Opettajat lyövät pöytään pysäyttävän listan: tämä kaikki meni pieleen Suomen kouluissa
Lue kuuden kohdan lista Iltasanomissa:
Kommentit (279)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama meno jatkuu yliopistossa kun keneltäkään ei saa vaatia mitään ettei kukaan pahoittaisi mieltä.
/yo-ope
Tämä. Kyllä oppilasta pitäisi saada kurittaa jos ei tottele ja häiriköi tunnilla ja lopoutunniksi sitten nurkkaan. Ennen pamautettiin karttakepillä sormelle jos kirjoitti tai piirteli samaan aikaan kun piti kuunnella, nykyään ei saa edes käskeä laittamaan kännykkää pois. Kuri ja auktoriteetti pitäisi palauttaa kouluihin.
Ääliö. Kirjoittaminen ja piirtäminen tehostavat opiskelua ja kuuntelemista. Kuten myös purukumin syöminen. Vain tyhmä kuuntelee tekemättä muistiinpanoja.
Kaiken taustalla on erilaiset pilipalikyhäelmät aina yhteisopettajuudesta inkluusioon. Tähän soppaan kun lisätään isot ryhmäkoot, suomi toisena kielenä oppilaat ja kaiken maailman identiteettihömppä, niin tässä on tulos. Oppilailta ei saa nykyisin vaatia oikein mitään. Heillä on paljon oikeuksia, muttei lainkaan velvollisuuksia. Monen kotona kulttuuri on niin erilaista, että opettaja ei yksinkertaisesti pysty koulupäivän aikana iskostamaan sitä mallia miten täällä pitäisi asiat hoitaa. Vanhemmat vastustavat jopa suomi toisena kielenä opetusta, koska haluavat lapsensa muiden joukkoon. Seurauksena se, että lapsi ei ymmärrä, ei opi ja turhautuessaan häiriköi muita. Mutta et voi puuttua tähän.
Kyllä silti hyviäkin kouluja on edelleen olemassa. Ne eivät ole suurissa kaupungeissa, vaan niiden liepeillä. Helsingin Malmilta kun suuntaa vaikkapa Järvenpäähän, niin aikatavalla koko asetelma muuttuu. Pienemmät luokkakoot ja yksikertaistettuna: vähemmän vihervasemmistolaista humppaa. Siellä vanhemmat katsovat, että lapsi lähtee ajoissa kouluun ja kasvattavat lasta niin, että koulussa tehdään kuten opettaja sanoo. Toki ongelmia nyt on sielläkin, mutta ei lähellekään samassa suhteessa. Oppilasaines on siellä huomattavasti yhdenmukaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama meno jatkuu yliopistossa kun keneltäkään ei saa vaatia mitään ettei kukaan pahoittaisi mieltä.
/yo-ope
Opiskelin amk:ssa 2018-19 (lopetin koska ala ei ollutkaan minulle sopiva) ja iso osa suoraan lukiosta tulleista kurssikavereista oli aika käsittämättömällä asenteella varustettuja, suoraan puhuen. Tehtäville ei olisi saanut olla deadlineja, mitään ei olisi saanut vaatia keneltäkään, tunneille olisi pitänyt saada tulla omaan tahtiin (ei suinkaan sovittuna alkamisaikana), taukoja pidettiin puolen tunnin välein (koska väki ei jaksanut keskittyä pidempää aikaa kerrallaan), koko ajan olisi pitänyt olla kivaa ja helppoa ja hauskaa. Herranjestas sentään. Ilman tätä kokemusta olisin varmaan pitänyt lainaamani open heittoa provona. Eihän tuollaista voi olla oikeasti, eihän...
Ei liioittele tuo lehtijuttu. Iso vitsi on sekin, että aineenopettajia on joka vuosi hirveä määrä työttöminä, ja samaan aikaan koulussa olevat opettajat tekevät vähintään kahden ihmisen työmäärän liian suuren oppilasryhmän kanssa.
Terv.aineenope
Taitava ulkoistaminen opettajilta jälleen kerran. Olkaa nyt edes hiukkasen rehellisiä ja tunnustakaa, että opetuksen tasossa ja opettajien ammattitaidossa on rutkasti kehitettävää. Ihmeellisiä vinkujia ovat opettajat, melkoisia kermaperseitä. Tehkää työnne ja lopettakaa ulina. Uliuliuliuli.
Opettajat. Niissä on hurjia eroja, mutta voin tehdä karkean jaon omien kokemusten mukaan. Nuoret naisopettajat on kamalimpia, ne menee kaikkeen siihen nykyhumppaan mukaan eikä niillä ole mitään otetta oppilaisiin saati opettamiseen. Parhaita on miesopettajat ja vanhat naisopettajat. Vanhoilla opettajilla on luontaista auktoriteettia, opettajakoulu käyty silloin kun pääpointti koulussa oli oppiminen, eivät suostu ihan kaikkeen uuteen hömppään. Miesopettajat on miehiä, niillä on putkiaivot ja kaikki on suoraviivaista ja keskitytään olennaiseen.
En siis väitä kaiken olevan opettajien vika, mutta iso vaikutus heillä on kuitenkin.
Tuo älypuhelinhomma on kyllä paha ongelma. Ulkosuomalaisena ihmettelen. Jo 7-vuotiaat nenä kiinni puhelimessa. Omalle lapselle olen luvannut puhelimen kun täyttää 13. Ei täällä lapsilla ole omia puhelimia ennen sitä. Toisaalta lapset ei myöskään joudu olemaan iltapäiviä yksin.
Kohta joku asiantuntija lyttää nuo väitteet ja sanoo syyn olevan ihan jossain toisaalla.
Minusta osittain kysymyksen ohi vastattu lista. Mainitut asiat ovat varmasti totta, ja harmillisia, mutta vastaisivat enemmänkin kysymykseen "Mikä työssäsi rasittaa sinua?". Jos taas mietitään mikä kouluissa on pielessä niin lasten näkökulma loisti poissaolollaan, paitsi älypuhelinkohta menee läheltä kyllä.
Oikeastaan avasin jutun mielenkiinnosta onko koronan aiheuttama epävarmuus ja etäopiskelu mainittu, mutta oikein arvasin, ei tietenkään. Sitähän opettajat itse olisivat halunneet jatkaa loputtomasti, lasten hyvinvoinnin kustannuksella,
Siinä mentiin vikaan kun äidin pikku erityis -Purjo-Tuutikit laitettiin häiritsemään muita ja tehtiin niistä kunnollisista oppilaista heidän tukihenkilöitään.
Itse toivoin jo silloin, kun opiskelin, että luokat jaettaisiin osaamis- ja kiinnostustason mukaan ja laitettaisiin ne nenänkaivelijat johonkin muualle. Tuskastuin koulussa kun aina mentiin sen hitaimman suun auki hengittelijän tahdissa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta osittain kysymyksen ohi vastattu lista. Mainitut asiat ovat varmasti totta, ja harmillisia, mutta vastaisivat enemmänkin kysymykseen "Mikä työssäsi rasittaa sinua?". Jos taas mietitään mikä kouluissa on pielessä niin lasten näkökulma loisti poissaolollaan, paitsi älypuhelinkohta menee läheltä kyllä.
Oikeastaan avasin jutun mielenkiinnosta onko koronan aiheuttama epävarmuus ja etäopiskelu mainittu, mutta oikein arvasin, ei tietenkään. Sitähän opettajat itse olisivat halunneet jatkaa loputtomasti, lasten hyvinvoinnin kustannuksella,
Etäopiskelu vähentää kiusaamista. Se on positiivinen asia kaikille kilteille lapsille, joita eniten kiusataan kouluissa. Etäopiskelua vastustavat huonot perheet, kun halutaan lapsi pois omista silmistä. Etäopiskelu ei liity Pisa-tuloksiin mitenkään, koska tulokset ovat huonontuneet jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mentiin vikaan kun äidin pikku erityis -Purjo-Tuutikit laitettiin häiritsemään muita ja tehtiin niistä kunnollisista oppilaista heidän tukihenkilöitään.
Itse toivoin jo silloin, kun opiskelin, että luokat jaettaisiin osaamis- ja kiinnostustason mukaan ja laitettaisiin ne nenänkaivelijat johonkin muualle. Tuskastuin koulussa kun aina mentiin sen hitaimman suun auki hengittelijän tahdissa.
Voi sentään taas tätä mustavalkoista maailmankuvaa...
Mikä tuo jako siis olisikaan? Laitapa mahdollisimman tarkkaan. Eipä se maailma ole sellainen, et on ne 50-luvun mukaiset kiltit ja tuhmat lapset. Millaisia luokkajakoja tekisit? Muista, että osaava ja kiinnostunut voi olla levoton, jos ei saa tarpeeksi vaativia hommia. Ei ole kenenkään edun mukaista, että tällainen siirretään omaksumaan vahingollisia toimintatapoja ns häiriköiltä.
Entä se kiltti ja hiljainen, mutta hitaampi oppija? Minkä mukaan tekisit itse luokkajaon, kun eri variaatioita on pilvin pimein?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä moni on varmaan tuskastunut myös tuollaiseen ylimieliseen vittumaiseen kiusaajaluonteeseen, mutta sellaista se on: yhteiskunnassa on opeteltava tulemaan toimeen erilaisten jäsenten kanssa. Se hitaampi oppija voi olla monen mielestä huomattavasti miellyttävämpää seuraa kuin sinun kaltainen p....pää.
Vierailija kirjoitti:
Mikään ihmekään, että on suurtyöttömyys ja paskat pisatulokset kun opettajien pitää näemmä tehdä muunkin kouluhenkilökunnan hommat. Mitä olen koulun keittiössä ollut töissä niin koko ajan sielläkin lisääntyi paperityö ja mahdollisimman vähän työvoimaa palkattiin töihin.
