Miten selvitä yliopiston tenttikirjoista?
Tuntuu tosi vaikealta lukea ja sisäistää vaikka kaksi monen sadan sivun kirjaa. Millaisia vinkkejä teillä on?
Kommentit (26)
Miten olet päässyt pääsykokeista läpi?
Selvitä kurssin oppimistavoitteet ja käy luennoilla ja keskity lukemaan vain ne osa-alueet, joihin luennoilla ja tavoitteissa on keskitytty.
Persus penkkiin ja kännykkä kiinni
Vierailija kirjoitti:
lukemalla sitä yhtä teosta tiiviisti monta viikkoa. Tuohon ei ole aikaa opinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Selvitä kurssin oppimistavoitteet ja käy luennoilla ja keskity lukemaan vain ne osa-alueet, joihin luennoilla ja tavoitteissa on keskitytty.
ei aina ole luentoja, joskus on vain pelkkiä kirjatenttejä
Ikinä mitään tenttikirjoja lukenut.
T.FM vuosimallia 2020, tosin ihan syystä gradun arvosana 2/5
En lukenut ikinä yhtä kirjaa päivää pitempään. Joskus oli samassa tentissä niitä jopa 9 kpl. :) samoja asioita niissä on aika paljon jos hiffaa punaiset langat. Tein asioista etukirjain luetteloita ja sitten vaan purin ne tentissä pois.
Yliopistossa pitää osata lukea niin, että oikeasti ymmärtää lukemansa ja osaa poimia sieltä tenttikirjasta ne oikeasti oleelliset asiat. Harvat pärjäävät yliopistossa edelleen opettelemalla kaiken ulkoa, vaikka sellaisella olisi vielä lukiossa pärjännyt. En tiedä, mitä alaa ap opiskelee, mutta yleensä luennoilla käyminen auttaa ymmärtämään sen, mikä on kurssilla olennaista ja tärkeää.
itellä helpottanu kun jakaa kirjan yhdellä kertaa luettaviin osiin kirjanmerkeillä, esim sellasiin 25 - 50 sivun paketteihin. Konkreettiset tavoitteet helpottaa hahmottamista ja jaksottamista, ja joku 25 - 50 sivua per päivä on paljo vähemmän lannistava määrä lukea ku 500. (plus siitä tulee melkein jopa hyvä mieli kun huomaa että kirjanmerkkejä ei jossain kohtaa ole jäljellä enää kuin yksi tai kaksi.)
Vierailija kirjoitti:
Niihin voi valmistautua pidempään. Arvelisin tämän olevan se syy. Tenttikirjapino on eri asia, jos aikoo edetä reippaasti.
Lohdutukseksi voin kertoa, että tulet hämmästymään, miten hyväksi "lukijaksi" kehityt. Usein ihmeteltiin, miten koulussa saatiin menemään niin pitkä aika jonkun kirjan läpivientiin.
Jos et vielä tunne omaa oppimistyyliäsi, tarkkaile, mikä toimii ja mikä ei. Jotkut hyvin menestyneet ovat haastatteluissa kertoneet käyttäneensä aikaa opiskelutekniikoihin tutustumiseen. Tätä tavaraa löytyy internetistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyään ole pääsykokeita, joihin tarvii lukea paksuja kirjoja.
Pitää varata kirjat ajoissa, lukea ne pari kertaa läpi ja tärkeimmät asiat opetella ulkoa (muistisääntöjä ritirimpsuihin voi itse keksiä). Useimmiten luennoista on hyötyä kirjojen asioiden oppimisessa. harjoitustyöt, jos niitä on, lisäävät vielä osaamisen tasoa.
Itse olin opiskelijana sen takia, että oppisin asioita, en vain siksi, että nipin napin pääsen tentistä läpi. Kun saa lähes täydet pisteet, palkinto on suurenmoinen :D
Opiskelijaksi valmentautuminen alkaa viimeistään eka luokalla. Mitä enemmän lukee ja ahmii kirjoja, sitä helpompaa ja nopeampaa myös opiskelu yliopistossa on. Myös sanomalehtien lukeminen antaa paljon tietoa yhteiskunnan asioista.
