Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kontulaan jumittuneen perheen äidin katkera tilitys Hesarissa

Vierailija
04.10.2014 |

http://www.hs.fi/mielipide/a1412307613943

Mitä ajatuksia herättää. Perhe hankkii kodin Kontulasta ja sitten syyttelee muita asuinalueensa huonosta maineesta. Ei se Itä-Helsingin lähiöiden surkea maine ole tyhjästä syntynyt. Olkoon vain itse tyytyväinen lähiössään, mutta turha valittaa, jos siellä harva muu kunnon kansalainen haluaa asua.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta taas itä on ihan ok, lännen Malminkartano ja etenkin Kannelmäki taas on paikkoja, joissa todella pelottaa nousta junasta.

Vierailija
2/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo Kontulan maine ihan naurettava. Suurin osa asukkaista ihan normaaleja työssäkäyviä ihmisiä ja ostarin ulkopuolella todella rauhallista, suorastaan kuollutta. Joku Kallio on sata kertaa pahempi, mutta sinne vaan hipsterit muuttaa intopinkeänä kylmiin pikkukoppeihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin... Se kun on tämä juttu että se asuinlähiö määrittää sen suomalaisen tuulipuvun. Näin se vaan on. Toinen on kanssa se että aina pitää olla hienompi auto kuin naapurilla, ja jos naapurit menee lomalle Kanarialle niin sitten täytyy vähän nokittaa ja mennä Thaimaaseen. Näin se on. Välillä tosiaan alkaa jo vituttaa se suomalaisten raappahousujen materianpalvonta ja hienompien ihmisten leikkiminen ja kakaroidensa kielikylpyyn laittaminen ja muu pikkuporvarillinen kokkarimeininki.

Vierailija
4/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuten vietin kontulassa, isovanhampani asuivat siellä, uskalsin silloin liikkua ostarilla ja mennä illalla metrolla, nykyään ei tulisi kuulonkaan, ja sinne on pesiytynyt huumehörhöjä, juoppoja ja mamuja, järkevä ihminen ei lastaan tuollaisen paskan seassa kasvata.

Vierailija
5/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka asuinalue Kontulassa olisi rauhallinenkin, mitä se hyödyttää jos esim. lapsesi käy samaa koulua kuin vähempiosaisten "elämänkoululaisten" muksut? Auttaako että sinulla on auto, jonka ansiosta voit shoppailla muualla kuin ostarilla, jos nuoresi käyttää metroa tai asioi ostarin kaupoissa? Onko kiva jakaa terveyskeskus ym. palvelut porukan kanssa, josta huomattava osa on työtön tai kärsii sosiaalisista ongelmista? Jne.

Vierailija
6/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh? Mikä tuon jutun pointti oli? Sekö, että mamma korostaa omaa erinomaisuuttaan ja hyvätuloisuuttaan? Harmittaako kirjoittajaa, että muutti omaa tasoaan huonomaineisemmalle alueelle ja joku saattaa erehtyä luulemaan, että hekin ovat köyhiä ja kurjia, kun asuvat "kortsupakassa"?

Vierailija
7/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään muulla tökkinyt tuo yhtälö ansiot vs. laina?
Ja Kontula sekä Jakomäki koettu 80-90-luvulla. Tulee toimeen, mutta mielummin asun muualla.

Vierailija
8/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:14"]

http://www.hs.fi/mielipide/a1412307613943

Mitä ajatuksia herättää. Perhe hankkii kodin Kontulasta ja sitten syyttelee muita asuinalueensa huonosta maineesta. Ei se Itä-Helsingin lähiöiden surkea maine ole tyhjästä syntynyt. Olkoon vain itse tyytyväinen lähiössään, mutta turha valittaa, jos siellä harva muu kunnon kansalainen haluaa asua.

