Keräiletkö Arabian astioita, mitä sarjaa?
Mulla on eniten Arabian Vineta sarjaa, sitten kesäkukkaa ja fasaania. Olen ihan koukussa tähän keräilyyn.
Kommentit (25)
Etsin tummansinisiä teema-ruokalautasia siinä pienessä koossa, jota ei enää valmisteta. Meillä on neljä, ja olisi hyvä, että olisi ainakin toiset neljä.
Oon kerännyt 24h vihreää, on paljon hajonnut eikä saa sitä väriä mistään. Mukeissa tosi pieni pohja, kupsahtaa helposti nurin.
Osa mukeista, murokulhoista, pulla lautasista, kahvikuppi,pienempiä kulhoja ja iso kulho on hajonnut. Kaikki ruoka ja pastalautaset on vielä ehjiä. Keräsin 8 henkilön koko sarjan myös espresso kupit. Paljon on rikkoontunut mutta on koko sarja ollut kovassa käytössä. Sillo kun aloin sarjaa keräämään sanoin että arabiaa on turvallinen kerätä, sitä saa aina, no valitsin väärän värin, ei vihreätä enään saa.
Nyt villinnyin muumi astioihin, ainakin paremman mallinen muki...
Miksi Arabiaa, eihän ne ole edes kotimaisia enää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi Arabiaa, eihän ne ole edes kotimaisia enää?
Monet Arabiaa keräävät tosiaan ( kuten tässäkin ketjussa lukee) keräävät vanhempaa tuotantoa, joka on valmistettu Suomessa.
Eikä kaikille se suomalaisuus ole mikään pääasia vaan mieleinen astiasto.
Arabialla on ollut joskus kauniimpia astioita kuin Iittalalla ja voisin jotain vanhempaa sarjaa ostaa jos tiedän sen olevan suomalaista. Minulla on silti Iittalaa kun sukulaiset sitä alkoivat keräämään 2000-luvun alussa. Teeman muotoilua eri kuoseissa ja väreissä. Löytyy Teeman lautasia ja Taikaa myös Muumimukeja.
Itse en ostaisi enää kumpaakaan. Muotoilun olen kokenut hankalaksi ja joihinkin astianpesukoneisiin sopimattomaksi. Astian lämmönjohtavuus on ihan älytön ja sormet ovat jatkuvasti koetuksella. Lisäksi en ole kovin iso fani noille älyttömän kokoisille lautasille ja mukeille. Toivottavasti nykyään laatu olisi niissä parempi.
Siitä lähtien kun muutin omilleni, olen ostellut varojen salliessa Arabian Kiltaa / Teemaa, mutta ajatonkin astiasto alkaa ajastaan tympiä. Osa astioista seisoo nykyään kaapissa tyhjän panttina. Ovat kuitenkin noin viidessä vuosikymmenessä saaneet niin paljon käytön jälkiä, että ei juurikaan kannata panna edes kirpparille myyntiin. Olen muutamana viime vuonna alkanut uusia astioitani, mutta en Arabialla vaan englantilaisilla posliineilla. En nyt ihan niin hienoilla kuin Hyacinth Bucket, mutta varsin laadukkailla kuitenkin.
Teemaa keräilen koska mukissa hyvä malli (on sama malli kuin muumimukeissa). Eri värit fiilikset mukaan.
Minulla on kahviastiastona Myrna. Harvoin tulee käytettyä, mutta jostain syystä sen vanhanaikaisuus viehättää.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kahviastiastona Myrna. Harvoin tulee käytettyä, mutta jostain syystä sen vanhanaikaisuus viehättää.
Samoin. Kun sain sen lapseni isomummon talon tyhjennyksen yhteydessä, se oli kaatopaikalle lähtevien joukossa, kun kukaan ei halunnut sitä. Minä olen pitänyt sarjasta ihan teinistä saakka. Nykyään katan sen aina juhlapyhinä ainakin yhdelle kahville ja ajattelen, että näin se ihana isomummukin on vähän kuin mukana hetkessä :) Sen astiaston halusin aina isomummonkin luona kahvitellessamme kattaa.
En, mutta kerään Marimekon Siirtolapuutarhaa ja Siirtolapuutarha Räsymattoa sopivasti sekoitellen. Mustavalkoisia pelkästään.
En viitsi ostaa ulkomaista roskaa mitä Arabia nykyään on.
Vierailija kirjoitti:
Outoa sinänsä, kun kuitenkin ostat ulkomaisia vaatteita, jotka ovat myös laadutonta roskaa.
Arabian suunnittelu on kotimaista, mutta valmistus ulkomailla. Näin on lähes kaikkien tuotteiden kanssa, koska Suomessa ei kannata valmistus.
Ullomailla ne Ikean astiatkin on tehty, ja muutkin astiat, joista syöt ja juot.
Kommentti huokuu suurta kateutta keräilijöitä kohtaan.
En takuulla kerro, kokoelma on sen verran arvokas.
Vierailija kirjoitti:
En takuulla kerro, kokoelen verran arvokas.
So?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa sinänsä, kun kuitenkin ostat ulkomaisia vaatteita, jotka ovat myös laadutonta roskaa.
Arabian suunnittelu on kotimaista, mutta valmistus ulkomailla. Näin on lähes kaikkien tuotteiden kanssa, koska Suomessa ei kannata valmistus.
Ullomailla ne Ikean astiatkin on tehty, ja muutkin astiat, joista syöt ja juot.
Kommentti huokuu suurta kateutta keräilijöitä kohtaan.
Pentikin keramiikka on kotimaassa tehtyä. En kuitenkaan pidä siitä, joten sillä ei ollut merkitystä.
Keräsin Arabian Verson sinikukallisia kuppeja tusinan verran kahviastiastoksi, tykkään väristä ja kuviosta.
Mitä tämä astioiden keräily oikein tarkoittaa? Teillä on siis käytössä olevat (jotkin muut?) astiat, ja sitten keräätte jonnekin kaappiin muita astioita? Sitähän keräily yleensä tarkoittaa, että yritetään saada "kaikki erilaiset" esim kolikot tms tavaroita joita ei kuitenkaan käytetä, joten keräättekö siis vain yhden per astiamalli... Vai mitä ihmettä?
(selkeästi vastaukseni siis on että en kerää, mutta haluaisin aidosti kuulla mitä tämä oikein tarkoittaa!! Eihän kenenkään sanota esim keräävän vaatteita tai työkaluja tai tuoleja, tai mitä tahansa muutakaan käyttötavaraa)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tämä astioiden keräily oikein tarkoittaa? Teillä on siis käytössä olevat (jotkin muut?) astiat, ja sitten keräätte jonnekin kaappiin muita astioita? Sitähän keräily yleensä tarkoittaa, että yritetään saada "kaikki erilaiset" esim kolikot tms tavaroita joita ei kuitenkaan käytetä, joten keräättekö siis vain yhden per astiamalli... Vai mitä ihmettä?
(selkeästi vastaukseni siis on että en kerää, mutta haluaisin aidosti kuulla mitä tämä oikein tarkoittaa!! Eihän kenenkään sanota esim keräävän vaatteita tai työkaluja tai tuoleja, tai mitä tahansa muutakaan käyttötavaraa)
Ainakin minun nuoruudessani (90-luku) oli ihan tavallista, että koko astiastoa ei ostettu kerralla. Oli ne ns. arkilautaset, jotka oli jotain hobby hallin tusinakamaa ja sitten juhlia varten ”paremmat” astiat. Niitä saatiin synttäri- ja rippilahjaksi eli kerättiin osa osalta.
En kerää, minulla on Arctica sarja.