "sulkeutua" tunnin päätteeksi ja asiasta pitäisi keskustella kotona.
[/quote] Ei ihanuus X''D oioioioii....
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:29"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:24"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:22"] Itse kävin steinerkoulun ja eurytmia ehdottomasti yksi lempiaineista ! Tietysti riippuu ihan opettajasta. Meidän opettaja ei ollut mikään "eurytmia parantaa syövän"-tyyppinen :D ja ei tueta verovaroin, yksityisiä ovat. [/quote] Kyllä tuetaan myös verovaroin. [/quote] Siinä koulussa missä minä olin tuli varat ihan lukukausi- ja materiaalimaksuista. :) peace
[/quote]
Steinerkouluja tuetaan verovaroin, mutta summa on pienempi kuin normaaleille kouluille. Lisäksi niissä on vapaaehtoinen lukukausi- ja materiaalimaksu. Peace.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:48"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 17:46"]
Keltaisuutta? Siis kärsiikö lapsesi jostain maksasairaudesta vai miksi on keltaisuutta?
[/quote]
Se on vertauskuva. Jalat ovat eukkaopen mukaan liian vikkelät ja iloiset ja niihin tulee saada järjestelmällisyyttä ja rauhaa. -AP
[/quote]
Hyvin tunnet tietävän itsekin. Voisiko se opettaja antaa lisä vinkkejä teille?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:37"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 21:30"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:14"]
[/quote]
[/quote]
Minun lapsi on sangriaviininen, oudon punainen ja keltainen sitruunaa muistuttava läikkä keskellä otsaa. :O Opettaja kyllä kehui lapsen pullokaulaa!
[/quote] taisin just paskoa housuuniXD
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:10"]
Onko ap sun lapsella normaalit rokotukset?
[/quote]
Jep ja muillakin vanhemmilla, jotka samasta koulusta tunnen. Sikainfluenssaa vastaan aika monet jättivät rokottamatta.
[/quote]
Hyvähyvä. Ei ole narkolepsiavaaraa.