Voiko 4kk ikäisen vauvan äiti olla lapsesta viikon erossa?
Voiko oikeasti? Olen vasta raskaana ja jo nyt ajatus, että olisin koko viikon erossa tuon ikäisestä vauvasta tuntuu mahdottomalta. Tuskin edes vuoden ikäinen kestää viikon eroa molemmista vanhemmistaan?
Olin yhden ystävän kanssa kolmen yön harrastematkalla, kun tämän kolmas lapsi oli 2v. Vaikka lapsi oli ollut jo vuoden pphn hoidossa ja kotona oli isä ja sisarukset, niin paluumatkalla ystävä soitti kotiin. Mies antoi lasten puhua hetken äidin kanssa. Kun 2v kuuli äidin äänen alkoi niin sydäntäsärkevä itku, että minunkin teki pahaa. Mietin, kuinka voi noin pienen jättää harrastuksen vuoksi.
Nyt yksi ystävä suunnittelee viikon matkaa miehensä kanssa, kun vauva täyttää 4kk. Vanhempi lapsi on 3v. Kun ihmettelin, voiko 4kk ikäinen vauva olla äidistä koko viikon erossa, ystävä piti minua ylisuojelevana ja kai vähän tyhmänä. Lapsilla ei kuulemma ole mitään hätää isovanhempien kanssa.
Oikeastiko?
Kommentit (54)
Ihmiset ovat erilaisia ja ihmisten tavat myös. Jos lapsi on ollut sen 4kk aikana paljonkin tekemisissä isovanhempien kanssa, ja ne haluavat hoitaa, niin kyllä se lapsi pärjää sen viikon isovanhemmillaan. En ymmärrä tuota mollaamista, että ei missään nimessä saisi jättää.
Entä jos äiti olisi yh ja joutuisi viikoksi sairaalaan, eikä pystyisi hoitamaan lastaan, yksinkö se pitäisi jättää kotiin, vai olisiko kumminkin parempi olla huolehtivien isovanhempien luona.
Asioilla on niin monta puolta kun on ihmisiäkin.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi. [/quote] Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v. [/quote] Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.
[/quote]
Onko Pohjoismaat tai Keski-Eurooppa kaukomaita? Ai niin, sulle ulkomaanmatka = Thaikkula!
[/quote]
Ei ap kyllä maata määritellyt, viikon loma haiskahtaa minusta etelältä ja valmismatkalta, kaupunkipyrähdykset ovat usein lyhyempiä kun reiteillä matkustetaan. Minulle kelpaa melkein kohde kuin kohde, mutta lämmintä on oltava ja siksi tulee matkustettua kaukomaille. Thaimaassakin olen ollut useamman kerran mutta ei se synonyymi ulkomaille ole sellaiselle, joka on matkustanut kymmenissä maissa.
Ei voi.
Itse en ole jättänyt edes illaksi 4 kk ilman tissiä. (Päivällä olen mutta iltoja vasta vanhempana).
Hyvin on 3 lasta kasvaneet ja omaa aikaa olen saanut myöhemmin ihan tarpeeksi. Äitiysloma on vauvaa varten! :)
Ei kai se ole suotavaa mutta minusta kukin saa tehdä miten parhaaksi näkee. Itselleni tekee tiukkaa olla kaksi tuntia niin etten näe lastani. Tiedän että olen yli kiintynyt mut oma lapsi ja varsinkin ensimmäinen on vaan niin ihmeellisen kaunis
En laittaisi. Enkä ymmärrä. En ota kantaa siihen, että miten 2v,3v jne tai milloin laitetaan tarhaan jne.
Mutta sitä en ymmärrä miksi tässä tapauksessa kun kyse on 4kk ikäisestä vauvasta, joka on huom! ollut tässä maailmassa vasta Neljä kuukautta jätetään viikoksi tai edes koko päiväksi toisten hoitoon. Aivan varmasti mummolta saa hyvän perushoidon ja sylin mutta silti kyseessä on vauvalle muu kuin ensisijainen turva, eli äiti (tai isä). Ja sitä oman äidin läheisyyttä, ääntä, tuoksua jne vauvan tarvitsee tankata useasti päivässä.
