14-vuotias tyttö alkanut kaveraamaan 2 vuotta vanhempien
tyttöjen kanssa, jotka selvästi polttavat tupakkaa. Kaverilla yötä ollessaa olivat menneet näihin 16-17v bileisiin yöllä. Huolestuisitteko ja yrittäisitte rajoittaa tuota ystävyyttä? Joutuuko "pahoille teille" kun vanhempien seurassa? Nuo tytöt siis jollain lailla ilmeisesti "suosittuja ja cooleja".
Kommentit (7)
Kun olin 13, yksi parhaimmista kavereistani oli minua 6 vuotta vanhempi. Ei kylläpolttanut eikä ryypännyt ennen kuin tuli meidän porukoihin. Itse en enään ryyppää (olen 19) mutta tuo kaveri ryyppää ihan kunnolla joka vklp. Niinkuin kaikki muutkin entiset kaverit.
"Kaverilla yötä ollessaa olivat menneet näihin 16-17v bileisiin yöllä." Sitten ei varmaan kannata päästää kaverille yöksi? Tai ainakin soitella kaverien vanhempien kanssa, että ovat varmasti siellä.
Ei kai sen ikäisen kavereihin voi enää puuttuakaan oikein... Mun paras ystävä 14 vuotiaana oli 19 vuotias. Nyt mä olen 20 ja hänen tyttärensä sylikummi ja ollaan vieläkin tosi läheisiä.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 11:04"]Kun olin 13, yksi parhaimmista kavereistani oli minua 6 vuotta vanhempi. Ei kylläpolttanut eikä ryypännyt ennen kuin tuli meidän porukoihin. Itse en enään ryyppää (olen 19) mutta tuo kaveri ryyppää ihan kunnolla joka vklp. Niinkuin kaikki muutkin entiset kaverit.
[/quote]
Miksi 19v haluaisi kaveerata 13 vuotiaan kanssa??
Olisin huolissani, mutta tuohon on kyllä tosi hankala suoranaisesti puuttua.
Puhuisin. Asiallisesti, suoraan. Kertoisin, että rakasta ja välitän, ja että olen huolissani. Toivoisin, ettei polttaisi ja käyttäisi alkoholia. Alkoholista kertoisin avoimesti, kertoisin miedoista ja väkevistä, että jos joskus juo, niin muistaisi juoda vettä. (Minulla on se käsitys, että monikaan nuori ei tajua, kuinka petollisia väkevät ovat, ja sitten tulee herkästi ylilyöntejä, kun vetävät väkeviä samallalailla kuin mietoja alkoholijuomia. Toki miedoistakin saa päänsä sekaisin, mutta kuitenkin.)
Pyytäisin olemaan itselleni rehellinen, ettei valehtelisi missä on ja keiden kanssa. Vaikken aina välttämättä tykkäisikään.
Ja painottaisin, että aina, ihan aina, voi tulla kotiin. Ja voi soittaa ja pyytää hakemaan (tai vaihtoehtoisesti tulemaan taksilla, jos ei kyyti onnistu).
En antaisi 14v mennä yöllä bileisiin, en missään nimessä.
Ei tuon ikäistä voi enää kovin rajoittaa, jos on tyhmä niin sitten on tyhmä