Myös vahtimestareiden töitä on yhdistelty joten yksi vaksi hoitaa useamman koulun. Käsittääkseni myös sihteereitä on vähennetty ja keitähän vielä? Opettaja on sitten enää oikeasti läsnä koulussa. Tällä tavalla sitä sitten säästetään muutaman työntekijän palkoissa per koulu, hintana lasten tulevaisuus. Sairasta.
Meillä ei ollut koulun keittiössä enää keittäjiä silloin kun itse kävin yläastetta vaan ruoka tuli keskuskeittiöltä ja sitten kaksi harjoittelijaa jotka lämmittivät nämä ruuat ns "mikrossa". Lieneekö tästäkin nykyään luovuttu "turhana henkilökununa" jotta saadaan säästettyä rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
/yo-ope
Tämä. Kyllä oppilasta pitäisi saada kurittaa jos ei tottele ja häiriköi tunnilla ja lopoutunniksi sitten nurkkaan. Ennen pamautettiin karttakepillä sormelle jos kirjoitti tai piirteli samaan aikaan kun piti kuunnella, nykyään ei saa edes käskeä laittamaan kännykkää pois. Kuri ja auktoriteetti pitäisi palauttaa kouluihin.
Ääliö. Kirjoittaminen ja piirtäminen tehostavat opiskelua ja kuuntelemista. Kuten myös purukumin syöminen. Vain tyhmä kuuntelee tekemättä muistiinpanoja.
Valitettavasti kaikki ylimääräinen häiritsee tuntia ja opetusta. Oli se sitten puhelimen räplääminen, paperiin töhertely, purkan jauhaminen, kavereille kuiskutyelu, spinnerin pyörittely tai pallon puristelu. Näin se valitettavasti on ja siksi kaikki mahdolliset häiriötekijät tulisi pyrkiä eliminoimaan luokasta.
Omat lapseni ovat jo koulunsa käyneet. Mutta kasvatin lapset vanhanaikaisesta Kurikka. Koulussa tulikin ongelmaa. Opettajat valitti, että ovat liian kilttejä, eivät pärjää metelistä ja kehrasivat kertoa opettajille, jos jotakin kiusattiin.
Kotona oli hankala selittää, että koulu ei toimillaan samalla normaalilla, mitä kotona opetettu.
Yläkoulussa onneksi kyynistyivät sen verran, että eivät enää odottaneet oikeudenmukaisuutta.
Ja inkluusiosta. Kaunis ajatus, mutta olen joskus työskennellyt Keva puolella ja pakko sanoa, että onneksi omat lapset ehti pois koulusta ennen täydellistä inkluusiosta.
Tiedän koulun, missä vanhemmat alkoivat koululakkoon niin pitkäksi aikaa, että riehuva, toisia hakkaavat autisminkirjon lapsi saatiin muualle. Ei ole kiva, jos oma lapsi pelkää mennä kouluun ja sitä, koska revitään hiuksista tai tulee turpaan tai purraan
Vierailija kirjoitti:
Terveisiä opettajille, että minä en halua olla kartalla mitä koulussa tapahtuu. Riittää että lapsi on. Minä olen jo kouluni käynyt enkä halua käydä sitä uudelleen. Luotan täysin opettajien ammattitaitoon ja sille ei voi sitten mitään jos oppilas ei halua oppia. Asia erikseen jos on oppimisvaikeus niin se pitää selvittää ja kunnan taata paikka erityisopetuksessa.
Opettajalla on ammattitaitoa ja kykyä opettaa ja oppilaalla sekä halua että kykyä oppia. On vaan monta suurta ongelmaa: opetus- ja oppimisympäristö voi olla suuressa ja levottomassa luokassa aivan mahdoton. Toiseksi opetussuunnitelmat ovat toisinaan niin "innovatiivisia", että siinä kalpenee 1970-luvun joukko-oppikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivoin jo silloin, kun opiskelin, että luokat jaettaisiin osaamis- ja kiinnostustason mukaan ja laitettaisiin ne nenänkaivelijat johonkin muualle. Tuskastuin koulussa kun aina mentiin sen hitaimman suun auki hengittelijän tahdissa.Kyllä moni on varmaan tuskastunut myös tuollaiseen ylimieliseen vittumaiseen kiusaajaluonteeseen, mutta sellaista se on: yhteiskunnassa on opeteltava tulemaan toimeen erilaisten jäsenten kanssa. Se hitaampi oppija voi olla monen mielestä huomattavasti miellyttävämpää seuraa kuin sinun kaltainen p....pää.
Voi kuinka arvasitkaan metsään.
Minä olin se hiljainen ja ujo kympin oppilas, jota nämä neandertaalit kiusasivat niin, että vieläkään en ole toipunut siitä.
Sinä taas taisit olla juurikin näitä, joita kiinnosti vain Suosikki ja purkan jauhaminen ja joiden kaltaiset taliaivot tekivät koulunkäynnistäni yhtä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä on kolmiosainen juttusarja. Nyt kerrottiin opettajien mielipiteitä nykykoulusta, seuraavissa osissa ääneen pääsevät oppilaat ja vanhemmat.
Listalta puuttuu vain se todennäköisin syy, jonka sanomalla joutuu erotetuksi.