Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suosittele älypuhelinta entiselle Lumia 920 -käyttäjälle

Vierailija
03.10.2014 |

Lumia 920 meni rikki, ja uuden älypuhelimen hankinta on edessä. Pidin Lumiasta pari vuotta, mutta Windows 8.1 päivityksen jälkeen käyttöjärjestelmä on ollut sietämätöntä kuraa. Ehkä tämä fyysinen rikkoutuminen tuli oikeaan aikaan.

Tärkeät ominaisuudet: nettiselailu, useiden sähköpostien käyttö (saapumisilmoitusten näyttävä), navigaattori. Hyvä kaiutin puhuessa. Merkitykselliset ominaisuudet: hyvä akunkesto, järkevä äänensäätö puhuessa, äänettömälle laittaminen onnistuu ilman minimutkaista jonglööraamista. Siedettävät ilmoitusäänet (en ole kiinnostunut kuulemaan rääkymistä, kun puhelin avautuu, kiitos vaan; en tarvitse sinfoniahelähdystä kun laturi kytketään). OK kamera. Koskestusnäyttö yhdistettynä pariin painikkeeseen oli aikansa toimiva.

Merkityksettömät ominaisuudet: sosiaalinen media, sormenjälkitunnistus/salasanan ylittävät "älykkäät" turvahärpäkkeet. Estoja tai turvaominaisuuksia ei tarvita. Hinta. Yhteensopivuus edellisen puhelimen kanssa ei kynnyskysymys. En ole omenamafian fani, joten iPhone ei lähtökohtaisesti innosta. Voit toki kehua omaasi.

Kiitos, jos jaksat vastata ja suositella puhelinta!

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nokia Lumia 925

Vierailija
2/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuo navigaatiovaatimus on aika hankala, siis jos haluat sellaisen navigaattorin, joka toimii myös offlinenä (esim. ulkomailla). Tähän ei taida muu sopia kuin Nokiat, esim Androideissa perustuvat Google Mapsiin ja se vaatii nettiä.

Noin muuten varmasti kaikki halvemman hintaluokan älypuhelimet sopisi vaatimuksiisi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:11"]

no tuo navigaatiovaatimus on aika hankala, siis jos haluat sellaisen navigaattorin, joka toimii myös offlinenä (esim. ulkomailla). Tähän ei taida muu sopia kuin Nokiat, esim Androideissa perustuvat Google Mapsiin ja se vaatii nettiä.

Noin muuten varmasti kaikki halvemman hintaluokan älypuhelimet sopisi vaatimuksiisi...

[/quote]

Olisiko suositella valmistajaa ja mallia, jota itse pidät toimivana? Entä mitä olisivat halvemman hintaluokan älypuhelimet? Tarvitsee tarkennusta. Kiitos kuitenkin! -ap

Vierailija
4/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:08"]

Nokia Lumia 925

[/quote]

Muuten näyttäisi päivitykseltä Lumia 920:aan, mutta käyttänee samaa Windows 8.1 -käyttöjärjestelmää? -ap

Vierailija
5/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrotko vielä miten käyttöjärjestelmästä tuli sietämätöntä kuraa päivityksen jälkeen? Itse en huomannut juuri mihinkään muuttuneen paria parannusta lukuun ottamatta.

Vierailija
6/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:11"]

[/quote]

En siis itse ihan hirveästi noista mallinimistä tms. tiedä, mutta siis tarkoitan puhelimia, jotka maksaa sen alle 200e tai alle 150 e. mitä näitä nyt on Samsungilla esimerkiksi. itsellä esimerkkiksi HTC one desire tai jotain ja muut ominaisuudet toki toimii, mutta navigaattori oli kyllä aiemmalla Lumialla ihan eri luokkaa (muuten moni juttu ei toiminut).

Olisiko suositella valmistajaa ja mallia, jota itse pidät toimivana? Entä mitä olisivat halvemman hintaluokan älypuhelimet? Tarvitsee tarkennusta. Kiitos kuitenkin! -ap

[/quote]

Vierailija
7/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:21"]

Kerrotko vielä miten käyttöjärjestelmästä tuli sietämätöntä kuraa päivityksen jälkeen? Itse en huomannut juuri mihinkään muuttuneen paria parannusta lukuun ottamatta.

