Uskotiko Hesburgerin Heikki Salmelan "tutkitaan heti ja puututaan" -puheita eilen A-Studiossa?
Pikkuisen kävi sääliksi niitä väliportaan pikkupomoja ja vuoroesimiehiä, jotka varmaan ihan johdon tietäen ja ehkä jopa vaatimuksesta ovat ruoskineet viimeisetkin irti rivityöntekijöistä. Siitähän heitä nimenomaan arvostetaan ja palkitaan!
Kommentit (54)
Varmasti siellä on aito huoli yrityksen tulevaisuudesta, mutta toki enemmän rahavirtojen suhteen, sillä koronan tuomat haasteet aiheuttivat jo hätää ja tämä kriisi kestää, jos sitä ei ota vakavasti.
Moni vie jo nyt rahansa muualle, joten imagokriisi tuli Heselle pahaan paikkaan ja varmasti suuri porukka nyt seuraa tarkkaan, että mitä siellä tehdään ja miten. Eli uskoisin, että jonkinlainen muutos on luvassa, mutta kestäväksi en sitä usko. Kun tomu laskeutuu, niin eiköhän ne vanhat konstit taas pääse valloilleen. Raha puhuu.
Hesburger tosin menetti minut kuluttajana ja uskollisena asiakkaana jo uusittujen ranskalaisten aikaan, enkä ole palannut. Tämä kohu ei ainakaan lisää intoa kantaa rahojani sinne, ei todellakaan. Sinänsä yksi asiakas ei varmasti merkitse, mutta se, että perheeseeni kuuluu viisi ihmistä, onkin isompi asia, sillä kasvatan kolmea tulevaisuuden kuluttajaa, jotka Hesen kaltainen paikka tahtoo koukuttaa jo pienestä pitäen. Kun vienkin köörini sen sijaan Mäkkiin ja Burger Kingiin, lapsuuden "kultaisiin muistoihin" perheen yhteisistä erityisistä aterioista tuleekin muut logot ja maut.
Ohi aiheen, mutta ihmettelen kyllä miten Hesburger ei muka saa katetta tuotteistaan, jos vertaa heidän hintojaan ns. oikeiden ravintoloiden hampurilaisten hintoihin, niin ovat lähes samalla tasolla. Esim. kerrosateria n.9e ja Mega-ateria n.12e, täällä missä asun (pirkanmaalla) useita eri hampurilaisravintoloita joista saa varmaan kaikista alle 15e aterian+limun.
Ja noissa siis mennään pöytään, tarjoilija hakee tilauksen, kokki tekee, tarjoilija tuo ruuat, sitten laskun, ja siivoaa lopuksi pöydän ja tiskit tiskataan jne.
vs. Hese jossa ihmistä töissä (toinen kassalla toinen keittiössä) kassalla ottaa tilaukset vastaan ja pakkaa pahveissa asiakkaille jotka itse vievät ne pöytään ja lopuksimitse kuskaavat roskan roskikseen jne.
Kannattaa ehkä muistaa sekin, että Hese kilpailee paitsi muiden hampparipaikkojen niin myös ulkkareiden pyörittämien pizza-kebab -paikkojen kanssa. Niissä tehdään veljes- ja sukulaisvoimin myös pitkää päivää eikä taukoja tai muuta lakisääteistä välttämättä tunneta lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No en usko. Kuten sanoin ohjelmassakin , kilpailu on niin kovaa ja katteet pieniä että se estää mitkään selkeästi tilannetta parantavat toimenpiteet.
Ai, että kun voittoa jää vain 6 miljoonaa euroa, niin ei siinä ole työntekijöille jaettavaa?
Eipä kuule montaa kymppiä jää.
Mä oon ollut tyytyväinen heseen. 14 euron tuntipalkka, oon yleensä kassalla. Meitä on töissä 3-4. 15x2 tauot ja 30min ruoka tauko. Aivan mahtava työ porukka
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että tää tuli nyt julkisuuteen. Tuo aiempi kohu oli mennyt multa ohi, mutta nyt meni meilläkin Hese boikottiin. Ei tämä tietysti iso rikka ole rokassa, mutta viisihenkiseltä perheeltä, jossa kaksi teiniä, niin kuitenkin viikkokohtaiset käynnit jää pois. Onneksi meidän teinitkin on niin valistuneita, että ymmärtävät hyvin yhteiskunnalliset syyt tähän ja valitsevat jatkossa toisin.
