Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen pelkää päivähoitoa?

Vierailija
03.10.2014 |

Ei veisi lapsia suurin surminkaan hoitoon ja angstaa kauheasti jo etukäteen, jos on pakko aloittaa päivähoito lapselle?

Kommentit (29)

Vierailija
22/29 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 16:22"][quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 15:17"]

6, tuo väitteesi ei pidä paikkaansa. Mistä olet saanut käsityksesi? 

Esimerkiksi dysfaattisen, kehitysvammaisen, autistin, traumatisoituneen lapsen ensisijainen kuntoutusmuoto on päivähoito. Miksi näin? Perustele mielipiteesi viitaten johonkin tieteelliseen tutkimukseen. Kiitos.

[/quote]

Tarvitsetko todella tutkimuksen ymmärtääksesi että lapsen on parempi kotona vanhemman kanssa kuin laitoshoidossa jossa ei ole aikaa vuorovaikutukselle tai yksillölliselle hoidolle. Tarvitsetko tutkimuksen tajutaksesi myös sen että sokerimehu kiisseli ja ravintoköyhä ruoka ei edistä lapsen kehitystä. Päiväkotilapset ovat usein agressiivisia, empatia kyvyttömiä ja hyvin huonosti jakavia, lapset kasvattavat toisiaan ja se näkyy käytöksessä. Tutkimuksiin uskominen noin yleensäkkin on hölmöä, tutkimusten tekijöillä on aina omat jauhot pussissa ja tutkimuksia ei julkaista eikä jatketa jos ne eivät ole positiivisia. Lisäksi jos nyt julkaistaisiin tutkimys että päiväkotilapset ovat vaikka itsenäisempiä niin onko se oikeasti hyvä ja mistä se johtuisi, siitä että hoitohenkilökuntaa ei ole tarpeeksi ja lapset joutuvat itse pärjäämään pienestä, kukaan ei välitä jos joku lyö tai repii kädestä. Tutkimukset jotka puoltaa päivähoitoa ovat varmasti jonkun muun kuin lastenetua ajattelevan ryhmän rahoittamia, kenties niiden samojen joiden mukaan kotiäidit pitäisi saada töihin äkkiä.

[/quote]

Hups! Vähän taidat nyt yleistää:-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en äitinä halua olla erossa pienistä lapsistani. Kyllä minua aidosti ahdistaa ajatus, että olisin vaikka puolitoistavuotiaasta lapsesta erossa 8-10 tuntia päivässä. Minulle on ihan sama, mihin säilytykseen jossain ulkomailla vauvat lykätään 3kk ikäisestä lähtien, itse en voi omille lapsilleni sellaista tehdä. 

Vierailija
24/29 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 12:19"]Ei veisi lapsia suurin surminkaan hoitoon ja angstaa kauheasti jo etukäteen, jos on pakko aloittaa päivähoito lapselle?
[/quote]
Tuttuni ainut syy olla viemättä lapsia päivähoitoon oli se että hän itse ei halunnut mennä töihin. Eihän kukaan normaalijärkinen jaksa olla esim kymmenen vuotta kotona. No joka kerhoon kyllä penskansa vei jotta sai olla rauhassa kotona kahvia juomassa ja tupakkaa polttamassa. Niin ja oli useaan kertaan karenssissa koska jätti työpaikan tai ei ottanut tarjottua työtä vastaan.

Vierailija
25/29 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen laitoin päivähoitoon kun oli tienattava leipää. Jos olisin tiennyt että hänet suljettiin usein lukkojen taa ruokailun ajaksi, yksin, useita kertoja viimeisen tarhavuoden aikana en olisi vienyt häntä sinne enää. Joskus oli kuulemma sidottu huivilla tuoliin kiinni että varmasti pysyy aloillaan. Oli haukuttu tyhmäksi ja saamattomaksi. Kotiin kerrottiin aina että kiva päivä oli vaikka lapsen ilme usein kertoi muut. Toinen ei sitten hoitoon ole mennytkään.

Vierailija
26/29 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 01:08"]

No muihin ihmisiin epäluuloisesti suhtautuva, kontrollifriikki tai ehkä perfektionisti. Tai tietämätön. . Ihminen on laumaeläin, ei se päivähoito niin kamalaa ja epäluonnollista ole. Omaa kokemusta päivähoidosta sekä lapsena, vanhempana että työntekijänä. Valtaosa vanhemmista ja lapsista tyytyväisiä. Itsekin olen ollut. Ja silti joitai huonojakin kokemuksia on, itsellänikin. Ne on sitten puhuttu ja selvitetty. Täydellistä päivähoito tuskin voi olla. Mutta useimmat päiväkodit ovat koemukseni mukaan hyviä ja lapsista välitetään ja heidän yksilölliset ominaisuutensa otetaan huomioon.  Mutta päivähoito vaatii kaikilta osapuolilta toisiin luottamusta ja halua rakentaa aitoja hyviä suhteita toisiin. Ja halua ottaa toiset huomioon. 

