Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko 4kk ikäisen vauvan äiti olla lapsesta viikon erossa?

Vierailija
05.10.2014 |

Voiko oikeasti? Olen vasta raskaana ja jo nyt ajatus, että olisin koko viikon erossa tuon ikäisestä vauvasta tuntuu mahdottomalta. Tuskin edes vuoden ikäinen kestää viikon eroa molemmista vanhemmistaan?

Olin yhden ystävän kanssa kolmen yön harrastematkalla, kun tämän kolmas lapsi oli 2v. Vaikka lapsi oli ollut jo vuoden pphn hoidossa ja kotona oli isä ja sisarukset,  niin paluumatkalla ystävä soitti kotiin. Mies antoi lasten puhua hetken äidin kanssa. Kun 2v kuuli äidin äänen alkoi niin sydäntäsärkevä itku, että minunkin teki pahaa. Mietin, kuinka voi noin pienen jättää harrastuksen vuoksi.

Nyt yksi ystävä suunnittelee viikon matkaa miehensä kanssa, kun vauva täyttää 4kk. Vanhempi lapsi on 3v. Kun ihmettelin, voiko 4kk ikäinen vauva olla äidistä koko viikon erossa, ystävä piti minua ylisuojelevana ja kai vähän tyhmänä. Lapsilla ei kuulemma ole mitään hätää isovanhempien kanssa.

Oikeastiko?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:48"]Ainakin sulla on ap se sama tauti kuin useimmilla muillakin tulevilla/tuoreilla äideillä: tarve päteä ja päsmäröidä. Anna hyvä ihminen jo olla! Ei kuulu sulle, miten muut toimivat, kun ei ketään jätetä heitteille eikä mitään rikollista ole tapahtumassa. Elä omaa elämääsi, älä aina kritisoi muita. Älä koko ajan mieti, "saako tai voiko tehdä" niin tai näin. Et ole enää alakoulussa.
[/quote]

Eli jos mä alan ihmetellä, että olenko nyt joku ihan typerys, kun en tajua, että lapsi voi olla tuon ikäisestä viikon erossa äidistä jonkun lomamatkan vuoksi, niin en saa edes kysyä? Hei, mä en tiedä vauvoista mitään. Kysymällä yleensä selviää.

Vierailija
22/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:57"]Huhhuh. Taas näitä. Että napanuora saisi katketa vasta kun lapsi on 18, muutoin jokainen hetki on vietettävä tämän kanssa. Ja äidillähän ei koskaan saisi olla omaa aikaa, eikä äiti saa meikata tai ylipäänsä laittautua. :D voi luoja.

[/quote]

Puhuiko ap esiteinistä tai meikkauksesta? Tuliko sun teksti väärään ketjuun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva unohtaa äidin tuossa ajassa. Eikä vauvan kuulu edes olla erossa äidistään. Ja noin minäkin ajattelen, kuten ap, että 2-vuotiaskin on vielä pieni. Joku yhden yön reissu vielä menisi, jos lapsi voi olla isän kanssa kotona tutuissa kuvioissa, mutta enpä tiedä muuten...

Itse en ollut koskaan erityisen lapsirakas, ja aina ajattelin, että jos teen lapsia niin menen heti töihin kun äitiysloma loppuu, ja otan omaa aikaa jne. No, enpä mennyt töihin enkä jättänyt lapsia muutenkaan. En olisi tehnyt sitä, vaikka maksettaisiin. Mulle mikään ei ole tärkeämpää kuin omien lasteni hyvinvointi, en voisi olla hyvillä mielin missään, jos tietäisin pienen itkevän äitiä.

Esikoinen on nyt eskarilainen, ja on ollut yökylässä mummolassa muutaman kerran. Ei ole ollut tarvetta, mutta hän on itse halunnut. Kuopus on nelivuotias, eikä ole ollut vielä ilman vanhempiaan missään yötä. Sitten kun itse joskus pyytää, voi mennä mummolaan. Meistä aina jompikumpi on lasten kanssa kotona, jos toinen haluaa mennä ystävien kanssa käymään jossain viikonloppureissussa vaikka.

Niin ja noista aiemmista ajatuksistani vielä sen verran, että enhän minä hoitoonkaan raaskinut lapsia ihan pienenä laittaa... menivät kun esikoinen oli neljä ja kuopus kaksi. Silloinkin ehtona oli, että saadaan paikka pienestä päiväkodista, missä voivat olla samassa ryhmässä. Muuten olisin varmaan jatkanut kotona oloa.

Niin sitä ihminen muuttuu. Onneksi epäitsekkäämpään suuntaan.

Vierailija
24/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun 4 kk vanha vauva on ollut koko päivän hoidossa isovanhemmillaan kun itsellä asioita ollut hoidettavana. Ihme sääntöjä nykyään on siitä kuinka monta tuntia, ihan hyvä että tottuu siihen ettei äiti aina ole siinä vieressä. Öitä en olisi erossa vielä.