Yks kurssi meni läpi sillä tavalla, että kävin yhdellä luennolla, silmäilin 15 minuutissa moodlesta luentoslaideja läpi, selasin tenttikirjan läpi alle tunnissa ja menin tenttiin. Tentissä piti kirjoittaa esseevastaus. Sain kaksi sivua räpellettyä kasaan ja sain ykkösen ja se riitti minulle. Käytin siis tuohon kurssiin aikaani yhteensä 3 tuntia. Mieti mitkä on kurssin pääkohdat ja tärkeimmät asiat ja käy ne läpi tenttikirjasta. Jos on 200 sivun kirja niin siitä 80-100 sivulla on jotakin kurssiin liittyvää asiaa. Kaikkea ei tosiaankaan pidä osata ulkoa. Sinun pitää näyttää, että ymmärrät syy-seuraussuhteita ja pystyt soveltamaan sinulle opetettua tietoa. Ei sitä opea kiinnosta osaatko vuosilukuja ulkoa tai osaatko ulkoa sanasta sanaan jonkin termin tai teorian.
Tenttikirjat kannattaa lukea niin, että otsikon alta lukee ensimmäisen kappaleen ja siirtyy seuraavaan, eli luet joka otsikon alta vain lauseen - pari. Loppu on vain niiden avaamista.
Tällä tavoin lukemalla pystyy illassa lukemaan helposti useiden satojen sivujen kirjoja ja onnistuu tentissä :)
Yhteen tenttiin ei kannata käyttää aikaa kuin 1, max 2 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Pitää varata kirjat ajoissa, lukea ne pari kertaa läpi ja tärkeimmät asiat opetella ulkoa (muistisääntöjä ritirimpsuihin voi itse keksiä). Useimmiten luennoista on hyötyä kirjojen asioiden oppimisessa. harjoitustyöt, jos niitä on, lisäävät vielä osaamisen tasoa.
Itse olin opiskelijana sen takia, että oppisin asioita, en vain siksi, että nipin napin pääsen tentistä läpi. Kun saa lähes täydet pisteet, palkinto on suurenmoinen :D
No ei kyllä yliopistotasolla lueta tenttikirjoja kahteen kertaan läpi. Harvalla kurssilla pärjää myöskään sillä, että jakaa lukemisen vaikka 50 sivun kokonaisuuksiin ja pänttää niitä päivä kerrallaan. Esimerkiksi tutkimuksessa saattaa olla kymmeniä sivuja pelkästään tutkimusmenetelmän kuvausta ja ellei tentti liity tutkimusmetodeihin, niin turha niitä on opiskella yksityiskohtaisesti.
Sisällysluettelo, tiivistelmä, vähän johdantoa aiheeseen, tulokset ja johtopäätökset. Jos luettavana on esimerkiksi väitöskirja tai muu tutkimus, niin yleensä pärjää lukemalla nuo. Oppikirjat, artikkelikokoelmat ym luetaan sitten kurssin keskeisen osaamisen kannalta olennaisilta osin
Joku jo edellä neuvoikin, että kannattaa tutkia aluksi kirjan sisällysluetteloa. Ulkoa sitä ei tarvitse opetella, mutta sen avulla hahmottaa, mitkä asiat on kirjassa keskeisiä ja ihan vain mitä se sisältää. Pääasia on ymmärtää kirjan keskeinen sisältö. Sisällysluetteloa voi tutkia lukemisen aloittamista edeltävänä päivänä, niin asiat ehtivät muhia mielessä. Itse sain tuolla keinolla jopa täysiä arvosanoja kirjatenteistä alle 10 vuotta sitten Helsingin yliopistossa. Tosin proffat aina hoki, ettei arvosanoilla ole mitään merkitystä vaan ainoastaan tutkinnon saamisella.