Käyttekö JOKA viikko hesessä?
Vierailija kirjoitti:
Mä oon ollut tyytyväinen heseen. 14 euron tuntipalkka, oon yleensä kassalla. Meitä on töissä 3-4. 15x2 tauot ja 30min ruoka tauko. Aivan mahtava työ porukka
Salmela, älä viitsi. Niin läpinäkyvää trollausta, ettei ole tosikaan.
Totuushan on se, että Hesburgerin maine meni jo 2016 sinun typerien ja ajattelemattomien, ahneuksissasi kirjoittamiesi ulostulojen myötä ja nyt löit ihan itse viimeisen naulan Hesburgerin arkkuun. Tv-esiintymisesi oli samaa luokkaa prinssi Andrew'n kohuhaastattelun kanssa, yhtä uskottava ja yhtä tuhoisa maineelle. Miten meni noin niin kuin omasta mielestäsi?
AP: En usko. H. Salmela on siinä asemassa, että hänen on kuulunut ja kuuluu tietää kaikki tuollaiset asiat, joista johtamaansa yhtiötä on syytetty. Hän on päävastuullinen, tietenkin.
"Kannattaa ehkä muistaa sekin, että Hese kilpailee paitsi muiden hampparipaikkojen niin myös ulkkareiden pyörittämien pizza-kebab -paikkojen kanssa. Niissä tehdään veljes- ja sukulaisvoimin myös pitkää päivää eikä taukoja tai muuta lakisääteistä välttämättä tunneta lainkaan."
Varmaan näinkin, mutta jos muut rikkovat lakia, ei se anna itselle lupaa tehdä samoin... Laki on laki, se koskee kaikkia. Myös sitä tietoisesti rikkovaa.
Niin ihan turha itkeä työvoimapulaa jos työolosuhteet ovat tuota luokkaa ja palkallakaan ei tule toimeen.
Nuo asiat kun korjaa niin ei tarvitse ihmetellä miksei ole työntekijöitä.
Näköjään mahdotonta ottaa vastuuta virheistä. Todellinen johtaja olisi ottanut koko mällin omaan piikkiin ja luvannut korjata asian. Firman omistaja on viime kädessä vastuussa yrityksensä toimintatavoista.
Nyt heiteltiin pikkupomot rekan alle ja ollaan niin humanistia, että oikein kuvottaa.
Kuvatut ongelmat on ollut olemassa jo vuosia, enkä ole tästä syystä asioinut hesessä vuosiin. Mikäli heikki olisi ottanut vastuuta virheistään, niin olisin varmaan jatkossa antanut ainakin mahdollisuuden heselle.
Nyt olisi jollain muulla ketjulla hyvä hetki profiloitua "reiluksi työpaikaksi", esim. tulla julki että taataan X euron tuntipalkka, ja kaikille vähintään X määrä tunteja vko/kk, ja luvataan että tauot saa jokainen pitää ajallaan.
Itse en aio enää Hesellä asioida, enkä rehellisesti koe edes menettäväni mitään, minusta Hesen rasnakaliset eivät ole ranskanPERUNOITA nähneetkäät, ihme "mössöä".
Mäkkärin hampurilaiset ok, mutta Scanburger paras, sitä vaan ei nykyisellä paikkakunnalla missä asun ole.
Joksin oma boikotointini tuskins yksinään Heseä kaataa, käyn noissa hampparipaikoissa yleensä ehkä 6kertaa/vuosi, ja nyt koronan takia puolet jäänyt pois (olen käynyt esim. "pikkujoulujen" tmv. jälkeen hakemassa yöeväät kotiin, eipä ole pariin vuoteen tullut noissa nyt käytyä kun ei ole järjestetty korona-aikana) ja nuo muutamat käynnit on olleet kun olen ollut jossain ollut käymässä siskonlapsien kanssa.
Hyvä, että tää tuli nyt julkisuuteen. Tuo aiempi kohu oli mennyt multa ohi, mutta nyt meni meilläkin Hese boikottiin. Ei tämä tietysti iso rikka ole rokassa, mutta viisihenkiseltä perheeltä, jossa kaksi teiniä, niin kuitenkin viikkokohtaiset käynnit jää pois. Onneksi meidän teinitkin on niin valistuneita, että ymmärtävät hyvin yhteiskunnalliset syyt tähän ja valitsevat jatkossa toisin.