Vierailija
25/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:57"]

Huhhuh. Taas näitä. Että napanuora saisi katketa vasta kun lapsi on 18, muutoin jokainen hetki on vietettävä tämän kanssa. Ja äidillähän ei koskaan saisi olla omaa aikaa, eikä äiti saa meikata tai ylipäänsä laittautua. :D voi luoja.

[/quote]

Juu hei ihan sama asia on jättää pikkuvauva viikoksi hoitoon kuin ettei lapsesta voi olla yhtään hetkeä erossa ennen 18v synttäreitä. Ja tietenkään sellainen äiti joka ei jätä lastansa viikoksi ei voi meikata eikä laittautua. Älä viitsi tahallas kärjistää. Tais kalikka kalahtaa sun kohdallas?

Vierailija
26/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika.

Vierailija
27/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika.
[/quote]

Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi.

Vierailija
28/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:13"]

Pidä nyt huoli omista asioista äläkä tule tänne länkyttämään paskaa muista ihmisistä. Sinun kaltaisesi juoruämmät ovat niitä joiden ei todellakaan pitäisi lisääntyä, toivottavasti kaadut paksuine mahoinesi rapuissa ja menetät vauvan niin on muuta mietittävää. En minäkään jättäisi, mutta vielä vähemmän levittelisin muiden asioita netissä.

[/quote]

Varailehan huomenna aikaa terveysasemalle, ja mainitse samalla, että mielellään psykiatrista tuntemusta omaavalle lääkärille.

Vierailija
29/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:13"]

Pidä nyt huoli omista asioista äläkä tule tänne länkyttämään paskaa muista ihmisistä. Sinun kaltaisesi juoruämmät ovat niitä joiden ei todellakaan pitäisi lisääntyä, toivottavasti kaadut paksuine mahoinesi rapuissa ja menetät vauvan niin on muuta mietittävää. En minäkään jättäisi, mutta vielä vähemmän levittelisin muiden asioita netissä.

[/quote]

Sä olet todella asiaton, aivan uskomattoman mauton kommentti, häpeä. Vähän voisi miettiä mitä toiselle ihmiselle sanoo. Ilmoitin ylläpidolle sun viestin. Toivottavasti et ihan oikeasti ole noin pahansuopa ihminen, vaan tää oli vaan joku aivopieru. En ole ap.

Vierailija
30/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi.

[/quote]

Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v.

Vierailija
31/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 07:24"]

Vasta 1964 voimaan tullut sairausvakuutuslaki (L 364/1963) turvasi äideille 9 viikon (54 arkipäivää) pituisen äitiysrahakauden. Työsopimuslakien mukaiset synnytyslomat olivat kuitenkin tuohon aikaan työehtosopimuksesta riippuen vain 4 ja 6 viikon pituisia ja koskivat vain synnytyksen jälkeistä aikaa. Äitiysrahan maksukausi oli siis monilla sopimusaloilla pidempi kuin lakisääteinen vapaa. Äitiysrahakausi ja lakisääteinen synnytysloma tulivat samanpituisiksi vasta vuonna 1971.

http://www2.kirjastot.fi/kysy/arkistohaku/kysymys/?ID=d428cece-841b-46c9-93bc-10c51d45cb2a

[/quote]

Puhut ihan eri asiasta. Loma, jossa ollaan erossa päivät ja yöt on ihan eri juttu kuin työpäivä, jolloin illalla taas näkee. Sitäpaitsi, tuohan on muuttunut, miksi muistella menneitä HUONOJA päätöksiä? Nykyisin ollaan lapsen kanssa 9kk minimissään.

Ap, noin pienestä vauvasta ei ole hyvä olla erossa noin pitkää aikaa. Seurauksena voi olla vakavia kiintymysuhdevaurioita. Vauva ei mitenkään voi ymmärtää mihin oma rakas ja turvallinen hoivaaja on kadonnut.

Vierailija
32/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:48"]Ainakin sulla on ap se sama tauti kuin useimmilla muillakin tulevilla/tuoreilla äideillä: tarve päteä ja päsmäröidä. Anna hyvä ihminen jo olla! Ei kuulu sulle, miten muut toimivat, kun ei ketään jätetä heitteille eikä mitään rikollista ole tapahtumassa. Elä omaa elämääsi, älä aina kritisoi muita. Älä koko ajan mieti, "saako tai voiko tehdä" niin tai näin. Et ole enää alakoulussa.
[/quote]

Eli jos mä alan ihmetellä, että olenko nyt joku ihan typerys, kun en tajua, että lapsi voi olla tuon ikäisestä viikon erossa äidistä jonkun lomamatkan vuoksi, niin en saa edes kysyä? Hei, mä en tiedä vauvoista mitään. Kysymällä yleensä selviää.
[/quote]

Olet siis vielä umpityhmäkin.

Vierailija
33/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä viikoksi antaisi minkään ikäisenä hoitoon jos ei ois pakko esim sairaalan joutumisen takia. Silloinkin luultavasti isä jäis kotiin tai lapsi ois työpäivän hoidossa ja illat/yöt isän kanssa kotona. Mut jokainen tekee omat valintansa ja meidän on ne vaan hyväksyttävä. :)

Vierailija
34/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi.

[/quote]

Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v.

[/quote]

Mun vanhemmat matkusti jo 2v lapsen kanssa. Tätini teki etelänmatkan, kun eka lapsi alle puolivuotias. Jos hankkii lapsia, niin sitä ne ekat vuodet on, lastenhoitoa. Mutta pitääkö ajatella, että se on joku taakka,  se vaan kuuluu elämään. 

Vierailija
35/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:21"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:13"]

[/quote]

Varailehan huomenna aikaa terveysasemalle, ja mainitse samalla, että mielellään psykiatrista tuntemusta omaavalle lääkärille.
[/quote]

Mistä terveyskeskuksesta saa ajan noin? Nyt on niin kova juttu että tarjoa ihmeessä Hesarille, tuo kumoaa kaiken viime vuosina mielenterveysasioista kirjoitetun.

Vierailija
36/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:48"]Ainakin sulla on ap se sama tauti kuin useimmilla muillakin tulevilla/tuoreilla äideillä: tarve päteä ja päsmäröidä. Anna hyvä ihminen jo olla! Ei kuulu sulle, miten muut toimivat, kun ei ketään jätetä heitteille eikä mitään rikollista ole tapahtumassa. Elä omaa elämääsi, älä aina kritisoi muita. Älä koko ajan mieti, "saako tai voiko tehdä" niin tai näin. Et ole enää alakoulussa.
[/quote]

[/quote]

Jos motiivisi olisikin halu saada tietoa, kysyminen olisi luonnollista. Mutta kun tämä oli kysymyksen kaapuun puettu tarve arvostella. Se on eri asia.

Vierailija
37/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"]

[/quote]

[/quote]
Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.

Vierailija
38/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi. [/quote] Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v. [/quote] Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.

[/quote]

Onko Pohjoismaat tai Keski-Eurooppa kaukomaita? Ai niin, sulle ulkomaanmatka = Thaikkula! 

Vierailija
39/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:27"][quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:15"] [quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:12"]Mä en ymmärrä, ettei voi matkustaa lasten kanssa. Tekeehän se hyvää lapsille tottua matkustamiseen pienestä pitäen. Vuoden ikäisen voisin antaa yhdeksi yöksi pois, mutta viikko liian pitkä aika. [/quote] Harva haluaa tehdä lomastaan raskaan työmatkan. Ei noin pienen kanssa loma ole lomaa, en lähtisi. [/quote] Lapsia ei kannata tehdä, jos ne tuntuvat työltä. Eikö sulla soi mitkään hälytyskellot päässä, jos tuntuu että tarvitsee lapsista lomaa? Mä en vois elää itseni kanssa, jos ajattelisin lapsistani noin... Miltä mahtaa lapsista tuntua, kun ei huolita mukaan? Meillä ainakin on ollut tosi kivoja lomia yhdessä, vaikkakin ollaan tehty vain pieniä irtiottoja, eli sen kaksi yötä. Ensi syksynä ajattelin, että lähdetään Italiaan koko porukka, eli vähän kauemmaksi jo, kun lapset ovat sitten 5 v. ja 7 v. [/quote] Miten löysit noista kahdesta lauseesta tiedon, että tarvitsen lapsista lomaa? En tarvitse, en lähtisi itsekään. Ei kai ulkomaille ole pakko matkustaa, jos on pieniä lapsia. 4 kk on niin pieni, että edelleen olen sitä mieltä, että aivan liian työläs reissu, ei kaukomailla ole asiat kuin Suomessa, missä on jopa huoltoasemilla hoitohuoneet.

[/quote]

Ei tuollainen 4 kk ikäinen tarvi kuin äidin rinnat, vaippoja ja kosteuspyyhkeitä. Kakan voi vaihtaa pyyhkien, ruokaa tulee kun rinnan laittaa suuhun. Helppoa kuin mikä. 

Vierailija
40/54 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 09:45"]Mun tuttuni laittoi kolmeviikkoisen vauvansa koko viikonlopuksi äidilleen, jotta itse sai olla kotona miehensä kanssa ryyppäämässä. Wt-pariskuntahan se on, mutta kyllä mä silti järkytyin, etenkin kun kyse oli jo vähän vanhemmista (40v) ihmisistä.
[/quote]

Hyh hyh, jos totta. Onneksi kuitenkin antoivat vauvan hoitoon, vielä pahempi jos olisivat vauvan kanssa sekoilleet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän