Montako opintopistettä ehtii opiskella ½v:ssa?
Kommentit (12)
60op opiskellaan kai yleensä yliopistossa vuodessa. Tai se on vähimmäismäärä. Koulua ei tietysti ihan vuitta ole kun on pitkä tauko kesällä ja joulukuussakin taitaa olla pitkä loma.
55 op neljään kuukauteen on mahdollista. Terv. nimim. Laiskottelin vähän syksyllä.
Se riippuu sekä sinusta, opiskelutaidoistasi että opiskeltavasta alasta. Mä olen saanut puolessa vuodessa 20-60 op. Olen aika huono opiskelija.
Riippuu aineesta, siitä, haluatko tehdä jotain järkeviä kokonaisuuksia vai voitko opiskella ihan mitä vaan, esim. suorittaa kerran viikossa 5-7 opintopisteen kirjatentin. Näistä riippuen 30-100.
120op puolessa vuodessa on mahdollista, jo todella ei tee muuta ja puurtaa opintojen parissa illat ja viikonloput.
Amk:ssa opiskelin 60op puolessa vuodessa, verkkokursseina. Samaan aikaan olin siis kokopäivätöissä.
Riippuu omasta motivaatiosta, alasta, kurssiaikatauluista, vapaa-ajan määrästä jne. Tietyillä aloilla on paljon kirjatenttejä, joita voi tehdä niin paljon kuin ikinä huvittaa ja jaksaa. Toisilla aloilla taas opinnot perustuvat luennoilla istumiseen, ja läsnäolopakon takia voi olla vaikeaa ottaa montaa kurssia päällekkäin, vaikka haluaisikin.
Suositustahti yliopistoissa on 60 op vuodessa, siis 30 op puolessa vuodessa. Jotain varmaan kertoo se, että valtaosa opiskelijoista etenee selvästi suositustahtia hitaammin. Tämä ei kuitenkaan poista sitä, että hyvin ahkera ja kohtuullisen lahjakas opiskelija voi suorittaa puolessa vuodessa selvästi yli 30 op. Tästä ei kuitenkaan pysty antamaan mitään tarkkoja lukuja, sillä paljon riippuu opiskeltavasta alasta ja siitä, miten kurssit on järjestetty. Jotkut kurssit vaativat paljon pakollista läsnäoloa ja aikaa vieviä harjoitustöitä ym, jolloin on vaikea edetä nopeammin. Joskus taas hidasteeksi tulee se, että kurssit ovat toistensa esitietoja ja käytännössä pystyt suorittamaan esim. kolmen kurssin ketjusta lukukauden aikana vain yhden, koska toiselle ei pääse ennen kuin eka on suoritettu ja vastaavasti kolmannelle ei pääse ennen kuin toinen on suoritettu.
Riippuu kuule aivan mitä kursseja käyt ja paljonko niistä saa pisteitä. Ja tietty aivan sun omasta opiskelumäärästä