Suunnittelen eräleiriä ala-asteikäisille. Mitä toivoisitte vanhempina leiriltä?
Pohdin, että alkaisin järjestämään ala-asteelaisille leirejä metsässä, pientä vaellusta ja sen sellaista. Mitä toivoisitte lastenne saavan leiriltä ja mitä erityisiä asioita minun tulisi ottaa huomioon?
Ryhmän kooksi olin ajatellut noin kuutta lasta per leiri.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Lapsen vanhempia mukaan. Itse en päästäisi yhden tuntemattoman kanssa lastani mihinkään metsään.
Ajatuksena oli tuttu metsä jossa leiri pidettäisiin, kauas ei ole tarkoitus lähteä lapsia viemään. Ihan turvallisuuden takia jo. Vanhemmat voisi halutessaan toki tulla mukaan!
Poron nylkeminen ja suolestus on hyvä jo tuossa iässä ottaa haltuun tulentekotaitojen ja kartan ja kompassin käytön ohella.
Olisi hienoa jos tuollaisessa opetettaisiin syötävät kasvit yms.
Mikä olisi kohderyhmä leirille? Nuo retkeilystä innostuneet rymyävät yleensä omilla partioleireillään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä olisi kohderyhmä leirille? Nuo retkeilystä innostuneet rymyävät yleensä omilla partioleireillään.
Hyvä kysymys. Partion toiminnasta ei ole kovin tarkkaa tietoa joten täytyy tosiaan tutkailla että erottuisi edukseen.
Olin ajatellut leirille jousiammuntaa,kalastusta(katiska,onki,virveli,pilkki)erilaisten majoitteiden pystytystä, perinteistä retkiruokailua erilaisilla keittimillä tai nuotiolla, marjojen ja sienien tunnistusta, tai mitä vaan mikä sen leirin lapsia kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi hienoa jos tuollaisessa opetettaisiin syötävät kasvit yms.
Tämä olisi sienten ohella yksi opettelun aije :)
Kiva kun joku lapsi sitten vetäisee myrkkysienen naamariin.
Nyt kun on sorsastusaika, niin sorsametsälle voisi viedä. Ja opettaa nyppimään haulit pois kokatessa.
Koko leirin ajan kaikki digilaitteet olisi kielletty, myös ohjaajalta.
En laittaisi lastani yksityisen yrittäjän eräleirille, kun on partio ja muitakin järjestötaustaisia toimijoita olemassa. Niissä on valmis konsepti ja paljon parempi valvonta.
En oikein usko, että tuollaiselle toiminnalle on kysyntää, kun on kuitenkin partio ja muut vastaavat olemassa, joilla vakiintuneet toimintavat, koulutusta ja suuren organisaation tuki. Ja jos tekisit tuota bisneksenä, niin muut vaihtoehdot ovat myös edullisempia.
Onhan se metsä omasi vai ajattelitko, että jokamiehenoikeudella voisit ottaa rahat muiden metsässä eräilystä?
Minä laittaisin. Pienryhmä, kunnon kuri ja tolkku vetäjä. Kyllä kelpaisi. Älylaitteet tosiaan pois ja oikeaa touhua.
Ja kyllä, meillä poika on koko ajan luonnossa. Siksi juuri tuo kuulostaa hyvältä, koska kerrankin löytyisi myös muita samaan hommaan!
Kiva idea, toivottavasti onnistut!
Vierailija kirjoitti:
Itse en lapsena käynyt partiosss, kun viikko oli jo täynnä muitakin harrastuksia, mutta tuollainen kertaleiri loma-aikaan olisi voinut olla hauska. Yläasteella ja lukiossa yksi vapaa liikuntavaihtoehto oli seikkailukurssi, jolla vietettiin viikonloppu metsässä + jotain muuta pientä päälle. Sekin veti kivasti porukkaa, joten kertaluontoiselle leirillekin voisi olla tulijoita nimenomaan niistä ei-niin-harrastuneista.
Eli ohjelma sen mukaan, että ilman kokemustakin voi tulla mukaan. Vaikka joku infokerta, iltakokoontuminen tai pari ennen varsinaista leiriä.
Kyllä minä uskon, että tuollaiselle voi olla kysyntää, jos keksii jonkin hyvän konseptin, joka eroaa vähän partiosta. Esim. joskus oli nuorille jotain "vanhan ajan" luontoleirejä, joissa esim. opeteltiin tekemään tyyliin pettuleipää ja muuta vastaavaa. Toisaalta on myös vanhempia, jotka ei halua laittaa lapsia partioon sen kristillisen taustan vuoksi. Itse en sen takia osallistunut lapsena mihinkään seurakuntien järjestämiin kerhoihin tai siihen partioon. Tuollainen kuuden hengen leiri voisi olla myös kiva ujompia lapsia ajatellen, isot partioleirit voi olla aroille lapsille liian jännittäviä, mutta pienessä porukassa voi olla helpompi viihtyä.
Mutta täytyy kyllä silti sanoa, että en itsekään laittaisi lasta ensimmäisenä leirille, jonka ohjaajaa ei ole koulutettu mitenkään eikä ole takeita osaako tämä asiansa. Eri asia jos kyseessä on joku koulutettu eräopas tms joka on laittanut tällaisen bisneksen pystyyn, mutta jos kyseessä on vain harrastuneisuus voi kuka tahansa sanoa asuneensa metsässä viimeiset 15 vuotta ja kukapa siitä oikeasti mitään tietää. Miten vakuutukset, ensiapukoulutus jne...
Että saa tehdä mahdollisimman paljon itse. Hyödyllisten taitojen oppimista. Luonnon kunnioittaminen.
Onko jonkun tukipaikan läheisyydessä missä vaikka huussi ja sauna. Itse olin partioleirillä seurakunnan kesäpaikan lähimettässä. Ikää joku 14. Oli ulkohuusi puolijoukkue teltta ja paikan sauna käytössä. Mahtava leiri. Pajuista ja naruista väännettiin lumikengät. Paisteltiin makkaraa ja sueraavana päivänä lettuja. Opeteltiin morsetuksia lampuilla jne. Tämä oli talvileiri hiihtolomalla. Tehtiin mm. lumesta tuulensuojainen nuotiopaikka. Illallalla pierukilpailut teltassa. Jokainen oli vuorollaan kipinässä yöllä. Oli meillä partiotaustaa mutta kaikille taisi olla eka talvileiri. Hyvin pärjättiin. Oli kunnon varusteluettelo ja muonaehdotusluettelo jotka pakattiin mukaan.
Serakunnan paistinpannuja pitkillä puuvarsilla käytössä ja vesipannuja joilla kokkailtiin.
Vedet saatiin rakennuksesta kanistereihin
Omat tupakit piti olla mukana. Seurakunta ei tarjonnut
Luonto Liitto ainakin järjestää leirejä lapsille, partion lisäksi.
Onko itselläsi kokemusta moisesta. Miten on ensiaputaitojesi kanssa. Alaluokkalaisten kanssa tekisin kyllä vaan päiväretkiä
Ruoan pitää olla hyvää ja sitä pitää olla paljon. Muutoin tulee kiukku. Huomioi koti-ikävä, riskit ja vakuutukset, useampi valvoja, yövalvoja.
Lapsen vanhempia mukaan. Itse en päästäisi yhden tuntemattoman kanssa lastani mihinkään metsään.