Joko aika on kypsä pakkoruotsista luopumiselle?
Pakkoruotsi on jäänne menneisyydestä, eikä palvele nykypäivää - Venäjän kielikin on nykyään tärkeämpi kuin ruotsin kieli.
Eduskunta ottaa kansalaisaloitteen pakkoruotsin eliminoimiseksi ensi kuussa, toivottavasti tämä johtaa ruotsin kielipakon poistamiseen.
Lisää englantia peruskouluihin ja lukioihin.
Kommentit (133)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia.
[/quote]
Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia. [/quote] Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla.
[/quote]
Sinulla on oikeus olettaa, mutta ei oikeutta saada palvelua suomeksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:51"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia. [/quote] Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla.
[/quote]
Sinulla on oikeus olettaa, mutta ei oikeutta saada palvelua suomeksi.
[/quote]
Jos vittu ei suomessa voi asiakaspalvelija suomalaiselle ihmiselle puhua suomea, voi hakeutua esimerkiksi alalle jossa ei tarvitse olla missään tekemisissä asiakkaiden kanssa, ainakaan suomalaisten. Kyllä minäkin osaisin ruotsia, mutta tuon kohtelun jälkeen en sitä puhu heille. Jos ei suomi tai enkku taivu, se on sitten voivoi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:38"]Meidän kunnassa ensi vuonna on ruotsi pakollinen kieli jo ekalta luokalta kaikille joten kunnathan voi aika vapaasti päättää miten kieliä opetetaan.
[/quote]
?? Oikeasti?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia. [/quote] Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla. [/quote] Sinulla on oikeus olettaa, mutta ei oikeutta saada palvelua suomeksi. [/quote] Jos vittu ei suomessa voi asiakaspalvelija suomalaiselle ihmiselle puhua suomea, voi hakeutua esimerkiksi alalle jossa ei tarvitse olla missään tekemisissä asiakkaiden kanssa, ainakaan suomalaisten. Kyllä minäkin osaisin ruotsia, mutta tuon kohtelun jälkeen en sitä puhu heille. Jos ei suomi tai enkku taivu, se on sitten voivoi.
[/quote]
Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla on oikeus päättää, mitä kieltä hän käyttää. Siksi pakkoruotsi ruotsinkielisten palveluiden turvaamiseksi onkin niin järjetöntä, koska enemmistöllä suomalaisista ei ole mitään velvollisuutta palvella ruotsiksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:00"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:38"]Meidän kunnassa ensi vuonna on ruotsi pakollinen kieli jo ekalta luokalta kaikille joten kunnathan voi aika vapaasti päättää miten kieliä opetetaan. [/quote] ?? Oikeasti?
[/quote]
Kunhan ruotsi alkaa viimeistään kuudennelta luokalta (2016 lähtien). Englannista ei ole niin väliä, ei palvelijat sellaista tartte.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia.
[/quote]
Eikö näiden satojentuhansien tulisi opetella suomea, jotta pärjäisivät suomessa?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:57"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia. [/quote] Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla. [/quote] Sinulla on oikeus olettaa, mutta ei oikeutta saada palvelua suomeksi. [/quote] Jos vittu ei suomessa voi asiakaspalvelija suomalaiselle ihmiselle puhua suomea, voi hakeutua esimerkiksi alalle jossa ei tarvitse olla missään tekemisissä asiakkaiden kanssa, ainakaan suomalaisten. Kyllä minäkin osaisin ruotsia, mutta tuon kohtelun jälkeen en sitä puhu heille. Jos ei suomi tai enkku taivu, se on sitten voivoi.
[/quote]
Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla on oikeus päättää, mitä kieltä hän käyttää. Siksi pakkoruotsi ruotsinkielisten palveluiden turvaamiseksi onkin niin järjetöntä, koska enemmistöllä suomalaisista ei ole mitään velvollisuutta palvella ruotsiksi.
[/quote]
S-ryhmän purkkaa jauhava suomenruotsalainen kassaneiti ei tietääkseni ole yksityinen elinkeinoharjoittaja?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:09"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:03"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:57"] [quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:54"][quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 00:51"] [quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia. [/quote] Jos minä menen SUOMESSA kauppaan, niin kyllä minulla on oikeus olettaa saavani palvelua SUOMEKSI. Tämäkään ei ole aina toteutunut. Muutoin jos heidän kanssaan tulee joskus tarve kommunikoida, se onnistuu oikein hyvin myös englannilla. [/quote] Sinulla on oikeus olettaa, mutta ei oikeutta saada palvelua suomeksi. [/quote] Jos vittu ei suomessa voi asiakaspalvelija suomalaiselle ihmiselle puhua suomea, voi hakeutua esimerkiksi alalle jossa ei tarvitse olla missään tekemisissä asiakkaiden kanssa, ainakaan suomalaisten. Kyllä minäkin osaisin ruotsia, mutta tuon kohtelun jälkeen en sitä puhu heille. Jos ei suomi tai enkku taivu, se on sitten voivoi. [/quote] Yksityisellä elinkeinonharjoittajalla on oikeus päättää, mitä kieltä hän käyttää. Siksi pakkoruotsi ruotsinkielisten palveluiden turvaamiseksi onkin niin järjetöntä, koska enemmistöllä suomalaisista ei ole mitään velvollisuutta palvella ruotsiksi. [/quote] S-ryhmän purkkaa jauhava suomenruotsalainen kassaneiti ei tietääkseni ole yksityinen elinkeinoharjoittaja?
[/quote]
S-ryhmä ei ole viranomainen. Työnantaja voi tietenkin olla asiasta eri mieltä, mutta jos he sen sallivat, niin työntekijä voi olla palvelematta suomeksi.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:32"]
Aina te ruotsinvihaajat jaksatte. Ruotsin kieli on osa maamme historiaa ja kulttuuria ja sen osaaminen on tärkeää koska maassamme on satoja tuhansia ihmisiä joiden kanssa kommunikoidakseen pitää osata ruotsia.
[/quote]
Historia on historiaa ja nyt on nyt. Ne sadat tuhannnet osaavat lähes kaikki suomea ja jotka eivät osaa, voivat käyttää tulkkia. Ruotsinkielen tekohengitys ja hengissä pitäminen pakkoruotsilla pitää lopettaa. Itelläkin on AMK virkamiesruotsin pätevyys, mutta en osaa kieltä enkä ole koskaan tarvinnut sitä. Englanniski olen keskustellut myös ruotsalaisten kanssa.
[/quote]
Ei pidä! Opetelkoon suomea jos täällä haluavat asua.