[/quote]

Näppäinlukko jumittuu useita kertoja päivässä eli puhelimesta tuli "unresponsive". Näppäinlukkoa ei saa liu'utettua pois päältä, vaan yksinkertaisesti kellonajan ja kalenterin näyttävä aloitusruutu ei vastaa kosketukseen (ei sormen viemiseen eri kohtaan ruutuja, ei painamisen muuttumiseen). Ainoa tapa saada puhelin toimimaan on rebootti.

Päivitys on ajantasaisin Cyan-päivitys. Diagnostiikan mukaan päivitys on kunnossa.

Toimintoja siirrettiin vasemmalta oikealle ja ruudun keskeltä alalaitaan ihan siirtelemisen ilosta. Nyt puhelunlopetuspainike on siinä, missä puhelin pysyy kädessä. Kameraan tuli muutoksia. Selaimen toiminnot muuttuivat päinvastaiseksi ihan muuttumisen ilosta. Jättimäiset tekstit tulivat - avoimista välilehdistä näkyy nyt kerrallaan kuuden sijaan neljä (toki nyt mahdollistui yli kuuden välilehden avaaminen ylipäätään). Näppäinyhdistelmiä muutettiin toimimattomaan suuntaan, esim. ruudunkaappaus.

Täysin tarpeeton pakkoaakkostus sovelluksiin. Ennen käytössäni olevat sovellukset veivät 1,5 sivua - nyt 3,5 sivua, kun joka kirjaimelle on raivattu tilaa. Kaikki sovellukset piti päivittää: uusi navigaattori on sitten ruudun täydeltä tekstiä ja hyvin vähän karttaa. Omituista oli vielä se, että päivityksen jälkeen navigaattori toimi normaalisti, kunnes kesken ajomatkan ilmoitti, että puhelimeen ei ole asennettu kielipaketteja. Ajon puoleenväliin puhelin oli keskustellut normaalisti.

Älytön palkki, joka tulee esiin kesken selailun, kesken viestien kirjoittamisen. Siis tämä toimintopalkki, jonka saa vedettyä esiin josta saa Bluetoothin päälle tai pois ja joka kaventaa näyttöä. En myöskään pidä äänenvoimakkuuden jakamista osiin, äänettömälle laittaessa uusia steppejä tai äänenvoimakkuuden uutta skaalaan (1...10) entisen 1...30 sijaan toimivina. Ennen äänettömälle sai yhdellä näppäyksellä, nyt vaaditaan alasvetovalikoita. En pidä uusista kilikili-äänistä tai asetuksista, joita päivitys pyyhki tyhjäksi (liittyen äänen säätelyyn ja ilmoituksiin) ja jotka jouduin tekemään uudelleen. Huomasit varmaan itsekin uudet seuranta-asetukset ja loopissa aktivoinnin liittyen WLAN-käyttöösi. Ne ovat automaattisesti päällä, jollet niitä itse ymmärrä käydä poistamassa.

Olen vähän huolissani sinusta, jos et mitään eroa huomannut 8.0.xxxxx ja 8.1 -järjestelmien välillä. Ehkä pidät muutoksia itsellesi kätevinä (tosin et varmaan sinäkään pidä kätevänä sitä, että näppäinlukko jumittuu useita kertoja päivässä), mutta luulisi sinun nyt muutokset huomaavan....

Vierailija
8/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää etten minäkään mitään isoja muutoksia ole päivityksen myötä huomannut. Hyvin toimii edelleen, mitään jumeja en oo huomannu. Ainoastaan facebook- sovellus ärsyttää. Näyttää ihan ihme päivityksiä ja jättää joitakin kokonaan pois. Tämä ei tosin mitenkään puhelimen tai käyttiksen vika. Mulla siis 930.

Vierailija
9/9 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mulla ole kertaakaan jumiutunut, enkä myöskään näe tätä yläpalkkia, (jota pidän itse hyvin kätevänä esim. nopeaan bluetoothin käyttöönottoon tai kellon ajan tarkistukseen kesken selailun) ellen vedä sitä näkyviin. Pidän myös siitä, että esimerkiksi musiikin luukutus ei enää vaikuta soittoäänen voimakkuuteen. Wlan loopitus asia selitettiin heti päivityksen asennettua ja valitsin ottaa sen pois käytöstä. Pidän paljon varsinkin tästä pyyhkäisykirjoittamisesta. Todella nopeaa.
Älä siis suotta minusta huolehti. Puhelimeni toimii mainiosti ja olen siihen ja sen toimintaa erittäin tyytyväinen.
Sinulla taitaa olla viallinen puhelin tai käyttäjä. Kannattaisi varmaan käyttää huollossa ottamassa selvää kummasta on kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme