Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tällainen oikeasti ADHD:ta?

Vierailija
31.08.2021 |

Sattumalta näin erään IG postauksen missä ajatumaailmaani kuvailtiin täydellisesti, siinä sanottiin:
ADHD on kun
1. Et tiedä milloin pyytää apua koska mielessäsi hukut koko ajan valtavaan määrään tehtäviä
2. Et tiedä miten pyytää apua koska et osaa kuvailla mitä pitää tehdä, siksi avun pyytäminen on yhtä työlästä kuin asian tekeminen itse

Tunnistaako kukaan diagnoosin saanut itsensä tästä? Mietin pitäiskö itsekin käydä tutkimuksissa.

Opinnot minulta sujui vielä hyvin mutta työelämässä olen hukassa edellä mainittujen ajatuksine takia.

M33

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla pitää paikkansa. En suorita mitään loppuun, kun seuraava tehtävä vaanii jo nurkan takana.

Jos ette handlaa arkea, niin mene tutkimuksiin. Varaudu kuitenkin pitkään jonoon.

Vierailija
2/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo kuulostaa enemmän joltain kehitysvammalta, ADHD ei vaikuta ymmärrykseen, vaan mielenkiito ja keskittyminen ei riitä tekemään asioita kunnolla, ohjeita ei jaksa lukea tai kuunnella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo kuulostaa enemmän joltain kehitysvammalta, ADHD ei vaikuta ymmärrykseen, vaan mielenkiito ja keskittyminen ei riitä tekemään asioita kunnolla, ohjeita ei jaksa lukea tai kuunnella.

Kun päässä on jatkuvasti 20 tv-sarjaa käynnissä, niin se vaikuttaa toiminnanohjaukseen mikä taas vaikuttaa siihen kuinka suorittaa tai jättää suorittamatta asioita.

Vierailija
4/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt vain kahden piirteen perusteella voi tehdä diagnooseja. Itsellä adhd ja kärsin mm tuon tyyppisistä asioista.

Tee jotain suuntaa antavia adhd määritystestejä netissä, mitä niistä tulee?

Vierailija
5/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä.

Adhd on nimenomaan myös aivojen tietojen käsittelyn ”vamma”!! Aivot käsittelee tietoa eri tavalla mikä vaikuttaa asian ymmärtämiseen todella paljon. Adhd nimenomaan ei hyvin todennäköisesti erota aitaa aidanseipäästä ja metsää puilta, tai puita metsältä, kuvainnollisesti sanottuna.

Adhd tiedon ja informaation käsittely aivoissa on kuin neulan etsiminen heinäsuovasta. Se on se luonnollinen tila. Aivot näkee ja rekisteröi kaiken kerralla mikä aiheuttaa sen ettei näe oikein mitään. Mä oon kuvannut omia aivojani joskus niin et ne on kuin kaatopaikka ja neurotyypilliset ihmiset on silleen että NO MITENNII ET HUOMANNUT SITÄ PUNAISTA SANKKOA?!?! Ja sit alkaa kelata sitä kaatopaikkaansa että jaahas siis tämmönen havaintoko olisi pitänyt tehdä ?

Ap tutustu adhd neurologiaan. Lue laajempia kuvauksia jos asia mietittyttää. Erilainen aivojen tapa prosessoida tietoa vaikuttaa ihan kaikkeen.

Aivot viritetty eri lailla. Ja sitten on toki keskittymisen säätelyn ongelmat , sosiaaliset haasteet, fyysinen levottomuus mahdollisesti , ylivirittyneisyys tai alivirittyneisyys jne jne. Kaikki lähtee sieltä aivoista.

Vierailija
6/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla pitää paikkansa. En suorita mitään loppuun, kun seuraava tehtävä vaanii jo nurkan takana.

Jos ette handlaa arkea, niin mene tutkimuksiin. Varaudu kuitenkin pitkään jonoon.

Tai mene yksityiselle ! Yksityisellä tutkimukset kesti mulla 5 vkoa, 4 tapaamiskertaa ja se oli siinä.

Vierailija
7/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voihan se olla myös, että sinulla ON paljon niitä tehtäviä koko ajan.

Piirteitä on kuitenkin paljon enemmänkin adhd:ssa. Tee joku nettitesti, jos englanniksi taittuu, niitä ainakin löytyy.

Vierailija
8/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mene yksityiselle ! Yksityisellä tutkimukset kesti mulla 5 vkoa, 4 tapaamiskertaa ja se oli siinä.

Paljon maksoi?

Vierailija
9/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo aloituksessa mainitut toteamukset selittyy myös:

1. Huono esimies joka antaa ihan liikaa tehtäviä eikä ymmärrä että se estää työntekijää keskittymästä kunnolla mihkään

2. Huonot kolleegat/resurssit joille pitää näyttää kaikki kädestä pitäen

Vierailija
10/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikille se ei ole mahdollista. Minulla on tutkimukset jääneet kesken julkisella, koska en halua lääkitystä ja yksityiselle ei ole varaa mennä. Pienestä palkasta ei jää yhtään ylimääräistä.

Vierailija
11/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon maksoi?

200 per kerta + jotain muita kuluja.. lausuntokulu? Tms. Ja verenpainemittari piti ostaa. Verikokeet ja sydänfilmin sain ykslääkärin lähetteellä julkisen puolelta niin niistä ei mennyt maksua.

Vierailija
12/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kaikille se ei ole mahdollista. Minulla on tutkimukset jääneet kesken julkisella, koska en halua lääkitystä ja yksityiselle ei ole varaa mennä. Pienestä palkasta ei jää yhtään ylimääräistä.

Itsekin otin s-pankista luottokortin ja maksoin sillä. En olisi saanut ikinä mentyä julkiselle. Ongelmat oli siinä vaiheessa jossa olisin ehkä menettänyt työni jos en olisi saanut asiaa selville / hoitoa adhd:hen. Nyt 3 vuotta lääkitystä takana ja luottokortti maksettu (sekä muut velat!) koska en enää mm impulssiostele, kiitos lääkkeen.

Vierailija
13/13 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä alan lääkäriltä sait diagnoosin? Minulla aikuinen lapsi, jonka kanssa olemme samaa mieltä että hänen takkuavat opintonsa ja toivoton asioiden hoitaminen sopivat ADD:hen. Yksityinen psykiatri kuitenkin lähetti julkiselle diagnoosiin, ja prosessi on nyt pysähtynyt yli puoleksi vuodeksi paksuun kyselykaavakkeeseen, jonka lapseni on avustuksellani melkein täyttänyt, mutta se viimeistely ei vaan tapahdu.