Sikiön "koulutus", onko kokemuksia?
Olen amerikkalaisilta nettisivuilta lukenut sikiön kouluttamisesta, prenatal education. Onko kellään tästä kokemusta? Amerikkalaiset tutkimukset puoltavat sitä.
Kommentit (34)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 13:54"]
Meidän sikiöstä treenattiin nyrkkeilijää, mutta koulutus piti lopettaa kesken, koska se oli mulle niin kivuliasta. Pitää varmaan nyt tyytyä siihen, että lapsi saa korkeintaan keskinkertaisen elämän. :( Olen huono äiti, tiedän.
[/quote]
Kyllä ainakin itsepuolustuksen alkeet pitäisi opettaa, vaikka sattuhan se toki. Myös EA1-kortti olisi hyvä suorittaa jo sikiövaiheessa, koska nykyisin se on ihan ehdoton vaatimus moneen työpaikkaan. Tuskin lapsi ensimmäisenä elinvuotenaan kuitenkaan saa kesätöitä, mutta on hyvä olla jotain, mitä laittaa CV:n täytteeksi.
Ok, kukaan ei sitten osannut tosissaan sanoa tähän mitään... No, tuo balettijuttu oli kyllä hulvaton. :) Mutta mä hain kyllä ihan tosissaan kokemuksia...
Ap
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:41"]Mun sikiö ainakin oppi päin persettä olevan unirytmin.
[/quote]
Niin, voisko tähän vaikuttaa jo raskausaikana?
Minä olen ahtanut suteja emättimeeni ja antanut syntymättömän lapseni maalata. Kyykin suti lihapiirakassa kanvaasin päällä ja annan lapsen pontkia ohjatakseen sutia. Saa avata gallerian sitten, kun ulos tulee! Toki olen soittanut myös Tsaikovskia ja kulutan klassikkokirjallisuuden äänikirjoja. Lapseni ensimäinen kirja oli Sinuhe egyptiläinen ja seuraavaksi vuorossa Gilgamesh. Olen vasta raskausviikolla 19+3, joten aikaa riittää ja lyömme taatusti sinun lapsesi laudalta!
Mun sikiö ainakin oppi päin persettä olevan unirytmin.
Jos sikiö kuulee kohdussa esim. klassista musikkia, pitää hän kuulema usein samasta musiikista synnytyäänkin ja rauhoittuu sitä kuullessaan. Jonkun teorian mukaan.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 22:44"]
Ok, kukaan ei sitten osannut tosissaan sanoa tähän mitään... No, tuo balettijuttu oli kyllä hulvaton. :) Mutta mä hain kyllä ihan tosissaan kokemuksia... Ap
[/quote]
Anteeksi, AP, mutta nostan tämän uusien hulvattomien kommenttien toivossa :)
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 23:25"]
Jos sikiö kuulee kohdussa esim. klassista musikkia, pitää hän kuulema usein samasta musiikista synnytyäänkin ja rauhoittuu sitä kuullessaan. Jonkun teorian mukaan.
[/quote]
No mun mies rakastaa glamrockia ja poika syntyi. Arvaa mihin katoaa äidin sukkahousut ja hiuskiinteet tätä nykyä? VAROKAA MIESTENNE MUSIIKKIMAKUA!
Tähän välihuomautuksena tositarina: kolmattani kun odotin, oli mulla jo kaksi taaperoa. Niuho kun olin, pestiin hampaita sähköharjalla aamuin illoin jokaiselta, minä puikoissa. Kun vauva syntyi, rauhoittui hän kuuntelemaan kesken minkä tahansa itkun, kun käynnistin hammasharjan. Jotain oli oppinut jo kohdussa.
Meidän sikiöstä treenattiin nyrkkeilijää, mutta koulutus piti lopettaa kesken, koska se oli mulle niin kivuliasta. Pitää varmaan nyt tyytyä siihen, että lapsi saa korkeintaan keskinkertaisen elämän. :( Olen huono äiti, tiedän.