En myöskään ymmärrä miksi vielä 2010 luvulla viljellään vanhoja jo vääriksi kumottuja oletuksia. Esim vauvan on hyvä tottua muihinkin kuin äidin läsnäoloon jne, ja kyllä lapsen on totuttava mutta EI 4kk tai vähän vanhemmankaan vauvan. Edelleenkin suomessa vallitsee aivan liian varhaisen pärjäämisen kulttuuri, että jo 4kk oletetaan "pärjäävän".
Ja vielä. .Turha muistella vuosikymmeniä taaksepäin miten silloin lapset pärjäsivät jne. Sodan jälkeisessä suomessa oli varsin tunnekylmä ilmapiiri ja kasvatus. En moiti, koska silloin oli ajat vaikeat ja energiaa meni muuhunkin mutta ei niiden ihanteiden mukaan kannata enää kasvattaa.
P.s jos esim äidin uupumuksen takia äiti tarvitsee vaikka yhden kunnolla nukutun yön ja menee hotelliin yöksi niin se on jo eri asia ja edistää hyvinvointia.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi.
[/quote]
Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v.
[/quote]
Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.
[/quote]
on kaukomaita missä lapset on huomioitu paljon paremmin kuin suomessa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi.
[/quote]
Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v.
[/quote]
Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.
[/quote]
[/quote]
On. Mutta onko matka sinne kaiken vaivan väärti 4kk vauvan kanssa? Suoria lentoja on vain harvoihin kaukokohteisiin. Miksi näkisin sen vaivan, kun pari vuotta odottamalla kaikki on taas helpompaa? Nyt löytyi kyllä ihan uusi huonon äidin mittari.
51 jatkaa. .. tarkennan vielä p.s kommenttiani koska kuitenkin joku tahtoo ymmärtää väärin. Syyt siihen miksi äiti on erossa 4kk vauvasta vaikuttaa minun näkemykseeni.
Eli jos äiti on totaali uupunut ja ainoa keino saada nukutuksi edes yksi yö hyvin on mennä vaikka hotelliin niin tämä on ns pakkoero vauvasta ja ihan ok. Sama asia jos äiti joutuu sairaalahoitoon pidemmäksi aikaa. Nämä ovat elämän realiteetteja eikä niille mitään voi.
Mutta jos lähdetään lomalle viikoksi viihtymän, nollaamaan tms niin sitä en ymmärrä. En edes viikonloppueroa, enkä yön yli olevaa eroa alle 1 vuotiaalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:56"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
On. Mutta onko matka sinne kaiken vaivan väärti 4kk vauvan kanssa? Suoria lentoja on vain harvoihin kaukokohteisiin. Miksi näkisin sen vaivan, kun pari vuotta odottamalla kaikki on taas helpompaa? Nyt löytyi kyllä ihan uusi huonon äidin mittari.
[/quote]
Outo tuo kommenttisi. Ei ole mikään huonon äidin mittari jos et jaksa matkata 4kk kanssa. Minä vain laitoin sinun vessa kommenttiin että ulkomailla on monissa paikoissa lapset ja vauvat huomioitu paremmin kuin suomessa. Piste. Ymmärsitkö nyt?
Eikö ennemmin kannattaisi lähteä sille matkalle isovanhempien kanssa? Vanhemmat saisi välillä yhteistä aikaa, kun isovanhemmat pari tuntia katsoisi lasta, mutta ei olisi pitkiä aikoja erossa äidistä?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:48"]Ainakin sulla on ap se sama tauti kuin useimmilla muillakin tulevilla/tuoreilla äideillä: tarve päteä ja päsmäröidä. Anna hyvä ihminen jo olla! Ei kuulu sulle, miten muut toimivat, kun ei ketään jätetä heitteille eikä mitään rikollista ole tapahtumassa. Elä omaa elämääsi, älä aina kritisoi muita. Älä koko ajan mieti, "saako tai voiko tehdä" niin tai näin. Et ole enää alakoulussa.
[/quote]
Eli jos mä alan ihmetellä, että olenko nyt joku ihan typerys, kun en tajua, että lapsi voi olla tuon ikäisestä viikon erossa äidistä jonkun lomamatkan vuoksi, niin en saa edes kysyä? Hei, mä en tiedä vauvoista mitään. Kysymällä yleensä selviää.
[/quote]
Pitäskö sun vaikka neuvolassa kysellä? Täällä menet entistä enemmän sekaisin, niin kirjavia vastauksia.