[/quote]

lähinnä tarina kuulostaa siltä että toi on osa HS:n mokutuksen alaista kampanjaa whitewashaa whiteflight ilmiöstä kärsiviä alueita fiktiivisillä yksittäistapauksilla     

mamutus ja kulttuurin rikastaminen on ihanaa (TM) 

Vierailija
9/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon kirjoitukseen voi samaistua missä tahansa lähiössä asuva ihminen, alueiden maineet on vedetty niin överiksi. Mutta erityisesti Kontulaa on kyllä viime aikoina käytetty suhteettoman usein esimerkkinä ongelmapaikasta. Itse siellä kerran käyneenä muistan paikan vaikuttaneen rauhalliselta kuin huopatossutehdas.

Vierailija
10/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että tuo juttu piti hesariin erityisesti saada nimimerkillä, vaikka normaalisti sinne pitää aina olla nimi. On se vaan niin suuri häpeä. Vai oliko kuitenkin suurempi häpeä rehennellä suurilla tuloillaan, kun naapurissa ei tällaisia rahoja nähdä. Itse olen paljasjalkainen itähelsinkiläinen mutta vuosia asunut ulkomailla ja nyt muualla Suomessa. Jos muuttaisin takaisin Hesaan, niin tietenkin suuntaisin itäpuolelle, missä kämpät maksavat puolet siitä mitä Lauttiksessa, ja maisemat ovat yhtä hyvät.

Vierailija
11/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olen lapseton, niin voin asua suurin piirtein missä haluan.

Vierailija
12/30 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niistä ennakkoluuloista on niin vaikea päästä eroon. Onko sillä jotain tekemistä älykkyyden kanssa eli heikompilahjaiset ovat asenteellisempia ja ennakkoluuloisempia kuin fiksummat. 

Vierailija
13/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään katkeraa tekstissä ei mielestäni ollut. 

Vierailija
14/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin Kontulassa pari vuotta, ja ostari tosiaan on ruma ja pubeja on ihan liikaa, mutta eipä niihin juoppoihin kiinnittänyt kohta enää mitään huomiota. Yölläkään ei juuri pelottanut kulkea yksin, keskustassa ahdistaa paljon enemmän. Kerrostalomme takaa alkoi (tai alkaa) Vesalan/Rajakylän omakotitaloalue, joka tietysti osaltaan rauhoitti juuri kyseistä paikkaa. Tien toisella puolella suuren suuri vanhustentalo.
Ei valittamista, paljon tavallisia ihmisiä, lapsiperheitä ja mummoja.

Vierailija
15/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli kyllä ihan oikeessta. Itse asun Espoossa, mutta liikun paljon Kontulan seudulla. Ja en siis asu ns. huonolla alueella, mutta epäsiistimpää täällä paikoin on kuin Kontulassa, ankea ostari ja Espoon paikallisdösäthän ovat paljon epäsiistimpiä kuin metro. 

Vierailija
16/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sait siitä katkeran? Käytkö muissakin ketjuissa diagnosoimassa ihmisiä katkeriksi? Aika paljon on tänään heitelty tuota katkeruus-korttia.

Vierailija
17/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin uskoa tekstin noin muuten, mutta mieheni kokemukset alueen kouluista + ystäväni työskentely nuorisopuolen tiloissa tuolla kertovat ihan muuta tarinaa kuin kys. tekstissä...

Vierailija
18/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, usein nuo ihmiset eivät itse osaa arvioida seutuaan, mutta muualla asuvat osaavat. Ei se nurisemalla tai vakuuttelemalla muuta paikkaa paremmaksi. 

Vierailija
19/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 17:29"]

Voisin uskoa tekstin noin muuten, mutta mieheni kokemukset alueen kouluista + ystäväni työskentely nuorisopuolen tiloissa tuolla kertovat ihan muuta tarinaa kuin kys. tekstissä...

[/quote]

Se tilanne siellä vaihtelee paljon sen mukaan mikä alue kontulan sisällä on kyseessä.

Itse olin siinä ostarilla yhdessä paikassa töissä, missä hengaili paljon lapsia ja nuoria, todella surullista oli meno siellä silloin, mutta sitten siellä on niitä siistejäkin paikkoja, ostari on se pahin paikka.

Vierailija
20/30 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti olisivat tyytyväisiä, niin tuskin tarvitsisi inistä Hesarin palstoilla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yksi