Muita vinkkejäni on aloittaa lukeminen niin ajoissa, ettei tenttiä edeltävänä päivänä tarvitse enää lukea. Itselläni viime hetken pänttäys vain sekoitti kirjojen sisällöt muistissa. Lepopäivä ennen tenttiä auttoi muistamaan kirjojen sisällöt selkeämmin. Tentissä kannattaa ottaa ns. suttupaperi (siellä on yleensä tarjolla riittävästi ruutupaperia, että voi ottaa yhden ylimääräisen lopuksi kierrätykseen laitettavaksi) ja heti aluksi kirjoitella siihen ylös vaikka luetteloksi, mitä kysymyksistä tulee ensimmäisenä mieleen. Voi myös tehdä mind mapin asioista, joita muistaa. Sen pohjalta on helpompaa alkaa kirjoittamaan tenttivastausta ja miettiä, missä järjestyksessä käsittelee mitäkin asiaa. Osa esseemuotoista vastausta on osata esittää asiat selkeästi ja esittäen väitteille myös kirjassa esitetyt perustelut.
Silloin menee tentissä hyvin, kun kirjoittaa oikeasta aiheesta, muistaa myös yksityiskohtia ja esimerkkejä sekä kirjoittaa melkein koko vastausajan verran, jos pyydetään esseevastauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä yliopistotasolla lueta tenttikirjoja kahteen kertaan läpi. Harvalla kurssilla pärjää myöskään sillä, että jakaa lukemisen vaikka 50 sivun kokonaisuuksiin ja pänttää niitä päivä kerrallaan. Esimerkiksi tutkimuksessa saattaa olla kymmeniä sivuja pelkästään tutkimusmenetelmän kuvausta ja ellei tentti liity tutkimusmetodeihin, niin turha niitä on opiskella yksityiskohtaisesti.
Sisällysluettelo, tiivistelmä, vähän johdantoa aiheeseen, tulokset ja johtopäätökset. Jos luettavana on esimerkiksi väitöskirja tai muu tutkimus, niin yleensä pärjää lukemalla nuo. Oppikirjat, artikkelikokoelmat ym luetaan sitten kurssin keskeisen osaamisen kannalta olennaisilta osin
Jep. Jos on 6 kurssia käynnissä niin ei siinä ehdi yhteen tenttiin paneutumaan niin paljoa, että kävisi tenttikirjat kahteen kertaan ajatuksella läpi. Mulla ei ainakaan ole aikaa käyttää 40-60h viikossa opiskelemiseen kun pitää töitäkin tehdä :D nykyään 4. vuoden opiskelijana käytän yhteen kurssiin niin vähän aikaa kuin on mahdollista niin, että saan arvosanaksi 3-4. Joissakin kirjatenttikursseissa riittää se, että käytän 20h yhteensä aikaani koko kurssiin, jos sitäkään, ja 3-4 on taattu. Pitää vaan hioa mahdollisimman ekonominen opiskelutapa ja sen harjoittelu kannattaa aloittaa heti kun aloittaa opiskelut.
Vierailija kirjoitti:
Tenttikirjat kannattaa lukea niin, että otsikon alta lukee ensimmäisen kappaleen ja siirtyy seuraavaan, eli luet joka otsikon alta vain lauseen - pari. Loppu on vain niiden avaamista.
Tällä tavoin lukemalla pystyy illassa lukemaan helposti useiden satojen sivujen kirjoja ja onnistuu tentissä :)
Yhteen tenttiin ei kannata käyttää aikaa kuin 1, max 2 päivää.
Tuolla keinolla saa kurssit nippa nappa läpi. Onko se sitten oppimista?
Aloita lukemalla huolellisesti sisällyluettelo. Kun osaat sen, voit jo päätellä niitä kohtia jotka tulee osata ja sisäistää hyvin ja ne, jotka voi sivuuttaa silmäilemällä.