[/quote]

Olet varmasti oikeassa siinä että päiväkotihoidon laatu vaihtelee. Tästä jopa Suomalainen tutkimus jossa todetaan että laatu vaihtelee "luvattoman paljon". Tosiasia on myös että noin kolmannella osalla lapsista on eriasteista kehiityksellistä takkuilua jonka kanssa tulee tarvitsemaan apua. Tosiasia on myös että kasvava määrä alle kolmevuotiaita kasvaa päiväkotien ryhmissä jossa ei ylletä laadukkaaseen taaperon ja tämän vanhempien tukeen.  Kyllä sitä vanhempana työntää päänsä puskaan jos vaan sokeasti luotetaan että hyviin tavoitteisiin automaattisesti ylletään päiväkodeissa, eikä edes oteta kunnolla selvää. Päivähoidolla on merkittävä vastuu lapsen kehityksen tukijana ja jos lapsilla enenevässä määrin kehitykseen liittyvää takkuilua kyllä vanhempien tulisi alkaa vaatimaan päivähoidon puolelta jonkunlaista selvitystä tilanteesta. Tai sitten ei pistetä alle kolmevuotiaita päiväkoteihin!

Vierailija
27/29 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehtiin kyllä. En kyllä koskaan saanut vastausta siihen miksi näin toimittiin. Pahoittelut sosiaalitoimesta-ei hoitopaikasta. Hoitajat vaihtuivat viimeisen vuoden aikana. En usko että siitä lapsimäärästä minun oli ainoa josta tällä tavoin huolehdittiin. Meillä lapsella oli paha maitoallergia jota ei osattu aina huomioida. Lapsi tiesi itse mitä ei voi syödä ja tästä rangaistiin. Näin minä sen näen.

Vierailija
28/29 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sehän on ihan luonnotonta, että osa ihmisistä hoitaa lapsia kun toinen osa saalistaa palkkaa...eihän ihminen ole sosiaalinen laumaeläin, ei toki...

Omat lapseni ovat suurimmaksi osaksi hyötyneet päivähoidosta. Nuoremman jouduin viemään pienempänä hoitoon, mutta onneksi hoitaja oli mainio.Tarhassa hänen lievät viivästymänsä huomattiin ja hoidettiin. Olen  ihmetellyt, miten kukaan kärsii kavereiden kanssa leikkimisestä, säännöllisestä päivärytmistä, päivittäin vaihtuvasta ruuasta jne-jos olisin itse pääsyt tuollaisen pariin lapsena, olisin varmasti välttänyt parit psykiatrikäynnit ennen kouluikää ja erinäisiä sosiaalisia ongelmia koulun alettua.

Päiväkoteja on moneen menon samankin kunnan sisällä, kuten olen työelämässäni huomannut, mutta kaikissa niissä tehdään paras mitä voidaan. Ja jälkkärinä on todella useammin muuta kuin sokerista kiisseliä, voin kyökissäkin häärineenä todeta. Ennakkoluulonsa on hyvä tarkistaa, ennen kuin lähtee pätemään lastensa kustannuksella.

Vierailija
29/29 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No muihin ihmisiin epäluuloisesti suhtautuva, kontrollifriikki tai ehkä perfektionisti. Tai tietämätön. . Ihminen on laumaeläin, ei se päivähoito niin kamalaa ja epäluonnollista ole. Omaa kokemusta päivähoidosta sekä lapsena, vanhempana että työntekijänä. Valtaosa vanhemmista ja lapsista tyytyväisiä. Itsekin olen ollut. Ja silti joitai huonojakin kokemuksia on, itsellänikin. Ne on sitten puhuttu ja selvitetty. Täydellistä päivähoito tuskin voi olla. Mutta useimmat päiväkodit ovat koemukseni mukaan hyviä ja lapsista välitetään ja heidän yksilölliset ominaisuutensa otetaan huomioon.  Mutta päivähoito vaatii kaikilta osapuolilta toisiin luottamusta ja halua rakentaa aitoja hyviä suhteita toisiin. Ja halua ottaa toiset huomioon. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kaksi